nikasp
Hej, vi ska gräva själv för fiber och jag skulle vilja ha lite tips och idéer. Det enklaste vore att dra in fibern genom väggen till rummet på 11,2 kvm bredvid hallen men det blir barnrum och inte lämpligt som teknikrum. Kommer att köra Tellstick Net för att styra brytare i hus och garaget som ligger någon meter från farstutrappen också.

Vi har 1) krypgrund så man skulle kunna dra där under alternativt 2) kanske gå upp på vägg och lägga fiber i lämpligt rör (vad har ni använt?) bakom en panelbräda och sedan dra via vinden eller 3) borra genom vägg in i något av rummen men varken 11,2 kvm rum eller tvättstuga känns optimalt.

Tacksam för tips på lämplig placering i huset och om ni har egna exempel att visa. Litet teknikskåp med fiberkopplinsgspunkt, Tellstick och NAS i skåpet bredvid frysen i köket kanske? Sambon är inte sugen på teknikpylar i något av sovrummen. Husets tidigare ägare har dragit dubbla VP-rör så det ska gå att dra nätverkskabel via vinden till t.ex. TV-box.

Ymer.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har ett Älvsbyhus, dock inte Ymer. Vi drog in fibern via garaget in till tvättstugan. Från tvättstugan drog jag kabeln via vinden in till det rum vi använder som kontor och bra lämpat för diverse tekniskt utrustning.

I kontoret drog jag ner kabeln i en garderob så slipper man se kabeln och kan ha utrustningen där inne. Switchar, routrar, NASar eller servrar eller vad det kan vara. Mycket nöjd med denna enkla och effektiva installation.

Gjorde bara ett litet hål i taket i båda rummen och drog en lång nätverkskabel mellan.
 
Redigerat:
nikasp
Dum fråga men hur skötte du håltagning i tak? Lång 12 mm borr rakt upp genom isoleringen?
 
peternicklas
Centralt i huset med tanke på WiFi.
Tellstick.net ska du vänta med. De håller tydligen på att komma med nya saker som ska innefatta Telldus z-wave något. Se http://tellmon.net/ direkt under news.
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
nikasp
Ooops, det här kommer från Clas Ohlson imorgon. Köpt när de hade 20%: http://www.clasohlson.com/se/Utökat-startpaket-för-smarta-hem/36-5938 Bör jag returnera? Har ett par dumma Nexus-brytare som går på timer mha fjärrkontroll men inget smart i den setupen.

peternicklas skrev:
Centralt i huset med tanke på WiFi.
Tellstick.net ska du vänta med. De håller tydligen på att komma med nya saker som ska innefatta Telldus z-wave något. Se [länk] direkt under news.
 
peternicklas
nikasp skrev:
Ooops, det här kommer från Clas Ohlson imorgon. Köpt när de hade 20%: [länk] Bör jag returnera? Har ett par dumma Nexus-brytare som går på timer mha fjärrkontroll men inget smart i den setupen.
Jag använder samma produkter idag och är väldigt nöjd med det de har. Jag har ställt en fråga till teldus hur det blir framöver med support och hur sakerna kommer att fungera. Hoppas att få svar i morgon. Du har väl 14 dagars returrätt?
 
nikasp
Jag är ruskigt sugen att få igång belysning m.m. och priset var ju rätt rimligt, mycket som kostar med "nytt" hus. Det är 14 dagars returrätt sedan paketet kommit står det.

peternicklas skrev:
Jag använder samma produkter idag och är väldigt nöjd med det de har. Jag har ställt en fråga till teldus hur det blir framöver med support och hur sakerna kommer att fungera. Hoppas att få svar i morgon. Du har väl 14 dagars returrätt?
 
nikasp skrev:
Dum fråga men hur skötte du håltagning i tak? Lång 12 mm borr rakt upp genom isoleringen?
Ja, lånade en borr som var cirka en halvmeter lång och borrade genom tak, ångspärrplast och isolering.
 
peternicklas
Tror du att du kan hitta var innerväggarna går ifrån vinden eller från krypgrunden?
Om, då kan du prova att borra in i en innervägg, montera en rot dosa och sätta ett infällt nätverksuttag. Inga kablar syns då utvändigt på väggen. Jag gjorde så i vårt gamla hus.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
nikasp
Bra tips men jag har inte koll än i alla fall. Ska ta mig upp på vinden snart och ta en titt.
 
Älvsbyhus brukar väl dra ett tomrör avsett för fiber bakom ytterpanelen från elskåpet ner till syllen där man låter fibern komma in. Sen går det ett rör från elskåpet in till mediaskåpet i tvättstugan (på alla husmodeller). Sätt din fiberkonverter där. Dra sedan därifrån vidare för vägguttag och wifi-accesspunkter.

Läs genom följande tråd så kanske du får några idéer: http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-about3302.html
 
nikasp
Skrev inte att huset var från 1997 så tyvärr var de nog inte så förutseende då :) Ska se hur det ser ut där ändå även om det blir några meter extra.

byggsson skrev:
Älvsbyhus brukar väl dra ett tomrör avsett för fiber bakom ytterpanelen från elskåpet ner till syllen där man låter fibern komma in. Sen går det ett rör från elskåpet in till mediaskåpet i tvättstugan (på alla husmodeller). Sätt din fiberkonverter där. Dra sedan därifrån vidare för vägguttag och wifi-accesspunkter.

Läs genom följande tråd så kanske du får några idéer: [länk]
 
ah, doh :eek:

Om du har röret där så kanske det finns risk att det är upptaket med gammal koppar/analog-telefon lina...

Om du inte använder analoga tv-apparater i alla rum så kan du säkert hitta ett tomrör uppe på vinden som du kan dra ner fiber i.
 
nikasp
Tomrör finns då köparen beställde dubbla i bra nog. De är övermålade och jag vet bara var ett mynnar ut men jag får hitta på nåt för att finna dem.
 
nikasp
Har läst lite mer och kommer att behålla Tellstick:en när den kommer. Just nu vill jag inte lägga mycket mer än 1500 för att kunna automatisera lite belysning och hålla koll på fukthalt i krypgrunden.

peternicklas skrev:
Centralt i huset med tanke på WiFi.
Tellstick.net ska du vänta med. De håller tydligen på att komma med nya saker som ska innefatta Telldus z-wave något. Se [länk] direkt under news.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.