Brukar man sätta ett par dosor men många stutsar på bakom centralen i mindre installationer typ garage?

De centraldosor jag hittat är väldigt stora för denna lilla installationen.

/Dea
 
Så här alltså, 6 st trippelstutsar.

20150827_130526.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför ska du ha dosor bakom centralen???
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det är knappast något vunnet med att ha dosorna bakom centralen, det som blir resultatet är att det i framtiden blir lite besvärligare att se vilka trådar som hör till vilket rör. Så skippa dosorna och bocka ut rören/slangen genom skivan och fäst dom mot en kottling på skivans baksida.
 
Håller med, trodde det räknades som en fullösning att bara vika ut rören.
 
Den typ av "centraldosa" som du hänvisar till brukar man bara använda när man gjuter in rören i väggen.
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Bakom centralen ska vara icke brännbar material typ gibs. Jag tror inte det är laglig att ha plast bakom.
 
Tror den typ av plast som används är godkänd
 
Den plast som används är självslocknande, det är även plasten i dom flesta dosor med undantag av vissa lågprisfabrikat som brinner mycket bra.
 
ja det är väl inte andra brandskyddskrav på en (normal) central än vad det är på kopplingsdosor.
 
Kör Elko och Schneider dosor och dom har passerat 850C glödtrådstest så det ska vara ok
 
En kopplingsdosa kan sättas fast på en träregel men inte en elcentral. Det kan uppstå så kallade regnbåge gnistor som är väldigt kraftiga.
 
Matstj skrev:
En kopplingsdosa kan sättas fast på en träregel men inte en elcentral. Det kan uppstå så kallade regnbåge gnistor som är väldigt kraftiga.
Så en elcentral fastskruvad på träpanel (läs furupanel i en sommarstuga från 60-talet) är regelvidrig? Monterat en gång av yrkesman.
 
Regnbåge gnistor?

Det har jag aldrig hört talas om, vad är detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.