Mikael_L
Demmpa skrev:
Ytterligare en sak gällande värmespridning genom väggar är att när temperaturskillnaden mellan väggens bägge yttersidor så är nära noll så är det minimal värmeledning genom väggen.
Precis så. Effekten man får av LLVP i det allmänna utrymmet blir i praktiken mest att det allmänna utrymmet inte behöver värmas upp av läckagevärme från studentrummen. :)
 
Angående brandklassning. Jag kör på 70mm reglar med glasull. Borde jag köra dubbelgips istället för enkelgips?

Jag kör idag med gips direkt mot regel. Inget osb eller liknande. Jag har dock inte satt på gips mer än på ena sidan ännu så jag kan lägga till antingen osb eller en gipsskiva till från utsidan av rummen utan större problem om det skulle göra någon skillnad

Sedan har jag en del murade innerväggar som är en halvmeter tjocka som borde klassas rätt så högt ur både brandsäkerhet och dämpning av ljud. Dock är en del väggar nya och det är dessa som jag beskriver ovan
 
Om studenterna skall teckna egna avtal med elbolaget. Får inte dessa då betala en egen nätavgift? Blir inte allt genast mycket dyrare om man ser till den totala bilden?

Kök. Badrum och tvättstuga som är de stora elslukarna är ju gemensamt. Det skulle ge en missvisande bild av hyr mycket energi som dom egentligen förbrukar

Samma med internetabonnemang. Om dom måste teckna egna så blir det dyrt

Jag tror att det billigaste för alla parter är att jag betalar för elförbrukning samt ett internetabonnemang och sätter in en trådlös router
 
Redigerat:
En viktigt fråga, har du kollat så du inte behöver bygglov för ombyggnationen? Det ställs som sagt mycket höga krav numera på brand, ljud, ventilation och värme just för dessa typer av byggen. Är det samma hantverkare som ska dra elen som gör del av badrummen , kök m.m?
 
tommib
Det blir totalt sett billigare om du står för ett avtal med nätbolaget, det är riktigt. Däremot missar du den stora förbrukaren värme, så du kan nog räkna med att varje rum kommer ha sitt element på hela vintern och därmed förbruka en del. Med internetabonnemanget måste du beakta att studenterna kanske inte vill exponera sina datorer mot varandra vilket blir effekten om du sätter in en vanlig router. Det går att lösa tekniskt men du måste ha en router/switch som klarar av att isolera portar. Det är inte heller säkert att wifi funkar särskilt bra om du har halvmetertjocka stenväggar, så jag skulle betrakta ett trådbundet uttag i varje rum som absolut minimum.

Jag har ingen aning om hur en murad vägg klassas men i vanlig ordning är dörrarna och deras infästning den svaga punkten i brandklassningen. Du kan inte köpa vanliga billiga innerdörrar utan måste ha klassade dörrar och karmar. Jag tror att du klarar EI30 med gips+70mm stenull+gips men du kommer inte få någon vidare ljuddämpning. Dubbelgips på bägge sidor med saxade reglar hade varit att föredra. Har för mig att BBR specificerar att det ska vara väggkonstruktion med luftspalt (=två väggar) mellan lägenheter.
 
  • Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
Gällande internetanslutning så ska du inte stå för abonnemanget eftersom allt som händer via anslutningen så är du juridiskt ansvarig för, och dels så tillåter inte ISPerna att du delar ut accessen på sådant sätt.

Antingen tar du kontakt med en nätägare och bygger ett fiber/Ethernet-nät (tex Telia öppen fiber) där sedan varje student sedan kan skaffa abonnemang genom.
Eller så skaffar studenterna eget mobilt bredband.
 
  • Gilla
erik5678 och 1 till
  • Laddar…
Johan1983 skrev:
Angående brandklassning. Jag kör på 70mm reglar med glasull. Borde jag köra dubbelgips istället för enkelgips?

Jag kör idag med gips direkt mot regel. Inget osb eller liknande. Jag har dock inte satt på gips mer än på ena sidan ännu så jag kan lägga till antingen osb eller en gipsskiva till från utsidan av rummen utan större problem om det skulle göra någon skillnad

Sedan har jag en del murade innerväggar som är en halvmeter tjocka som borde klassas rätt så högt ur både brandsäkerhet och dämpning av ljud. Dock är en del väggar nya och det är dessa som jag beskriver ovan
Det låter ju som detta är något du gör utan inblandning av bygglovsmyndigheter osv?

Bortsett från att det kan vara riskebelt säkerhetsmässigt för dina boende, så riskerar du sanktionsavgifter i miljonklassen om du gör detta utan bygglov. De kommer att räkna varje studentrum som EN svartbyggd bostad, och du kan få böta över 100 000 per enhet.
 
Om det är bygglovskrav och du inte söker om detta och det sker en olycka, tex brand, blir du ansvarig och straffet kan innebära fängelse i värsta fall.
 
jag har varit i kontakt med bygglov på kommunen här i Lund. Dom sa att eftersom jag bara bygger några innerväggar och inte ändrar funktionen osv osv så behövde jag inte söka bygglov. Det är renovering mer än vad det är nybyggnation. Badrum är där det var badrum förut osv. Det enda som är nytt är innerväggar som avdelare
 
Två nya innerväggar kanske
 
Mikael_L
hempularen skrev:
Det låter ju som detta är något du gör utan inblandning av bygglovsmyndigheter osv?

Bortsett från att det kan vara riskebelt säkerhetsmässigt för dina boende, så riskerar du sanktionsavgifter i miljonklassen om du gör detta utan bygglov. De kommer att räkna varje studentrum som EN svartbyggd bostad, och du kan få böta över 100 000 per enhet.
Det måste väl bero på en del andra saker.

Om man har en inneboende i sin lägenhet/hus så betyder det väl inte att det är en ny bostad. Jag har inte hört att man ska behöva göra om ett rum i en lägenhet till en helt egen bostad om man har en inneboende i det rummet.
Men jag vet inte var gränsen går, 4 inneboende kanske inte är OK ...


Det är därför jag hela tiden tjatar om att jag vill veta lite om hur upplägget är tänkt.
Är det regelrätt uthyrning av rum som annonseras som sådana och har en hög hyra så måste kanske allt göras mer ordentligt.
Är det något som mer kan räknas som inneboende så är det en helt annan femma.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.