Så har även jag hamnat i läget att framhjulens starlockbrickor gett upp. Jag skaffade en låsringssats, en låsringstång och en ask med 8mm brickor på Biltema och nu är jag igång igen. Men innan jag begrep att ett framhjul var borta tyckte jag att den var ganska usel på att klippa en hel dag!

Artnr o pris på Biltema:
191078-99,90
12170-59,90
19874-19:90
Och så finns det låsbrickssats som jag såg för sent men som kanske hade varit bättre!
19715-69,90

Jag satte en bricka på var sida om hjulet och monterade låsringen ytterst på axel med ca en halv cm marginal och det har hållit en vecka nu. Och Kimi, som han numera heter, går utan konstiga stopp igen.
 
  • Gilla
mawi
  • Laddar…
jag kom att tänka på en sak. Det är inte så att indegon har en kännare som känner av om det är för fuktigt för att klippa? Man ställer ju i sin kalender vilka timmar och vilka dagar den skall klippa men det är väl inte rekommendera klippa gräset om det är för vått eller regnar, det är ju inget man vet när man programmerar den och ofta är det vått i gräset av dagg på morgonen när man går till jobb om man skulle slå igång den manuellt istället för programmera dagar. Där ser jag iofs en fördel med en connect som man kan köra igång med en app
 
Mikael_wi skrev:
jag kom att tänka på en sak. Det är inte så att indegon har en kännare som känner av om det är för fuktigt för att klippa? Man ställer ju i sin kalender vilka timmar och vilka dagar den skall klippa men det är väl inte rekommendera klippa gräset om det är för vått eller regnar, det är ju inget man vet när man programmerar den och ofta är det vått i gräset av dagg på morgonen när man går till jobb om man skulle slå igång den manuellt istället för programmera dagar. Där ser jag iofs en fördel med en connect som man kan köra igång med en app
Nej, någon givare för att känna fukt eller regn finns inte. Min klipper oavsett om det regnar, inte regnar eller att det är torrt eller fuktigt i gräset.
 
Man kan, lite grovt, styra start och stopp på distans med en fjärrströmbrytare. Finns fler som gjort tidigare i tråden. Exempelvis Tellstick Net och en fjärrströmbrytarkloss i vägguttaget. Klipparen programmerad att gå varje dag, t.ex. 09-17 och tellsticken har ett schema som stänger av strömmen klockan 18 varje dag. Påslag de dagar du vill klippa klockan 07:00 med schemaläggare. Vill du hindra klippning en dag som ser ut att bli regnig får du stänga av fjärrströmbrytaren efter 07:00. eller redigera schemat efter väderprognosen.

Jag har provkört lite i sommar men övergav konceptet eftersom fjärrströmbrytaren inte tar alla signaler genom mina betonggolv och väggar så det blev lite osäkert. Men principen fungerar.
 
Jag var just på väg att testa om fjärrbrytare fungerar. Då vet jag att det gör det. I alla fall utanför timer tiden. Men vad händer om man slår av när Indego är inne och laddar inom timerns aktiva tid? Någon som testat?
Jag håller iofs koll på vad luringen gör. En plugg med effektmätning visar 20w när han arbetar 120w vid laddning och 0w i vila.
Dessutom en magnetswitch som larmar om han inte är hemma i boet. Via en kamera ser jag också en bit av trädgården inklusive laddstationen.
I mobilen kan det se ut så här.
Screenshot_2015-08-26-19-07-59.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
I onsdags skickade jag in min tredje, 11månader gamla Indego då den tappat ett framhjul och haft utsliten klippskiva och standardregler vända över kantlinan med nosen och oljud vid klippning av högt gräs.
Maskinen har gått 785h.

Jag tycker ändå att jag hållt framhjulen rätt så rena ifrån gräsrester.
Hjulaxlarna var också rätt så slitna där hjulen glider.

Klippskivan kunde Bosch ju behållt som innan 26R skivan kom, så att skruven nöts istället för klippskivans insatser...

Är det någon som har provat att lagra framhjulen på en Indego?
Till nästa säsong kanske det blir att sätta in glidlager av någon typ i framhjulen för att förebygga slitaget.

Vilken mjukvara tror ni supporten uppdaterar med? Blir det 5.9 eller har de fått in 6.0 ännu?
 
jag köpte nya framhjul och bytte dem enkelt, låg i par.
 
Steinlager skrev:
Kollade också på axeln och den är helt slät. Inga spår alls. Fästelementet består av en sorts stjärnformad bricka som var angripen av korrosion. Känns som en undermålig konstruktion för priset och ändamålet.
Husqvarna har ju använt starlock till framhjulen i 20 år och där fungerar det. Visst händer det att hjul lossnar, men det är ovanligt. Mycket vanligare att framhjulslagren blir utslitna och att man byter starlock av den anledningen.

I Bosch fall skulle jag snarare säga att det är låg kvalitet på materialet, än att konstruktionen är problemet.
 
  • Gilla
mawi och 1 till
  • Laddar…
GordonE skrev:
Vilken mjukvara tror ni supporten uppdaterar med? Blir det 5.9 eller har de fått in 6.0 ännu?
Senast jag pratade med supporten sa de att 5,9 är senaste versionen och 6,0 är för Connect. Jag blir bara trött...
 
Hej. Jag har en indego för 1000 kvadrat från 2015 och i menyn står det programvara version 6.0. Detta är ingen Connect
 
Är det någon här som prövat att eftermontera regnsensor på Bosch indego? Går det? Skulle man kunna koppla ihop en regnsensor med kommandot "till bas"?
 
hej.
Liten fråga. häromdagen haglade det så in i bomben här i södra Halland och Indy va ute o körde. När den skulle vända på en gångplatta i trädgården slirade den väldigt mycket. Jag fick putta på den lite för att den skulle komma runt. Den hade då spunnit minst 10 sekunder. Till min förvåning så stannade den till några dm efter den fått fäste och tänkte lite. Sen tog den upp klippandet igen exakt utmed den väg den höll på med innan. Jag minns GPS diskussionen för några år den , men hur visste den var den skulle hän? det är väl inte möjligt att den kände det. Detta har hänt mig en gång innan. och om jag tänker rätt så skulle den ju bara åka åt det hållet hjulen har snurrat. dvs helt åt fel håll. Har någon en fundering eller en förklaring?
 
Eriksgatan
MeanMike skrev:
hej.
Sen tog den upp klippandet igen exakt utmed den väg den höll på med innan. Jag minns GPS diskussionen för några år den , men hur visste den var den skulle hän?
Om det enbart är på riktningen det kommer an så kan den ha en s k elektronisk kompass monterat på kretskortet. Ingen dyr komponent, kostar ca 30 SEK inkl. frakt från robotelektronikshopparna när man köper 1 st så Bosch betalar nog ca 1 €.
 
Gyron lär också indikera att den inte rört på sig utan bara stått still och slirat. Det finns en hel del intressanta teorier att läsa om Indegos funktionalitet på denna sida: http://grauonline.de/wordpress/?page_id=219
 
Enligt reklamen från början så var det väl 4 olika sätt för den att veta var den befinner sig och hur den ska köra.
Dödräkning = hjulen
Kompass
Gyro
GPS
Jag kan minnas fel, men var rätt så imponerad - nästan samma som i de billiga flygleksakerna som kallas drönare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.