Hej!

I förberedelserna för badrumsrenoveringen har jag köpt på mig ett ebeco cable kit 300 som golvvärme. När jag pratar med elektrikern för att försöka tajma in golvvärmeläggning och att firman som ska göra flytningen ska kunna komma sager han att golvvärmen ska ligga mitt I spacklet.
Alltså att man ska lägga spån, prima, armera sen flyta en liten bit.
Sen lägger man ut golvvärmen. Sen flyter man en gang till för att skapa fall.

Jag tycker det verkar jävligt meckigt med dubbel flytning. Försöker läsa I elbecos instruction och ser inte att de nämner detta specifikt.

Hur är det, brukar det krävas dubbel flytning för golvvärme?

I t.ex. den här tråden:https://www.byggahus.se/forum/badrum/109755-far-jag-lagga-golvvarme-pa-spanskiva.html

verkar det inte krävas, men tråden är fem år gammal och vem vet vad som kan ha hänt sen dess.

Ska ringa elbeco och flytspacklarna I morgon men vill gärna höra ved forumets samlade kunskap sager också.

Förlåt mig för konstig stavning, har en stavningskontroll som vill att det ska vara på engelska.
 
Nu hittade jag något:
"Golvvärmen kan installeras ovanpå befintliga golvkonstruktioner som betong, gips- eller spånskiva. Kabeln förläggs då i ett tunt spackelskikt. Det går också bra att förlägga den i träbjälklag. Cable Kit 300 kan installeras upp till 120 W/m² på brännbart material" .

Vilket jag tolkar som att elektrikern kan lägga den på armeringen och att det blir flytspackling sen.
 
Jag lägger då alltid golvslinga direkt på vad det nu är innan flytspacklet.
Spån, betong eller liknande. Är det armering så stripar man i detta.
 
Vi körde också golvslinga fäst vid armeringsmatta ovanpå betongen och sen flytspackel (en gjutning) i enlighet med råd från våra värmekillar. Det var för vattenburen golvvärme men jag kan inte tänka mig att det är någon skillnad...
 
Det bådar gott, tackar så hemst mycket kära ni!
 
Det finns eller har iallafall funnits elgolvvärmesystem som inte fick ha kontakt med brännbart material. Jag misstänker att elektrikern är van från de produkterna att inte lägga den mot spånskiva.

OM nu elektrikern sagt att han vill lägga den på ett tunnt lager spackel, så bör du nog stämma av med elektrikern ifall du vill ha det annorlunda. Det är elektrikern som bestämmer hur det skall förläggas.
 
Som hempularen säger så är det elektrikern som avgör... Jag skulle inte lägga den direkt på spånskiva som de skriver. Ett 3mm armeringsnät och så kabeln på det så det blir lite avstånd och flytspackel mellan men inte direkt på skivan...
 
Finns det inte plastdistanser för armeringsnät så att de kommer upp lite från underlaget?
 
Absolut som hempularen skriver även fast elbeco nu bekräftat att direct på spånet funkar. Det var bara dubbbelflytnignen jag ville undvika. Plastdistanser har jag inte sett men det får räcka med armeringsnätet.
 
Har både limmar golvvärme direkt på underlag (brukar ju primas och sånt innan) och även stripsat fast på armeringsnät. Dock så bör armeringsnäten har kontakt mellan alla ameringsnät med tex en bit fk kabel och sen till en dosa eller elcentralen för att Pus jorda.

När man lägger ner givaren till golvvärmen så drar man den i slang hela vägen. ser till så att slangen är tät i änden som ligger i golvet. Ser till så att givaren i slangen ligger längst ut och sen drar man slangen/givaren till termostaten och där märker man kabeln vid dosans kant så att man vet att givaren verkligen "bottnar". Behöver man byta givare i framtiden så ska de gå att dra ur den gamla och i den nya. då vet man hur långt in den nya givaren ska vara så att de hamnar på samma ställe för att få en rättvis avläsning.
 
Redigerat:
Ja nu ligger golvvärmen ingjute I en enda flytning. Ovanpå armeringsnätet men enligt tillverkaren ska det alltså lika gärna kunna räcka om det är direct på spånet sålänge man håller sig under 120 W/m2.
Skönt att man slapp dubbelflytning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.