Pagno skrev:
+ 1 på den, men det visste jag redan eftersom jag arbetat inom den branschen! Ok, inte fullt så mycket i påslag men nära på, varför tror ni att jag inte behöver arbeta mera? (kan vara en liten provokation från min sida, ingen vet ju säkert)
Tar du verkligen 25 t per kvm? Det är ju rån på dagtid!
Bor i sthlm och det ligger mellan 10 och 12t. Med behörlig firma och papper på alit.
 
Matstj skrev:
Men jobbet är inget fel på iaf.
Jo, om man tvingats byta flera kakelplattor!
 
Matstj skrev:
Men arbetskostnaden är alldeles för mycket. Badrummet verkar inte så stor, ca mellan 5-6 kvm. Då hamnar man på en arbetskostnad mellan 20 till 25000 per kvadrat.
Neeej, där har Bauhaus blåst Hans ordentlig. Ett normalt badrum ska inte kosta mer än 10 t per kvadrat, tycker jag. Men jobbet är inget fel på iaf.
Är det inte ganska klart att en renovering av 6m2 blir dyrare per m2 än ex 12m2?
 
Matstj skrev:
....... Men jobbet är (det) inget fel på iaf.
Hur vet du det?
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Redigerat:
Matstj skrev:
Tar du verkligen 25 t per kvm? Det är ju rån på dagtid!
Bor i sthlm och det ligger mellan 10 och 12t. Med behörlig firma och papper på alit.
Det var ett tag sedan du lät renovera ett litet badrum i stockholmstrakten antar jag? :p

20k/kvm är precis vad man får räkna med. Och då ska man vara glad om någon har tid att dyka upp.

Jag fick visserligen nån offert till mitt som var på nästan halva det priset, men det var ingen firma som gav vidare seriöst intryck, och avslutade "offert-samtalet" med ett "vi kan komma och börja på en gång".
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Inte jag, men känner till ett seriösa firma som har gjort det för ett år sen hos en bekat. Rötavdarg, papper på arbetet. Har själv sett hur de gjorde det. Mycket bra jobb.
Det är två veckor jobb, två man. Vad blir det, 375kr/tim.
Annars blir det 750/tim vilket är dyrt.
 
20k / m²? är det med allt, rivning, va, el, plattor osv?
 
Matstj skrev:
Tar du verkligen 25 t per kvm? Det är ju rån på dagtid!
Bor i sthlm och det ligger mellan 10 och 12t. Med behörlig firma och papper på alit.
Nej det är långt ifrån rån på dagtid, det hela beror på vad kunden får för sina pengar, nu talar jag inte om standardbadrum eller färdiga bastumoduler som ställs på plats, bara en bastu i ett badrum kostar i runda tal 100 000:- om kunden har speciella önskemål, jag vet att många köper en Tylö eller liknande för mindre kostnad än det jag platsbyggt, men mina kunder ville inte ha en sådan, så kunden får avgöra vad den vill göra med sina pengar.
Vill man ha en Jaguar så nöjer man sig sällan med en Renualt (jag har en Renualt), själv har jag inget badrum som jag gjort åt mina kunder, jag nöjer mig med lite enklare.
 
Utgår från normal/standard, visst kostar det mer ju exkl det är.
 
nino skrev:
20k / m²? är det med allt, rivning, va, el, plattor osv?
Det går inte riktigt att svara på, alla badrum har olika förutsättningar.
Ett "rent" rum som "bara" skall göras om till ett badrum kostar inte lika mycket som ett rum som så många ggr i mina fall fått öppna intilliggande rum, utöka badrummet med 4-5 kvm, befintliga plattor som måste bilas bort,platsbygga en bastu mitt i badrummet efter konstens alla regler, ny ventilation, offerterna tar med de mesta saker som måste göras, det är inte alltid det finns möjlighet att veta hur mycket arbete det blir när det är olika nivåer som skall bli en. Rivning,skivor, el, rör arbeten, ventilation, avsaknad av isolering när kunden vill dra vissa saker där den vill (kunden har rätt att bestämma) av ett stort antal våtrum så har vi missat kalkylen rejält ett fåtal ggr. Jag skulle aldrig gå ut och arbeta med det jag har gjort för under 450/timme, men då bor jag inte i Stockholm heller, tycker att det är märkligt att ni ligger lägre i pris.
En bil eller båt för över 600 000 finns det ingen som säger något om men ett badrum för 300-450 000:- verkar vara ofattbart, men inte i min värld. Jag kan bygga ett våtrum på 10 kvm för 100 000 - 150 000 innan rot, men det vill jag inte.
Det är en stor skillnad på badrum och badrum.
Mvh P-A
 
M
Pagno skrev:
Jag skulle aldrig gå ut och arbeta med det jag har gjort för under 450/timme
plus moms antar jag, isåfall anser jag att det är där och uppåt det bör kosta att anlita någon som är grym på det man vill ha utfört.
 
Matstj skrev:
Utgår från normal/standard, visst kostar det mer ju exkl det är.
Helt rätt, ett "enklare" badrum blir ofta billigare, men det var inte de som jag gjorde, orsaken till att jag slutade var de nya normerna, jag ville inte bygga med skitmaterial som de flesta "äldre" i branschen vägrade använda, vi slutade av det skälet att vi inte kunde gå i god för att det blev ett bra våtrum, problemen har redan börjat visa sig, hoppas att vi inte har helt rätt, det borde bli ganska många våtrum som måste göras om som var nya för 8-10 år sedan.
 
MaxPax skrev:
plus moms antar jag, isåfall anser jag att det är där och uppåt det bör kosta att anlita någon som är grym på det man vill ha utfört.
Förlåt min enfald, klart att det var exklusive moms, sorry, jag skall bli bättre på detaljerna..
 
Pagno skrev:
Helt rätt, ett "enklare" badrum blir ofta billigare, men det var inte de som jag gjorde, orsaken till att jag slutade var de nya normerna, jag ville inte bygga med skitmaterial som de flesta "äldre" i branschen vägrade använda, vi slutade av det skälet att vi inte kunde gå i god för att det blev ett bra våtrum, problemen har redan börjat visa sig, hoppas att vi inte har helt rätt, det borde bli ganska många våtrum som måste göras om som var nya för 8-10 år sedan.
Vad tänker du på då? Tätskikten eller de nya "fuktsäkra" skivorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.