Vi ska bygga garage och det är ju en djungel med olika leverantörer då vi vill ha färdiga moduler, ni som byggt garage vad valde ni? Kikat på Lundqvist och Mellby har lägsta pris garanti... Får bygga 50 kvm.
:Även grunden måste ju fixas. Tack på förhand!
 
Följer... Kommer att bli intressant för oss vad det lider.
 
Vi byggde ett garage från Arlanda Snickerifabrik för snart 2 år sedan. Valde mellan dem och Mellby. Lundqvist var med i i uttagningen, men minns inte varför de inte kvalificerade sig till final :)

Arlanda vann för att efter att ha gjort tilläggen på Mellbygaraget som jag ville ha (råsponttak, grövre stomme) och som var standard på arlandagaraget (dock valde jag 170mm stomme) så var priset ungefär samma.
Dessutom är väggsektionerna hos Mellby i mindre bitar, har för mig att de är 1.2m, Arlanda kör med hela sektioner, dvs 9.5m/7m i vårat fall. Känns stabilare men vet inte om det egentligen har någon betydelse.

Så det var egentligen storleken på sektionerna samt magkänslan som avgjorde.

Möjligt att Arlanda fick en fördel då jag har nära till dem och faktiskt åkte dit och kikade på produktionen och valmöjligheterna innan jag valde leverantör. Så jag fick mycket mer personlig kontakt med dem, hos Mellby sköttes all kontakt via e-post (på mitt initiativ, hade såklart kunnat ringa dem).

Så här 2 år senare är jag nöjd med valet. Hade antagligen varit lika nöjd med Mellby.

Skrev lite om monteringen i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/smahu...yggsats-hur-svart.html?perpage=15#post2239678
 
Vi byggde Mellby garage. hantverkare tog vi in via säljaren av Mellby. Vi har standard stomme. 95mm tror jag det är. 145mm gick att välja till, men då blev de rätt tunga att lyfta och monteringen omständigare. Mindre väggar att ställa på grunden gör att man slipper kranlyft.

jag tycker stomme/isolering tjocklek skall styra användningssyftet. Som förråd/bilgarage så räcker isolerad 95mm och isolerad platta. Skall man använda garaget som hobbyrum eller extra sovrum så kanske tjockare väggar är att överväga.

resultatet blev jätte bra! och vi är nöjda
 
OXYD
Håller fullt med. Det finns så många.
Vi kunde kanske hjälpas åt att lista alla här. Både garage och carports.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.