Hej.

Jag håller på att renovera ett badrum och när jag pratade med elektrikern så påstod han att man inte får lov att lägga golvvärme (elektrisk) på spånskivan. Naturligtvis ska det ligga nät under. Han säger att det ska läggas golvgips medan kakelhandlaren säger att det inte längre är tillåtet med golvgips.

Vore tacksam för svar och gärna en länk med föreskrifter om det.

Mvh Roger

Vad jag har hört om det senaste är att det räcker med att prima spånskivorna, lägga elmattan och gjutspackla med minst 11 mm för klinker

Generellt sett finns det ingenting som hindrar att man lägger elektrisk golvvärme på spånskivan, så länge man följer tillverkarens föreskrifter vad gäller CC-avstånd så att man inte överskrider max tillåten effekt per kvadratmeter.

T2 blå är en av den vanligast förekommande golvvärmen på marknaden. Se

http://www.tycothermal.com/sweden/swedish/floor_heating/installation/t2blue/default.aspx

Om det finns speciella omständigheter i ditt fall som fått elektrikern att säga att han inte vill lägga golvvärmen direkt på spånskivegolvet vet jag inte.

okey, men såvitt jag kan se så finns det inga bestämmelser om att man inte får ha spånskiva i badrum.

Tack för snabba svar.

Mvh Roger

Man får ha golvspån i badrum!!!!
Godkänd konstruktion: 13mm spånskiva med underliggande reglar på max 600mm, primer, punktsvetsad armeringsnät, elslinga, flytspackel(minst 12mm vid golvbrunn).
Du måste "armera" golvet om du ska lägga plattor på det!

13 mm spånskiva med c/c 60 ????? detta är totalt fel

Han menar 22mm spånskiva.....

22mm spånskiva med cc30 på golvreglar är som gäller! gips är helt fel..
gör i den här ordningen; prima spånskivan , lägg armeringsnätet, lägg elkabeln, flytspackla golvet i rätt tjocklek minst 15 mm

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
Prima golvskiva?

Stryka på primer på skivorna för att flytspacklet skall fästa kallas "Prima".

Läser du i denna tråd för instruktioner, välj då en senare tråd istället för en fem år gammal tråd, regler har ändrats under tiden.

• Gilla
Peterdie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.