Jag har idag fått klart för mig att jag behöver en ny vinkel som går att lita på, och vill ha tips på var jag hittar en sådan.Jag trodde i min enfald att man inte kan misslyckas med att stansa ut en vinkel ur en plåt men har nu tvingats att ändra uppfattning om detta.

Brukar i vanliga fall bara mäta ut punkter och dra en linje mellan dessa eller bara lägga skenan och köra sänksågen och det brukar fungera bra men idag skulle jag kapa upp en relativt dyr skiva så jag fick för mig att göra mig till och använda sagda vinkel.... Skulle jag inte gjort:mad: Ja bilden talar nog för sig själv och berättar att en ny behövs och att ännu ett "fynd" hamnar i skrotbingen.

P8170116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Menar du att du köpt en ny vinkelhake som inte ger 90 grader?

Låter ju helt otroligt. Jag hade blivit arg som ett bi.
 
Man bör kunna justera vinkeln genom att placera några körnslag i hörnet på vinkeln. Gör det i så fall på båda sidor. På så sätt bygger man in tryckspänningar i materialet så att vinkeln ändrar sig. Det borde vara bäst om körnaren är lite slö.
 
Oavsett hur exakt en plåtvinkel är tycker jag att sådana inte är väl lämpade för att placera ut en sågskena. För det första underlättar en fot på vinkeln mycket, och för det andra så bör den vara tjockare så att man trycka skenan mot den.

För drygt sex år sedan skapade jag en tråd som resulterade i att jag köpte en sådan här. Visst, den kostar en slant, men med tanke på hur mycket jag har använt den (även till annat) och hur många felsågningar den har sparat mig så anser jag att den prisvärd.
 
  • Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
Oj, den kostade en slant.
 
Jag insåg att jag också hade kassa vinklar för ett tag sedan och då kollade jag runt lite efter lämpliga ersättare, Hultafors har ju en modell som finns i proffsutförande där man då lovar väldigt låg avvikelse från 90 grader, tyvärr var priset inte så trevligt. Hittade dock den modellen på Bauhaus och började jämföra med deras olika vinklar och hittade en av deras eget märke (tror jag) som kostade omkring hundralappen som visade väldigt likt hultaforsen.

Köpte några sådana och har därefter testat dem med att förlänga dem med en enmeters stålskala och dra streck från samma punkt med vinkeln placerad åt två olika håll. Man kan då beräkna avvikelsen med hjälp av trigonometri över en meter och då få ganska bra noggrannet. Kommer inte ihåg exakta avvikelsen men den var klart under en tiondels grad.

Edit: Woodpeckers (http://www.woodpeck.com/) har ju haft några olika modeller som jag gärna skulle vilja ha men tyvärr tillverkar de inte dem längre...
 
Redigerat:
trattalask
Jag har åxå köpt en vinkelhake som inte va vinkelrät. Jag hade en hultafors som va ganska ok men den håll inte rikigt måttet (eller kanske vinkeln. ;) ) när man snickrade finare saker. Så jag köpte mig en ny på hornbach som verkade rejäl. Hade den i garaget ett tag innan jag skulle använda den. Då visade det sig att den va skev utav bara fan och givetvis hade jag slängt kvittot. Jag fick ett bryt och köpte en hultafors v25p som enligt hultafors avviker max 0.03° eller 0.52mm per meter. Kanske inget för finsnickaren men duger än så länge till ert jag gör. Tror jag orsakar större diffar än så genom min okunskap.
 
Vinkeln var inte ny men i stort sett oanvänd har bara haft den som lång linjal några gånger så det var debut som vinkel.
Jag uttryckte mig nog lite oklart, tanken var inte att ställa skenan efter vinkeln utan använda den för att rita på alla kap på skivan så optimalt som möjligt för att få bekräftat att jag tänkt rätt innan jag började såga det var då jag upptäckte att linjerna började spreta iväg.

Jag skall för skoj skull kolla tipset med körnslag och se om jag kan få till det hyfsat,jag hade ju ändå tänkt skrota den. Otroligt mycket användbara tips och idéer som kommer fram på detta forum, problemet är bara att komma ihåg alla ;)

Jag har kollat på OTDs fotvinklar men då i små storlekar eftersom jag även vill ha en liten exakt vinkel och efter att läst igenom bygga_bo´s vinkeltråd och tipsen där lutar det nog åt en liten fotvinkel och en stor flatvinkel och en lång stålskala och en tom plånbok:).

Woodpecker har fina grejer men jag har aldrig kommit till skott och köpt något. Jag skall definitivt kolla Bauhaus och Hornbachs sortiment
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
ceson skrev:
Vinkeln var inte ny men i stort sett oanvänd har bara haft den som lång linjal några gånger så det var debut som vinkel.
Jag uttryckte mig nog lite oklart, tanken var inte att ställa skenan efter vinkeln utan använda den för att rita på alla kap på skivan så optimalt som möjligt för att få bekräftat att jag tänkt rätt innan jag började såga det var då jag upptäckte att linjerna började spreta iväg.

Jag skall för skoj skull kolla tipset med körnslag och se om jag kan få till det hyfsat,jag hade ju ändå tänkt skrota den. Otroligt mycket användbara tips och idéer som kommer fram på detta forum, problemet är bara att komma ihåg alla ;)

Jag har kollat på OTDs fotvinklar men då i små storlekar eftersom jag även vill ha en liten exakt vinkel och efter att läst igenom bygga_bo´s vinkeltråd och tipsen där lutar det nog åt en liten fotvinkel och en stor flatvinkel och en lång stålskala och en tom plånbok:).

Woodpecker har fina grejer men jag har aldrig kommit till skott och köpt något. Jag skall definitivt kolla Bauhaus och Hornbachs sortiment
Om du kan nöja dig med DIN 875/2 så får du lite större vinkel för samma pengarn. DIN 875/2 garanterar ett maximalt fel på 120 mikrometer efter 1 meter, det tycker jag duger för träarbete(drygt en tiondels mm). DIN 875/1 garanterar halva det felet.
 
vectrex skrev:
Om du kan nöja dig med DIN 875/2 så får du lite större vinkel för samma pengarn. DIN 875/2 garanterar ett maximalt fel på 120 mikrometer efter 1 meter, det tycker jag duger för träarbete(drygt en tiondels mm). DIN 875/1 garanterar halva det felet.
Det tycker jag räcker gott för mig och vad jag tänkt använda vinkeln till, mina ögon, mitt handhavande och materialet jag jobbar i spelar mig nog större spratt än så;)

Tack alla för tankar och tips och idéer i detta ämne:)
 
ceson skrev:
Ja bilden talar nog för sig själv och berättar att en ny behövs och att ännu ett "fynd" hamnar i skrotbingen.
En sådan vinkelhake har jag och upptäckte liksom du att den bara duger som linjal. Borde vara förbjudet att sälja vinkelhakar som inte är att lita på. Har för mig att denna köpt hos Jula. Tack för tipset vart riktiga vinkelhakar kan inhandlas.
 
arneri68 skrev:
En sådan vinkelhake har jag och upptäckte liksom du att den bara duger som linjal. Borde vara förbjudet att sälja vinkelhakar som inte är att lita på. Har för mig att denna köpt hos Jula. Tack för tipset vart riktiga vinkelhakar kan inhandlas.
Jag har faktiskt också samma vinkel och den är verkligen 90 grader, det går i alla fall inte upptäcka någon avvikelse på 60cm när man vänder den. Men jag kan tänka mig att det kan räcka med att någon har tappat den i hanteringen för att det ska bli galet.
 
En liten uppdatering, idag kom leverans av nya grejer från två leverantörer:)

P8260126.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu skall det nog bli i vinkel, tack för alla tips.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Jag har samma svarta och den var precis så också, rätade ut den med samma metod som mattiasp nämde. Har också en billig gul en, inte testat den faktiskt... Men jag tror dom är inte så bra, dom som är utan beläggning verkar vara av högre kvalitét men jag har ej hittat sådana.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.