Jag håller på och renoverar en gammal ytterdörr! Ska byta låskista, en trasig ruta och nytt kit.
Tänkte även slipa ner den och måla några lager med linoljefärg!
För att knyta an till tråden så har jag idag gått ut i verkstaden, tänt ljuset och tittat på eländet, släckt och gått in igen!
Ibland är det skönt med en sån dag... 😊
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
9 8 inlägg kvar till fantastiska 10.000 inlägg, första tråden som når detta. :)


(Tänk om den tvärdör nu, bara för att jag skrev detta. ;))
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Märkte att löven börjar få sin gula färg, så jag började att bära in ved i min nya vebod. Använde också klyvyxan ett tag samtidigt som jag funderade på att köpa en vedklyv....
Kanske blir en klyv ändå, speciellt när man tittar på all ved som väntar på att klyvas:)
 
Idag har jag byggt lite på föräldrarna altan. Har även gjort lite fynd på blocket som jag ska hämta imorgon :).
Nu sitter jag och smuttar på en Appleton Estate, mums :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glodde på min nymålade grind som fick helt fel färg (Snorgrön) och kom på iden att ha samma för som ytterdörren, slog en pling till dörrtillverkaren och fick en färgkod NCS S5020-G30Y, på Beckerspråk heter den 426 Aloe Vera.
Nu ligger den och torkar, ska bli spännande att hänga upp den i morgon och se om Aloe Vera är bättre än Snorgrön.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Grävt ner dränering på ett nytt odlingsområde, en första etapp till ett växthusområde på åkermarken.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Vi har något liknande i vårt källargarage. Där har det använts för att samla upp vatten vid en eventuell översvämning. Med pump som hänger på väggen. Vi har dock ett fint lock över vår ;)
Det hade vi också. Det bestod av en gammal gabondörr med ett par bräder löst lagda på. Vi hade ingen aning om att det var så, dörren syntes inte. Det var när maken brakade rakt genom dörren med ena benet vi hittade den för 2-3 år sedan. Spikade snabbt ihop ett nytt lock av trallvirke vi hade över.

Vi bor för högt för att få översvämning, det blir först när hela Göteborg och Göta Älv-dalen är översvämmade sedan länge. Bete elelr möjligen uppsamling av kondensvatten från luftvärmepumpen som tidigare stod på taket är mina tankar. Den är helt tät, så matkällare är det inte.
 
Tillverkat en borrmall som möjliggör montering av gångjärnen till de liggande väggskåpen i köket, som Ikea skickade i november förra året... :rolleyes:
Som det är nu ramlar 3 av 4 luckor igen pga gängpaj i Ferraridämparna..
Kan mycket väl bli montering efter frukost. :)
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Var på K-Rauta och fyndade lite innerdörrar och karmar till klädkammaren m.m. Sedan hade jag diverse svårigheter att montera karmarna, hålen i karmsidorna hamnade nästan precis i skarven mellan regel och OSB, rummet var lite snedare än jag räknat med etc etc. Dessutom visade sig att de dörrfoder jag tillverkat var en cm för breda för att få plats intill vägguttagen. Nåväl, kan alltid hyvla nya.

Nu samlar jag mod för morgondagens uppdrag, att byta ut alla vattenrör i källaren. Förra ägaren inbillade sig att han var rörmokare vilket resulterat i ett oerhört kopparkaos i källaren…imorgon ska allt plockas ner och bytas ut mot alupex.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
tommib
Var också på K-rauta och passade på när de hade 20% på hela sortimentet. Det blev en dörr och ett gäng färgglada krokar...

Edit: 10k inlägg :)
 
  • Gilla
teed och 5 till
  • Laddar…
Grattis ;)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Bytt min utelampa vid trappen som retat mig länge, dels lös den för starkt och dels glömde jag släcka den ibland. Denna lyser nu med motsvarande 10w normalt och 100w när man närmar sig trappen, på dagen är den släckt.

Funktion före snygghet!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Tog ledigt från jobbet idag för att hinna med mitt vattenprojekt. Jag har kopplat klart allt i nya tvättstugan precis, samt installerat ho och blandare. Nu ska jag till att riva bort alla gamla vattenrör i gamla tvättstugan och pannrummet 😱

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
DSC_2049.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hålmall fixad.

DSC_2050.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya gångjärnen.

download_20150828_143700.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett skåp klart.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar närma sig bäställning av köket. Bara fönstret kvar att bytas.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Redigerat:
  • Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.