RilleRock
Csms skrev:
har du testat den? När jag ringde och frågade var killen på vanderbilt osäker på om den funkade eller inte. Fast det står ju att den ska använda Si2Way och det finns ju ett Si2Way kort till spc om jag fattat det rätt - fast det kanske bara funkar för enheter som sänder, inte för enheter som tar emot?
Tyvärr så går den bara till Sintony 60 om du skall använda det trådlösa prottokollet.
 
RilleRock skrev:
Kolla under xbus samt på respektive manöverpanel du har:
Aukustika indikeringar / Deltillkopplingssummer >>>Aktiverad vid ljudande utpasseringstimer under Deltillkoppling.

Sen använder man deltillkoppling tycker jag det är vettigt att kryssa i under larmområden:
Alternativ för deltillkopping / Deltillkoppling, in-/utpassering >>>Ändra In/Utpasseringssektioner till Larmsektioner i Deltillkopplingsläge.
Yepp, hittade vart jag skulle ändra, så nu är det gjort!
Tack RilleRock som vanligt för dina utmärkta svar.

De ändringar du rekommenderade sist har gjort att mitt larm numera alltid fungerar! Så ett stort GILLA till dig (y)
 
RilleRock
Vespa skrev:
Yepp, hittade vart jag skulle ändra, så nu är det gjort!
Tack RilleRock som vanligt för dina utmärkta svar.

De ändringar du rekommenderade sist har gjort att mitt larm numera alltid fungerar! Så ett stort GILLA till dig (y)
Då fungerar det som en SPC skall göra nu då dvs helt perfekt :cool:
Kul att höra och skönt att det tills slut löste sig :)
 
Hej alla!
Denna tråd innehåller ju fantastiskt mycket bra information om SPC, som inte minst jag har haft väldigt mycket glädje av. Ett problem är dock att den bara blir längre och längre. Har förstått att nya användare har fått ägna dagar åt att plöja igenom materialet. Efter att varit med ett tag så märker jag även att många tidigare besvarade frågor återkommer gång på gång.

Förslagvis skulle man kunna dela upp innehållet på typ följande kategorier:
- SPC - Inköp
- SPC - Installation
- SPC - Uppgradering
- SPC - Molntjänsten Connect
- SPC - Appar
- SPC - Trådlöst
- SPC - Övrigt

Helst skulle man ju vilja ha ett eget subforum för SPC (hoppas moderatorn kan svara på om det är möjligt) annars kanske vi i alla fall kunde få lägga upp "sticky"-trådar med lite lämpliga kategorinamn. Eller finns det något annat smart sätt att få lite bättre struktur?

Säkert är vi många som tänkt samma tanke så dela gärna med er av era ideer.

(Motsvarande problem gäller naturligtvis även andra "mega"-trådar på byggahus. Vore därför intressant att höra Byggahus generella syn på detta)
 
Redigerat:
  • Gilla
Herman445 och 4 till
  • Laddar…
Till att börja med skulle man kunna redigera första inlägget med en sammanfattning av tråden och länkar till olika delar i tråden ...
 
Fick installerat ett SPC på jobb idag och tyckte det var lite fräckt med talande MAP. Har en K520 hemma och behöver audiofilerna. Någon som kan dela med sig av dem?
 
foogy skrev:
Jag fick in ljudfilerna i min k521 via SPC Pro som jag laddade hem från [länk]
Hmmmm, kör bara webbgränssnitt och där skall man ju kunna lägga in ljudfilerna direkt. Du har inte ljudfilerna löst? LAddade ner SPC Pro och hittade ljudfilerna. Dock säger centralen (Via SPC-Connect) att filerna inte är korrekta. Vilket filformat skall det vara?
 
Måste man koppla MAP:en direkt mot centralens på X-busen eller går det att ha en expansionsenhet emellan central och map ?
 
Du kan koppla enheterna på X-bussen både i "serie" och stjärna. Det är tom så flexibelt att du kan kombinera dessa varianter. Kopplingsvarianten avgör hur du ska ansluta A och B till bussen och om du ska terminera bussen i enheten. I installationsmanualen finns flera exempel på hur man kan koppla.
 
@foppa_mannen
I ditt specifika fall så skulle jag kopplat:
1A Central --> 1A Exp --> 1A MAP
1B Central --> 1B Exp --> 1B MAP

OCH ta bort termineringarna i både expansionsenhen och MAP:en.

(Hoppas RilleRock håller med mig:))
 
Tack Gol! Får kolla installationsmanualen lite nogrannare, hade fått uppfattnijng när jag läst I tråden att man var tvungen att ha en map direkt mot centralen och sen expansionsenheter efter map:en om man kopplar I slinga som jag tänkt men så verkar ju inte vara fallet då!

En annan fråga finns det någon standard/generellt användandet av par/färger i larmkabeln.
Vilket par/färg brukar man normalt använda till spänningsmatning resp till x-bussen.

// Mathias
 
@foppa_mannen
Om du ska koppla i slinga så gäller inte mitt tidigare förslag. Du ska ju då nästla enheterna, dvs koppla 1AB till 2AB hela vägen runt. OCH terminera vara enhet.
Defaultfärger på kablarna får jag överlåta till proffset RilleRock.
 
RilleRock
gol skrev:
@foppa_mannen
I ditt specifika fall så skulle jag kopplat:
1A Central --> 1A Exp --> 1A MAP
1B Central --> 1B Exp --> 1B MAP

OCH ta bort termineringarna i både expansionsenhen och MAP:en.

(Hoppas RilleRock håller med mig:))
I en liten villa så kvittar det egentligen hur man kopplar bus.
Man kan absolut göra som du skriver och det står även så i manualen.
Men av erfarenhet så skall man alltid koppla enligt nedan oavsett längd på bus då det alltid ger bäst signalkvalite.

Har man konstiga fel i ett system så det första som supporten undrar om är hur bus är kopplad.
(Stjärna/multidrop begränsar signalkvaliten vilket kanske inte är mätbart i små system men varför chansa).
Så om man kan, koppla såhär:
1A Central --> 2A --> 1A --> 2A --> 1A osv
1B Central --> 2B --> 1B --> 2B --> 1B osv
Termineringsbygel på i alla enheter.

Sen hur man lägger enheterna på bus i vilken ordning har ingen betydelse.
Dock är manuell adressering av enheter att föredra.
Map har egen adressering likaså exp så map och exp kan båda adresseras 1 tex.
 
Redigerat:
  • Gilla
foppa_mannen
  • Laddar…
RilleRock
foppa_mannen skrev:
Tack Gol! Får kolla installationsmanualen lite nogrannare, hade fått uppfattnijng när jag läst I tråden att man var tvungen att ha en map direkt mot centralen och sen expansionsenheter efter map:en om man kopplar I slinga som jag tänkt men så verkar ju inte vara fallet då!

En annan fråga finns det någon standard/generellt användandet av par/färger i larmkabeln.
Vilket par/färg brukar man normalt använda till spänningsmatning resp till x-bussen.

// Mathias
Vad är det för kabel du har?
Vilka färger?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.