Hej
Jag ska köpa ett hemlarm. Jag hänger på köpknappen, men är osäker på vilket larm jag ska välja. Jag har 2 st i final. "Agility 3" och "Visonic Power Master 10". (Jag vet, det finns fler på marknaden, men nu har jag kommit fram till att det blir ett av dessa)

Det känns som jag läst igenom varenda tråd här på forumet samt hela Internet för den delen, men får ändå inte riktigt grepp om skillnaderna mellan dessa

Fråga 1) Kan nån hjälpa mig att radda upp skillnader samt för- och nackdelar med respektive alternativ (Agility3 vs Power Master)?

Fråga 2) Hur fungerar det med en Larmcentral+väktarutryckning om man vill ha en billig lösning? T.ex. Lövestads Larmcentral (som jag tror ligger på ca 50-80:-/månad). Vad får man för det? Har dom samarbete/avtal med olika väktarbolag i olika städer och kan skicka en väktare vid larm? (mot en kostnad per utryckning förstås). Eller är det min uppgift (som kund hos Lövestad) att även avtala med väktarbolaget? Dvs att jag har ett avtal med Lövestads och ett avtal med valfritt väktarbolag som jag väljer? (Eller jag kanske inte ens kan använda en larmcentral om jag monterar larmet själv?)
 
vertycop skrev:
Hej
Jag ska köpa ett hemlarm. Jag hänger på köpknappen, men är osäker på vilket larm jag ska välja. Jag har 2 st i final. "Agility 3" och "Visonic Power Master 10". (Jag vet, det finns fler på marknaden, men nu har jag kommit fram till att det blir ett av dessa)

Det känns som jag läst igenom varenda tråd här på forumet samt hela Internet för den delen, men får ändå inte riktigt grepp om skillnaderna mellan dessa

Fråga 1) Kan nån hjälpa mig att radda upp skillnader samt för- och nackdelar med respektive alternativ (Agility3 vs Power Master)?

Fråga 2) Hur fungerar det med en Larmcentral+väktarutryckning om man vill ha en billig lösning? T.ex. Lövestads Larmcentral (som jag tror ligger på ca 50-80:-/månad). Vad får man för det? Har dom samarbete/avtal med olika väktarbolag i olika städer och kan skicka en väktare vid larm? (mot en kostnad per utryckning förstås). Eller är det min uppgift (som kund hos Lövestad) att även avtala med väktarbolaget? Dvs att jag har ett avtal med Lövestads och ett avtal med valfritt väktarbolag som jag väljer? (Eller jag kanske inte ens kan använda en larmcentral om jag monterar larmet själv?)
Lövesta tar bara emot larm från anläggningar installerade av polisen godkända installatörer....
 
"Min" larminstallatör som har hållt på med larm i minst 20 år, har till mig alltid rekommenderat lövestad, vi har kört med falck ändå för att dom har finare dekaler!
Jag pratade med honom nu i veckan pga. att jag råkade lösa ut larmet men falck hörde inte av sig, om felet ligger hos mig eller falck har vi inte kollat upp än.
Falck har alltid varit trevliga, men jag har alltid undrat om dom verligen kan det här med larm, jag har ett dsc larm med analog uppringare och det har alltid varit oklart vad för typ av larm eller sektion som dom har fått in.

Nu rekommenderar han bara securitas, snabb larmcentral med modern teknik och väktarna är fler och får info snabbare påstår han.
105:-/ mån kostar det, vi ska byta uppringare nu och koppla oss dit istället.
 
Tackar för era svar.

Följdfråga: Så med Securitas kan jag köpa ett valfritt larm från "hyllan" (t.ex. ett visonic-larm från protexus eller agility-larm från vikinglarm) och montera det själv för att sedan ansluta till securitas larmcentral för 105:-/mån. I dom 105:- /mån ingår väktartjänst? (Med väktartjänst menar jag alltså att väktare är standby och kommer på larm, sen antar jag det tillkommer en utryckningsavgift vid utyckning)
 
Efterlyser fler jämförelser mellan Visonic Powermaster 10 och Risco Agility 3. Ni som har något av systemen, öppna era hjärtan!! Vad gjorde att ni valde det ena eller andra systemet. Efter ni började använda det, uppfyllde det era förväntningar? Vad är ni speciellt nöjda/missnöjda med?

Ni som kan svara på eller ha en åsikt om någon eller några av följande frågor får jättegärna dela med er.

1) Vilket system anses ha bättre kamera?
2) Med Agility 3 kan man vad jag förstår när som helst att ta bilder med kameran som man kan få upp i app:en. Finns detta för Powermaster?
3) Återförsäjare av Agility 3 nämner något om att PIR-kameran har 2 st radiokanaler, en för larm och den andra för bilder. Detta för att larm (som är akut) och bildöverföring (som är tidskrävande) inte ska ta resurser från varandra. (Källa: 4:25 in i filmen: https://www.youtube.com/watch?v=UkpaO7pFx_I ) Har Powermaster motsvarande lösning på sina PIR-kameror?
4) Powermaster kan låta sina rökdetektorer agera inomhussiren, dvs man kan dra nytta av rökdetektorn även vid inbrott. Har Agility 3 också denna möjlighet?
5) Powermaster-anhängare verkar tycka att batteritid och lång räckvidd på trådlösa enheter är bra på Powermaster-grejor. Har powermaster bättre räckvidd och strömsnålare produkter än Agililty 3?
6) Agility 3 har en I/O-modul som tillbehör. Någon som har erfarenhet av den? Finns det något exempel hur man kan dra nytta av den? Tända/släcka belysning nämns i beskrivningen, men hur? Kan man styra Nexas produkter? Eller hur fungerar den?
7) Finns motsvarande I/O-modul (som nämns i fråga 6) till Powermaster? Eller kan man på något annat sätt styra belysning med Powermaster?
8) Kan man säga att den ena produkten är mer framtidssäker än den andra?
9) Vilken lösning har bättre app och molntjänst?
10) Powermaster verkar ha en flash:igare "touch-screen". Är det den allmänna uppfattningen? Jag tänkte att just panelen, som antagligen kommer sitta i hallen gärna få vara snygg
11) Jag får uppfattningen att en Powermaster-lösning blir billigare än en Agility3-lösning. Är det också den allmänna uppfattningen? Mer prisvärd lixom. Men är det något fundamentalt jag missar med Powermaster-lösningen jämfört med Agility3-lösningen?
 
Kort men koncist:
Powermaster 10 är bäst på trådlös räckvidd och batterilivslängd. Agility 3 är bättre på allt annat
 
Vet inte om du själv kan koppla dig till securitas eller falck, nu lutar det åt att vi behåller falck.
Det kostar 960:-/år och det ingår en försäkring som betalar självrisken på hemförsäkringen vid bekräftat inbrott, dom har ingen uppsägningstid och betalar tillbaka om man säger upp avtalet i förtid.
 
Det stämmer inte angående Lövestad. Jag köpte Powermaster 10 på Protexus som jag installerade själv. Ett samtal till Lövestad så fick jag IP-nummer och kod för att installera. Lövestad har en server från Visonic, vilket gör att de få video skickat till sig via internet. Det är inte säkert att de andra larmcentralerna kan, så kolla upp det om det är viktigt för dig. 960kr/år kostar Lövestad och vad jag förstår har de avtal med flera olika väktarbolag beroende på var du bor. Så kolla med dem hur det ser ut där du bor.
Jag valde Powermaster 10 över Agility i huvudsak för IP-modulen och möjligheten att styra larmet och se på video från kameran över internet. Det funkar väldigt bra.

Edit:

Ska lägga till att jag dubbelkollade angånde sirener innan jag köpte, då det var också något som jag gillade. Agility 3 har ingen möjligt att använda brandvarnare som inomhussirener, så vill du ha något förutom basenheten så får du köpa en extra enhet.
 
Redigerat:
Jag har precis valt mellan Powermaster och Agility. Valet blev Agility.
Powermastern kunde inte hantera GSM, IP och I/O-kort samtidigt något som var ett krav för mig. Agilityn har GSM och IP i centralen medans I/O-modulen är separat vilket passar mig bättre. Agilityn verkar ha en mer utvecklad molntjänst. Powermastern hade dock vart billigare.
 
1) Vilket system anses ha bättre kamera?
Agility vu-point ifall du har ip. Bilder från kameradetektorerna är väl likvärdiga och iaf pm täcker in detektorns 'synfält'.

2) Med Agility 3 kan man vad jag förstår när som helst att ta bilder med kameran som man kan få upp i app:en. Finns detta för Powermaster?
Ja. Men vet ej inte hurpass bra apparna är.

3) Återförsäjare av Agility 3 nämner något om att PIR-kameran har 2 st radiokanaler, en för larm och den andra för bilder. Detta för att larm (som är akut) och bildöverföring (som är tidskrävande) inte ska ta resurser från varandra. (Källa: 4:25 in i filmen: https://www.youtube.com/watch?v=UkpaO7pFx_I ) Har Powermaster motsvarande lösning på sina PIR-kameror?
Borde inte spela ngn roll. Först larmar detektorn, larmmeddelande skickas till centralenheten och därefter bilder. Nog ointressant om detektorn larmar igen, och vad som händer då, eftersom det intressanta är ifall en annan detektor också larmar eller det finns folk på bild.

4) Powermaster kan låta sina rökdetektorer agera inomhussiren, dvs man kan dra nytta av rökdetektorn även vid inbrott. Har Agility 3 också denna möjlighet?
Nej

5) Powermaster-anhängare verkar tycka att batteritid och lång räckvidd på trådlösa enheter är bra på Powermaster-grejor. Har powermaster bättre räckvidd och strömsnålare produkter än Agililty 3?
Verkar så men troligen ganska ointressant skillnad i verkliga livet för de flesta. Finns ju repeater till båda.

6) Agility 3 har en I/O-modul som tillbehör. Någon som har erfarenhet av den? Finns det något exempel hur man kan dra nytta av den? Tända/släcka belysning nämns i beskrivningen, men hur?
Kan man styra Nexas produkter? Eller hur fungerar den?
Allt som kan startas med relä kan styras. Ingångar för två trådbundna detektorer av ngt slag. Obs att modulen kommunicerar trådlöst så varje trådbunden enhet är beroende av att den trådlösa kommunikationen mellan I/O-enhet och centralenhet funkar.

7) Finns motsvarande I/O-modul (som nämns i fråga 6) till Powermaster? Eller kan man på något annat sätt styra belysning med Powermaster?
PGM-5 modul med fem utgångar monteras i centralenheten. Finns möjlighet till trådbunden ingång.

8) Kan man säga att den ena produkten är mer framtidssäker än den andra?
Är något trådlöst system framtidssäkert..? Agility men kanske tio ggr fler PM-anläggningar ute. Pm använder ju regions- o versionskodning så kommer det en trevlig sensor imorgon går det säkert inte ansluta till dagens centralenhet. Men reservdelar o beg. kommer nog finnas åt båda.

9) Vilken lösning har bättre app och molntjänst?
Ingen aning.

10) Powermaster verkar ha en flash:igare "touch-screen". Är det den allmänna uppfattningen? Jag tänkte att just panelen, som antagligen kommer sitta i hallen gärna få vara snygg
Agility har en slimmad knappsats som ser helt ok ut. Pm:s gamla touchskärm var kass, vet ej hur den nya är.

11) Jag får uppfattningen att en Powermaster-lösning blir billigare än en Agility3-lösning. Är det också den allmänna uppfattningen? Mer prisvärd lixom. Men är det något fundamentalt jag missar med Powermaster-lösningen jämfört med Agility3-lösningen?
Powermaster, troligen bättre som renodlat larm pga möjlighet till viss trådbunden utbyggnad samt att det finns ganska vass trådlös kombidetektor också.
Agility troligen mer flexibel programmering när man lutar åt hemautomation. Vill man kolla bilder bygger man ut med vu-point.
 
Suppertack för alla svar. Verkligen uppskattat. =)

Om det finns någon fler därute i cyberrymden som sitter inne på info om Powermaster10 & Agility3 samt uppkoppling mot larmcentraler med dessa larm får jättegärna fortsätta fylla på!
 
Jag valde Agilityn eftersom dens molntjänst är "officiell" medans powermasterns är någon som du får tillgång till om din larminstallatör är "skjysst" (vilket de jag pratat med verkar varit iaf). Antingen kan du hamna på powermasters egna installation i england "gratis" men osupporterat eller som tanken är köpa tjänsten av någon leverantör som köpt en "powermaster-server" för en icke oanselig summa och därför sannolikt tar betalt. Utöver det verkade den lite "modernare" i funktionerna. Jag var väldigt nära att köpa powermastern innan jag hittade agilityn. Oavsett vilket av de två man väljer tror jag man blir väldigt nöjd och får ett jäkligt bra larm.

Delar jag har:
-IR däckare
-kameradäckare
-vupoint
-Magnetkontakt
-sirener ut/in
-rökdetektor
-glaskross
-i/o

Positivt:
-Med bildigenkänningen kände iaf jag att jag inte behövde en larmcentral eftersom jag ju kan bekräfta inbrottet med bild själv(något jag tyvärr fick göra nyligen) och därför kan skicka polisen(det är ju knappast ett falsklarm om jag ser folk i huset mitt i natten).
-Använder man både ip och gsm modulen så har man två vägar ut, dels kan den ringa upp och parallellt kan du få mail och notifieringar i appen, kombinera det med en asus router med standby lina som du kan koppla på ett 3g på så har du tre olika vägar ut.
-Väldigt trevligt programmeringsinterface både i centralen och i cs software(när den funkar)
-Inomhussirenen låter som fan och tjuvarna springer rakt igenom utan att ta ens laptops och växelpengar som ligger på vägen (empiriskt bevisat)
-Trevligt att både kunna ringa och larma på/Av och att använda en app.

Negativt:
- Vupointen är inte helt trivial att installera och man måste installera saker i rätt ordning på rätt molnsida(finns två) för att den ska gå att använda med panelen.
- CS Software strular för mig just nu(kan ju vara skit bakom spakarna)
- Rökdetektorerna ljuder inte vid inbrottslarm
-Max 3 sirener
-Max 1 i/o modul
-Max 3 keypads
-En hel jävla drös med batterier i t ex sirenerna(hade t ex varit trevligt med en strömkopplad utomhussiren med batteribackup istället)

Övrigt:
Har precis fått hem I/O:n som jag försöker lista ut hur jag ska koppla till en inferno och eventuellt senare till en waterfuse(så jag får återkomma om den).
 
Varför?
Jag gillar Jonas på Protexus som alltid ställer upp och hjälper till om man behöver hjälp.
De hjälper att ansluta till Larmcentral. Jag valde Falcks.
Ett måstekrav för mig är IOmodul för både pålarmat läge samt om larmet går. En IO-port ingår.
Detta gjorde jag fick köra på GSMmodul endast (med Telenors abb).
Nu ska Leakomatic styras med Hemma Borta läge med larmet.
En VeraEdge ska styra scener baserat på att man larmar på/av.
När larmet går vill jag tända alla lampor samt strålkastare på fasaden (kanske blink).
När det gäller Powermaster så gillar jag att rökdetektor har siren. Det gör att siren finns på båda våningarna samt en extern. Touchpanelen är smidig med rf-taggarna och ser väldigt bra it.
Appen över GSM är lite trött och är ok men det finns potential för förbättring.
Kamrorna är ok och man ser vad som händer. Duger inte för att identifiera banditer.
Jag var länge inne på Agilitylarmet men till slut blev det ändå ett Powermaster.
 
Redigerat:
  • Gilla
Csms
  • Laddar…
Någon som vet något om versioner på Powermaster10? Som jag förstår är det version 18 som levereras idag. Någon som vet om det finns någon version 19 inom kort? I så fall, bör man vänta in den för att få ta del av ev. ny funktionallitet? Eller spelar versionsuppdateringarna inte nån större roll?
 
mbqmbq skrev:
Varför?
Jag gillar Jonas på Protexus som alltid ställer upp och hjälper till om man behöver hjälp.
De hjälper att ansluta till Larmcentral. Jag valde Falcks.
Ett måstekrav för mig är IOmodul för både pålarmat läge samt om larmet går. En IO-port ingår.
Detta gjorde jag fick köra på GSMmodul endast (med Telenors abb).
Nu ska Leakomatic styras med Hemma Borta läge med larmet.
En VeraEdge ska styra scener baserat på att man larmar på/av.
När larmet går vill jag tända alla lampor samt strålkastare på fasaden (kanske blink).
När det gäller Powermaster så gillar jag att rökdetektor har siren. Det gör att siren finns på båda våningarna samt en extern. Touchpanelen är smidig med rf-taggarna och ser väldigt bra it.
Appen över GSM är lite trött och är ok men det finns potential för förbättring.
Kamrorna är ok och man ser vad som händer. Duger inte för att identifiera banditer.
Jag var länge inne på Agilitylarmet men till slut blev det ändå ett Powermaster.
Ja, vad ska man säga, jag kan bara hålla med - Jonas är helt galet skysst. Hade kontakt med honom också fram till jag hittade agility:n.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.