Hej Byggahus:are!

Jag är på jakt efter en bank som kan vara villig att räkna med hyresintäkt i en kalkyl för bolån. Det gäller ett tvåfamiljshus där allt redan är förberett för uthyrning, hyresintäkten (rimlig marknadshyra) skulle betala ca 70 % av boendekostnaden för oss, skulle därför gärna vilja ha med åtminstone en del av den intäkten. Jag vet att en del banker har som policy att inte ha med det då det inte ses som en "säker" inkomst, men finns det undantag? Här i Stockholm bör man kunna se hyresintäkter som säker inkomst med tanke på bostadsbristen.. Inga problem att hitta hyresgäster med andra ord!
 
Bluestep är säkert intresserade.
Vad säger din egna bank?
 
Den egna banken är SBAB, har inte frågat dem ännu då de verkar ha en policy att inte räkna med det, men det ska vi dubbelkolla förstås. Jag har ingen vidare koll på BlueStep, vet att de är generösa med att bevilja lån till kunder som andra banker är tveksamma till men om jag har förstått det rätt så brukar det kunna innebära en högre ränta i utbyte? Tack för tips dock, ska gå in och kika. Hade uteslutit dem men såklart måste man undersöka alla alternativ.
 
Var inne och tittade lite snabbt, 4,65% i ränta! Herrejävlar. Det skulle kännas surt att behöva ta ett sådant bolån. Vad vi behöver är en vanlig bank som kan vara liite flexibel..
 
Jag kanske ska förtydliga lite, banken får inte kalkylen att gå ihop om de räknar på 15% i kontantinsats, om vi skulle lägga 20% (vilket vi skulle kunna) så skulle vi få lånet, så det handlar inte om någon jätteskillnad. Banken är dock envis. Pengarna behöver vi till renovering, så de vill vi behålla.
 
Nordea räknade med hyresintäkter när jag köpte mitt tvåfamiljshus för ca 6 år sedan. Tror de hade krav på 10% kontantinsats på den tiden.
 
  • Gilla
Ballottola
  • Laddar…
Åh Nordea! Jag hade nästan avfärdat alla storbanker.. Då ska de med på morgondagens samtalslista! Det kravet på 10% är väl motsvarande dagens 15% antar jag. Fick du kämpa för att övertyga dem eller knappade de in siffrorna utan att ställa en massa frågor? För vår del så räknade banken utan vidare med CSN-bidrag i kalkylen, som ju knappast är en säker inkomst då den hänger på studieresultaten, men inte hyresintäkt - märkligt kan jag tycka.
 
Jag behövde inte kämpa, men jag hade ju fördelen av att ha sålt min bostadsrätt, så det blev lite över till renoveringspengar. Banken räknade hyresintäkterna som en säker inkomst då det råder bostadsbrist här. Tror det hjälpte att jag varit kund hos dem ganska länge, och har mitt sparande där osv.
 
Handelsbanken, kolla med dom.
Iaf här där jag bor så beslutar kontoret själv om lån upp till, tror det var 8miljoner kan ha varit en helt annan summa men det var den som dök upp.

Swedbank måste dra allt för ett kontor ca 15mil bort i en stad
 
Det finns säkert handläggare som medvetet, och omedvetet går utanför bankernas policy. Men mig veterligen så måste du ha ett faktiskst uthyrningskontrakt (på samma sätt som man behöver en tillsvidareanställning)
 
I ungefär samma sits.
Har fått blank nej av SBAB, Swedbank, Ica, Nordea, den danska bank. Lf e me på noterna.
 
  • Gilla
Kribbe87
  • Laddar…
Pozz2, Länsförsäkringar? Du fick alltså räkna med hyresintäkter som inkomst utan att behöva uppvisa kontrakt? Vi har hittills fått svar från ett par banker att de kan räkna med det om vi visar kontrakt och resultat från uthyrningen, det blir ju lite moment 22 när man inte köpt huset man tänkt hyra ut i..
 
Hur gick det för dig? Vad sa bankerna? :) fick ni något lån tillslut?
 
Redigerat:
Ja, vi vill ju veta!
Vi har varit runt hos nio banker nu och jag tror inte att en enda kunde ta med hyresintäkterna, trots att vi har haft det uthyrt i nio år och har hyreskontrakt. Jag menade på att den intäkten är säkrare (i en studentstad) än vilken tillsvidareanställning som helst! Då drog någon sk banktjänsteman åt sig öronen: "va, blir ni av med jobben?". Nu hängde det inte på hyresintäkter eller inte den här gången för oss, men jag kan tänka mig att man blir skitförbannad om det är en del i upplägget. Den möjligheten/risken måste ju också värderas som allt annat i bedömningen. Det klarar de tydligen inte av.
 
Ja, känner samma sak. Vi har ju bostadsbrist dessutom och arbetsbrist, så att få en hyresgäst känns lite enkalrre än att tex kunna få ett nytt jobb snabbt.

jag skall med prata med lite banker. Vill köpa två radhus att hyra ut i en stad nära mej, men skulle även vilja kunna köpa en lght till mej själv i göteborg senare, men känns som att de är antingen eller på den fropnten och de är lite tråkigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.