Så länge det är likström borde det vara lungt.
 
pelle242 skrev:
Så länge det är likström borde det vara lungt.
Tack!
 
Danne_2003 skrev:
Några frågor,
1. Det finns uttag för att montera dit 6st knivar, någon som testat detta? Bra/dåligt?

2. Hur lågt kör ni på klipplängd?

3. Har kommit hem ett par ggr senaste tiden av att klipparn står utanför laddstationen, fullt batteri. Och kollar jag felkod så har den blivit "lyft". Någon annan som får detta? Förslag på hur jag motverkar detta? Verkar ju som den studsar ut för snabbt ur laddaren
1: Hade tänkt prova och köpte knivar till Husqvarna m.fl. men skruvarna passade inte så det blev inget.

2: Jag började på 4-5 i våras och kör nu på 2, lite för lågt, men annars tar den inte sniglarna :)

3: Det har hänt, men ofta står den still någonstans när jag kommer hem utan något felmeddelande och mycket kvar i batteriet.
 
buspojken skrev:
Fler som tappat hjulen ?
Japp, ska lämna in min i veckan, förhoppningsvis imorgon.
 
Jag skulle vilja säga att totalupplevelsen på denna klipparen är inte något vidare bra, för att inte säga mycket dålig.

Ofta står den still någonstans på tomten när jag kommer hem från jobbet, i dom flesta fall är det när den har följt slingan på väg till laddning och har stött på ett hinder för att den inte ska fastna runt en ö. Batteriet har nästan alltid varit OK med minst 20% kvar.
Vid dom tillfällen när jag kommer hem och den har stannat på tomten finns inget felmeddelande om varför den stannade.

Man får alldeles för ofta rengöra den, gräs fastnar i knivarna eller runt axeln till knivtallriken.
Det här lär dock inte vara bättre på andra klippare med lösa blad.

Genom sitt ogenomtänkta körsätt (dålig programvara) vänder den alldeles för ofta 180 grader, i hörnen händer det också att den vänder sig ut utanför slingan och stannar.
Varför måste den backa 0.5 m när den kör över slingan istället för att bara byta riktning och då helst inte 180 grader?
Varför stannar knivarna ibland när den kör emot något eller över slingan och ibland inte?

Mycket problem med laddningen, den kör ofta in snett på laddaren och måste göra flera försök innan den lyckas, hade varit mycket bättre om den körde rakt fram upp på laddaren och inte vände för att backa in.

Laddkontakterna på klipparen blir lätt smutsiga så att även om den lyckas backa upp på laddaren tror den att den har misslyckats eftersom den inte börjar ladda och gör då nya försök att köra upp på laddaren.

Displayen slocknar då och då, ibland är det bara pilen som visar vilken meny man pekar på som slocknar, den reagerar inte alltid för krockar och ibland kan den plötsligt snurra 1-2 varv på stället för att sedan oftast fortsätta i samma riktning. Mycket tyder på bräcklig elektronik och klen mottagare för slingan.


Imorgon ska den in på reparation och nästa gång, när garantin har gått ut kommer jag att köpa en annan klippare för att se om det kan bli bättre, då kommer jag troligen att satsa på en Worx, Husqvarna är alltför dyrt för min plånbok.
 
Redigerat:
Raccoon skrev:
Man får alldeles för ofta rengöra den, gräs fastnar i knivarna eller runt axeln till knivtallriken.
Det här lär dock inte vara bättre på andra klippare med lösa blad.

Genom sitt ogenomtänkta körsätt (dålig programvara) vänder den alldeles för ofta 180 grader, i hörnen händer det också att den vänder sig ut utanför slingan och stannar.
Varför måste den backa 0.5 m när den kör över slingan istället för att bara byta riktning och då helst inte 180 grader?
Varför stannar knivarna ibland när den kör emot något eller över slingan och ibland inte?
Jag håller med om att den beter sig märkligt på dessa sätt, men det har trots allt för mig inte påverkat det slutgiltiga klippresultatet - dvs den klarar av att klippa min yta och det ser bra ut.

Raccoon skrev:
Mycket problem med laddningen, den kör ofta in snett på laddaren och måste göra flera försök innan den lyckas, hade varit mycket bättre om den körde rakt fram upp på laddaren och inte vände för att backa in.

Laddkontakterna på klipparen blir lätt smutsiga så att även om den lyckas backa upp på laddaren tror den att den har misslyckats eftersom den inte börjar ladda och gör då nya försök att köra upp på laddaren.
Håller även här med om att det är ett känsligt system, dock hade jag problem med min gamla klippare med "frontladdning" där blecken inte fick ordentlig kontakt, så det kan finnas fördelar med att ladda med rumpan, kanske. Men man måste verkligen se till att ha en plan och fin yta för laddstationen.

Raccoon skrev:
Displayen slocknar då och då, ibland är det bara pilen som visar vilken meny man pekar på som slocknar, den reagerar inte alltid för krockar och ibland kan den plötsligt snurra 1-2 varv på stället för att sedan oftast fortsätta i samma riktning. Mycket tyder på bräcklig elektronik och klen mottagare för slingan.
Att den snurrar ett par varv på stället händer mig när den stöter på väldigt högt gräs, inte annars. Någon variant på spiralklippning, skulle jag tro.
 
Är det någon av er som har problemet att er klippare alltid försöker komma ur ett problem genom att svänga åt "fel" håll? Till exempel om min kommer in mot sandlådan i en oturlig vinkel så den "trycker" sig upp längs sidan och fastnar så försöker den alltid svänga mot sandlådan och backa vilket resulterar i....ja ni förstår..mycket pip och litet klipp så att säga.. Kåpan har också en del att önska enligt mig. Midjan framför hjulen i kombination med föregående problem innebär alltid stopp vid studsmattebenens rör eller tvättvindan. Kåpan är också för vek verkar det som så om den försöker backa och svänga tex vänster och det tar emot längst fram så vrider sig kåpan likt en upp och nervänd glassbunke och lyfter sensorn på motstående sida och vips...lyft. Ringer man supporten så ber de en kolla batterispänningen, suck... Har också samma fel som någon innan här att man får slå in pinkod i laddaren, troligen pga tomt minnesbatteri.
 
Jodå, det känner jag igen. Satte barnens studsmatta på en 10cm hög ram för att klipparen inte ska gå in under eller fastna på rörställningen och om den som du säger trycker sig mot ramen så vänder den åt fel håll hela tiden.
Det brukar ta några minuter innan den tar sig loss.

Lämnade in min klippare igår så nu får vi se hur lång tid det kommer att ta innan den är hemma igen.
Hoppas slippa ta fram bensinklipparen.
 
Igår, 13 dagar efter inlämning, ringde dom från Jula och sa att dom inte kunde reparera min klippare och att jag skulle få en ny.
Hämtade den och körde igång den, framåt kvällen var det sån obalans i klippskivan att hela klipparen vibrerar och ger missljud ifrån sig.
Har försökt med att ta loss och rengöra knivarna och tallriken utan resultat.
Ska skruva loss tallriken och kontrollera ordentligt imorgon, men det ser inte lovande ut.
Samma programversion som på den gamla, men denna stänger av och sätter på klipparmotorn mycket oftare, vet inte om det kan bero på obalansen.

Lutar åt ett återbesök hos Jula, får se efter helgen om jag har fått bort vibrationerna.
 
Hade också dålig balans i klipptallriken vid leverans, bytte till nya knivar, flyttade sedan knivarna till dom andra 3 skruvhålen utan resultat, jag fick tyst på det genom att köra ner 2 kartongbitar under klipphöjdsinställnigsvredet, bara att ta tag ordentligt i vredet och rycka till så får man den den, sedan ser du nog hur jag menar.

Efter sista ggn då jag tryckte ner en andra kartongbit så blev det riktigt bra, helt tyst från klippskivan.
 
Tack för tipset, men imorgon åker den tillbaka.
Nu startar och stoppar klipptallriken med ca 2sek intervaller.
Jag tycker inte dom ska komma så lätt undan som att man ska behöva trycka dit kartong runt klippmotorn.

Dessutom var halva displayen släckt när jag tittade till den vid ett tillfälle, det är bara att inse att klipparen är skräp och jag gissar att Jula liksom Biltema snart kommer sluta sälja sin egna klippare.
 
jag hade en meec innan, stoppade hela tiden, jag bytade framhjul och moderkort. men den stoppade ändå hela tiden,
Den kunde stå stopp på morgonen eller på kvällen. fruktansvärt irriterande, så jag lämnade tillbaka den.
Jag köpte sedan en robomow, vilken skillnad, denna har inte stoppat en enda gång, sedan sjukt mycket inställningar på den.
men det är ju ett helt annat pris också.
 
Jag har en Clipper 1200, ska vara identisk som meec förutom den röda kåpan. Har bytt framhjul, kan ha lite problem att backa in i laddstationen, missar en gång i veckan. Annars tycker jag den funkar riktigt bra! Schemalagd 50 timmar i veckan.
 
Även jag hade inne min Meec på service innan garantin gick ut, tog exakt 1 vecka så snabbt jobbat, dom bytte displayen då det fattades ett par rader vertikalt och horisontalt i den, ett av framhjulen var på väg att trilla av och den vibrerade hemsk i knivtallriken, efter service så var den som en ny klippare, nu helt tyst från knivtallriken och övriga fel avhjälpta, kanske ny fw också den den inte piper lika mycket när man lyfter den.

När jag tvättade av den med trädgårdsslangen inför transport till varuhuset så märkte jag att den tog in vatten när jag spolade den undertill så ett tips är att bara borsta av den och vara försiktig med att spola den inför säsongsavslut och avställning.
 
A
Vid repearationer så tänk på att spara alla papper. Garantier/reklamationer förlängs på den reparerade delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.