karlmb skrev:
Vad tänker du på då? Tätskikten eller de nya "fuktsäkra" skivorna?
Både och, det var hårdare regler när vi slutade sedan har det blivit ändrat tillbaka lite grann, lättnader på kraven för våtrum, tätskikten som vi skulle använda fick inte godkänt några år senare.
Så blir det ofta när teoretiker får bestämma för mycket eller någon på bestämmande positioner har intressen i produktion av material.
 
Pagno skrev:
Helt rätt, ett "enklare" badrum blir ofta billigare, men det var inte de som jag gjorde, orsaken till att jag slutade var de nya normerna, jag ville inte bygga med skitmaterial som de flesta "äldre" i branschen vägrade använda, vi slutade av det skälet att vi inte kunde gå i god för att det blev ett bra våtrum, problemen har redan börjat visa sig, hoppas att vi inte har helt rätt, det borde bli ganska många våtrum som måste göras om som var nya för 8-10 år sedan.
Vilken bra info du gav. Det här med nya normer är ett stort problem. De kommer o efter ett tag visar det sig att vara felaktiga.
Exempelvis energi snåla hus som ska ha en halv meters isolering vilket skapar mögel skador på lång silkt.
 
Matstj skrev:
Exempelvis energi snåla hus som ska ha en halv meters isolering vilket skapar mögel skador på lång silkt.
I så fall har man byggt felaktigt. Det går alldeles utmärkt att bygga ett hus med 500 mm isolering utan att få fuktskador.
 
För mig känns det som om det ska till jäkligt mycket special för att ett badrum ska dra iväg till 20000/kvm
Gjorde ett nyss, förvisso bara std, men ny el, nytt VA, nytt porslin, flyttade en vägg, drog om vent från köket och där landade vi på max 6000/kvm före ROT som blev maxat på en person

Det är klart ska det byggas bastu och sånt så blir det ju en del till

Jag tycker då att badrummen jag bygger idag känns betydligt säkrare än dom jag gjorde för 10-12 år sen

Nu blev det lite OT.... men det är ju svårt utan bilder på badrummet i tråden
 
nino skrev:
För mig känns det som om det ska till jäkligt mycket special för att ett badrum ska dra iväg till 20000/kvm
Gjorde ett nyss, förvisso bara std, men ny el, nytt VA, nytt porslin, flyttade en vägg, drog om vent från köket och där landade vi på max 6000/kvm före ROT som blev maxat på en person

Det är klart ska det byggas bastu och sånt så blir det ju en del till

Jag tycker då att badrummen jag bygger idag känns betydligt säkrare än dom jag gjorde för 10-12 år sen

Nu blev det lite OT.... men det är ju svårt utan bilder på badrummet i tråden
Nu är det så att ibland så kan man inte kortfattat skriva vad man vill få fram, säkrare våtrum idag, ja och nej, det beror på vilka system och om systemen följs som de skall.
Det har blivit lättnader på zonerna idag, igen, men vad sker om ett par år, ingen som vet.
Jag har byggt ett antal våtrum nästan helt i trä, godkända, dessa kostar betydligt mera än ett med keramiska ytmaterial, förvisso finns det exklusivare ytmaterial i keramiskt/sten/marmor mm men i regel så är platsbyggda våtrum dyrare, lite att jämföra med ett "shaker kök" och ett prefab kök från storproducent, jag vill dock inte påstå att det ena är bättre än det andra men vi har olika smak och plånbok.
Jag kommer att bygga några "enklare" våtrum till anhöriga, men sedan är det slut inom den branschen för mig, jag har gjort mitt anser jag.
 
Ok, så ett dyrt badrum är dyrare att bygga än ett billigt... Så långt är jag med. Var på skalan billigt - dyrt hamnar badrummet i artikeln?
 
Snarlikt fall eller så har han hamnat i P1 också
"Hans anlitade ett stort byggvaruhus som totalentreprenör för renoveringen av hans badrum, men efter en rad felaktigheter i byggprocessen där totalentreprenören anlitat underentreprenörer som i sin tur har anlitat andra underentreprenörer står han nu med ett badrum där fullständiga viktiga intyg saknas och där familjen varken vågar använda golvvärme eller handdukstork pp grund av osäkerhet kring el-installationer i nybygget."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2778&artikel=6240653
 
tompaah7503 skrev:
Snarlikt fall eller så har han hamnat i P1 också
"Hans anlitade ett stort byggvaruhus som totalentreprenör för renoveringen av hans badrum, men efter en rad felaktigheter i byggprocessen där totalentreprenören anlitat underentreprenörer som i sin tur har anlitat andra underentreprenörer står han nu med ett badrum där fullständiga viktiga intyg saknas och där familjen varken vågar använda golvvärme eller handdukstork pp grund av osäkerhet kring el-installationer i nybygget."
[länk]
Det är samma, fast jag missade programmet :)
 
Finns på sr play!
 
Synd att Bauhaus avböjde att medverka.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Synd att Bauhaus avböjde att medverka.
Klart dom avböjer. Solklart fall så dom kan inte säga något som kan försvara dom.
 
huggan skrev:
Klart dom avböjer. Solklart fall så dom kan inte säga något som kan försvara dom.
Om det är så, kunde dom ju sagt det. Om dom medverkat.
 
D
huggan skrev:
Klart dom avböjer. Solklart fall så dom kan inte säga något som kan försvara dom.
Njae... det är en mycket plausibel förklaring som Bauhaus ger för sin icke medverkan. Det är ganska sunt ur rättslig synvinkel att inte tjafsa hit och dit om något är uppe för juridisk prövning.

Jag har sett ett flertal fall (även från Byggahus) där folk har bloggat/publicerat en massa material, synpunkter osv för att sedan frenetiskt försöka radera alla spår av det de sagt när det hela utvecklar sig till juridisk prövning. Ibland är det så att fakta som man tror talar till ens egen fördel i slutändan visar sig ge motparten manna från himlen.

Eftersom en medverkan i massmedia där man kommunicerar via sitt juridiska ombud inte är speciellt trovärdigt, så gör man lika klokt i att inte medverka alls.
 
nino skrev:
För mig känns det som om det ska till jäkligt mycket special för att ett badrum ska dra iväg till 20000/kvm
Gjorde ett nyss, förvisso bara std, men ny el, nytt VA, nytt porslin, flyttade en vägg, drog om vent från köket och där landade vi på max 6000/kvm före ROT som blev maxat på en person
n
Jag totalrenoverade min toalett (2,25m2)2012, jag gjorde allt själv utom rörläggeriet.
Rörläggeriet kostade 20000
Klinkers,kakel, Kommod,duschvägg fuktspärr, golvvärme, brytare, lampor ca 20000.
Så jag hade 20000 /m2 bara i material.
Då var det inget extravaganza heller.
 
kanonkula skrev:
Jag totalrenoverade min toalett (2,25m2)2012, jag gjorde allt själv utom rörläggeriet.
Rörläggeriet kostade 20000
Klinkers,kakel, Kommod,duschvägg fuktspärr, golvvärme, brytare, lampor ca 20000.
Så jag hade 20000 /m2 bara i material.
Då var det inget extravaganza heller.
Jag hänger inte med i matematiken:

Total kostnad 40 000 genom 2,25 m² = ca 17 800 / m² för arbete och material.

Jobbade rörläggaren gratis?

Och ganska naturligt att materialet i ett litet (2,25 m²) badrum blir dyrare per m².
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.