Har ett inbokat besök av Securitas i veckan för att undersöka möjligheterna till att koppla in ett larm hemma. Vi har inte fått något pris ännu för vad det ska kosta men vad jag läst mig till så verkar startutrustningen gå på runt 6000 (vilket säkert kommer behövas kompletteras ytterligare) samt en månadsavgift på ca 300:-

Det blir en hel del pengar på ett år så jag fundera över vad finns där för möjligheter att att köpa utrustning själv och ha det kopplat till exempelvis mobilen? Någon som gjort det och kan dela med sig av för- nackdelar?

Det känns som man skulle kunna komma undan betydligt billigare med egen utrustning.
 
Vad är anledningen till att ni funderar på inbrottslarm?

Jobbar ni i närheten av där ni bor?
Har ni möjlighet att avbryta jobbet om larmet utlöser?
Har ni släkt/vänner som kan tänkas åka på utlöst larm?

Vill ni ha med eller utan kameror?
Vad vill ni bekräfta med eventuella kameror?
 
Demmpa skrev:
Vad är anledningen till att ni funderar på inbrottslarm?

Jobbar ni i närheten av där ni bor?
Har ni möjlighet att avbryta jobbet om larmet utlöser?
Har ni släkt/vänner som kan tänkas åka på utlöst larm?

Vill ni ha med eller utan kameror?
Vad vill ni bekräfta med eventuella kameror?
Anledningen är ju såklart för säkerheten. Har varit en del inbrott i närheten vilken man vill undvika i den mån det går. Ja jag har möjlighet att komma hem inom ca 15 min om det skulle behövas. Kameror är absolut intressant att ha.
 
tommib
Det finns mycket annat som man bör se över innan man skaffar ev larm. Kolla försäkringsbolagens hemsidor för tips, de är väldigt bra på sådant. Tänk fönsterlås, bra altandörr, vettig entredörr, inga stora buskar precis vid huset, väl upplyst mm.

Angående larm så är du garanterat på plats före securitas om du har 15 min hem, kan vara värt att tänka på när de försöker sälja in sitt larm. Väktartjänsten på larm handlar i princip uteslutande om att minska följdverkningarna av ett inbrott, såsom öppna fönster/dörrar vid minusgrader ute och liknande. Väktaren kommer inte "fånga tjuven" om de inte råkar vara precis på din gata när de får larmet.
 
...kopplat till exempelvis mobilen? Någon som gjort det och kan dela med sig av för- nackdelar?
Nackdelarna med att ha larmet kopplat endast till några egna mobiler är väl uppenbar men man kan ialla fall notera att:

Kopplar man mot larmcentral kollas kommunikationen minst varje dygn så att man har rimlig säkerhet i att själva kommunikationen funkar. Kopplar man själv är det en apparat som ska meddela andra apparater och man har ingen koll på funktionen. Larmet kan sitta och vara funktionsodugligt i månader tills man upptäcker det -oftast av en slump.

Kopplar man mot egna telefoner har man ingen koll. Sämst är sms till förinställd nummer, bättre uppringt besked till förinställda nummer (förutsatt ingen hinner smasha apparaten innan den är klar).

Troligen bättre är sms/mms till trygve, en portal för larm- o grannsamverkan. Då skickas meddelande till trygve som i sin tur skickar ut gruppmeddelande till intresserade samverkare. Sms +mms till trygve vore att föredra ifall det går ställa in, för risken att två olika rapportsystem fallerar samtidigt är mindre än att ett gör det. Jag kan inte trygve, men det verkar intressant.

Ännu säkrare kommunikation får man med gprs till larmcentral som i sin tur ringer.

Och allra bäst med flera kommunikationsvägar till larmcentralen som i sin tur ringer.

Väljer man att ställa in sitt larm på att ringa/sms:a/mms:s själv så får man tänka på tidsaspekten. Hur man än ställer in utrustningen så ska det ju inte ta så lång tid att apparaten troligen är slagen i bitar innan larm hunnit sändas/mottas... Sätt centralen i riktigt låst utrymme.
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
D
Varför skulle man inte ha koll på funktionsdugligheten om man inte har larmcentral?
Larmet ger ju exakt samma felkoder bara det att ingen extern part kontrollerar meddelandet.
Har du poll på 24h så tar det ju längre tid för centralen att meddela dig än om du själv får samma fel omgående eller vid pålarmning.
Vill man ha väktare på plats är det ju naturligtvis bra med larmcentral, men det har inget att göra med det andra.
 
  • Gilla
Rikard Kristensson
  • Laddar…
Det barfotalasse menar är att själva linjen mellan larmcentralen och larmet kontrolleras med ett vist intervall tex 1 gg/dygn eller kanske tom kontinuerligt, medan med larm kopplad till egen mobil så kontrolleras inte överföringen mer än kanske 1ggr/månad. Oberoende om larmet är kopplat till larmcentral eller egen mobil så skickas fellarm direkt till mottagaren.
 
D
Det låter som ett ganska dåligt alarm om man bara kan kolla överföringen varje månad? Mitt ger direkt besked om IP/GSM/PSTN service ligger nere.
 
DMOL, så du får meddelande direkt när någon del av kedjan från larmet till mottagaren ligger nere?
Exempel: du har larmet bara kopplad via gsm, av någon anledning försvinner gsmtäckningen för larmet, får du då direkt ett meddelande i tex din mobil att larmet tappat mobiltäckningen? På vilket sätt får du det meddelandet?
 
peternicklas
Jag har valt att köra vidare på vårt gamla larm som fortfarande fungerar bra. Dock har jag kompletterat med ett antal kameror, köpta på Ebay och som både tar kort och spelar in video direkt till en NAS när något rör sig framför kamerorna. Går även att använda mobilen för att se vad som händer i realtid. Max 9 kameror hanteras.
 
D
Demmpa skrev:
DMOL, så du får meddelande direkt när någon del av kedjan från larmet till mottagaren ligger nere?
Exempel: du har larmet bara kopplad via gsm, av någon anledning försvinner gsmtäckningen för larmet, får du då direkt ett meddelande i tex din mobil att larmet tappat mobiltäckningen? På vilket sätt får du det meddelandet?
Fast nu lägger du till bara GSM i ditt påstående vilket gör jämförelsen skev. Urspungliga frågan var att han ska få alarmmeddelande till mobilen och då fungerar alternativa vägar som backup vilket skickar felmeddelandet direkt till epost/appen, alternativt att PSTN ringer upp. Vid GSM/PSTN Service failure går det att välja t.ex. trouble only, disarmed: trouble/Armed audible alarm, silent alarm becomes audible alarm. Felmeddalnde visas också i displayen vid pålarmning. IP pollas dels automatiskt via DNS-tjänsten samt känner av länken går ned till IP-modulen.
 
Jag själv köpte ett lägenhetslarm från Gardio som går att köpa direkt i shoppen, utan tråkig konsultation o sånt. https://gardio.se/boendetyp/lagenhetslarm/
Bra support och bra information på siten - även lättinstallerat. Föräldrarna kör på villalarm från Verisure och de har alltid varit supernöjda med det också. Gardio var en chansning men de har fallit väl ut hittills.
 
hockeypuck skrev:
Jag själv köpte ett lägenhetslarm från Gardio som går att köpa direkt i shoppen, utan tråkig konsultation o sånt. [länk]
Bra support och bra information på siten - även lättinstallerat. Föräldrarna kör på villalarm från Verisure och de har alltid varit supernöjda med det också. Gardio var en chansning men de har fallit väl ut hittills.
OK, låter som förtäckt reklam. Du kanske kunde utveckla mer om ditt larm, än bara säga att det är lättinstallerat.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.