Y
(Jag har inte tänkt koppla själv men vill kunna få grepp om hur omfattande jobbet är)

Jag har en 3fas vattenpump idag som ska plockas bort och hoppades på kunna koppla avfallspump på dom ledningarna istället.

Det framfördes en rekommendation av föreningen att man har jordfelsbrytare till den nya anläggningen.

Tänker: Pump -> kontrollbox -> jordfelsbrytare -> gamla proppskåpet

Måste elektrikern dra om kabeln mellan proppskåp och pumprummet då eller räcker det som är framdraget?

pump1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pump2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pump3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pump4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Det var en märklig kabel du fått tag på i första bilden.... Var sitter den? På avloppspumpen?

Generellt kan man säga att nej, det behövs ingen extra kabel för JFB i en gruppledning (däremot kan det behövas i en stigarledning eftersom JFB förutsätter TN-S nedströms).

Däremot kan man säga att om nästa två bilder visar installationen av en trefaspump så är det inte godkänt då man verkar använda biledaren som skyddsjord vilket absolut inte är ok. Detta baserar jag på att kabeln är vit, och att den oisolerade "skyddsledaren" är klen, vilket i min värld utesluter att detta skulle vara en EKKJ eller annan kabel med koncentrisk ledare.

Om du ska ersätta trefaspumpen med en enfaspump så går det men det är på gränsen då man måste använda röd som skyddsjord och det är "sådär". Är avloppspumpen trefas får du dra nytt...
 
Redigerat:
Y
2 första bilderna är avloppspumpen.

Attans, även om jag misstänkte det skulle bli större projekt så hoppades jag ändå på goda besked. :confused:
 
Den kabeln måste bytas ut eftersom den inte har någon skyddsledare, och då drar du ut 5* (Erforderlig area enligt utlösninhgsvillkoren). Även om du inte behöver nolla så vet du inte vad framtiden medför och merkostnaden mot 4*X
är marginell. Om du inte tidigare har JFB så låter du elektrikern montera en som täcker hela huset när du ändå är i farten. Skulle det visa sig att du har mycket läckströmmar i anläggningen så får du identifiera dessa grupper och åtgärda dessa eller lyfta ut de grupperna.

Har du tidigare JFB är en extra inte nödvändigt ur ett säkerhetsperspektiv. Det kan däremot vara skönt att inte släcka hela huset om avloppspumpen löser ut den.
 
Y
Troligen mycket läckströmmar för när brytaren är på så får jag stora räkningar trots att inga prylar är på.

Huset är inte i bruk och är avstängt medan det står tomt då vissa sektioner har riktigt gammal el. Kommer be elektrikern sära elen så pumpen får el medan resterande kan vara fortsatt avstängt. (gemensam brunn med min bostad jag bor i)

Tanken är att all el ska bytas ut i framtiden.
 
Redigerat:
Om du har läckströmmar som är så stora att de ger mer än någon krona på elräkningen, så har du en akut brandrisk. Det bör du absolut undersöka omgående. Men förhoppningsvis är det inte en läckström, utan någon förbrukare som du inte har koll på att den finns.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib skrev:
Däremot kan man säga att om nästa två bilder visar installationen av en trefaspump så är det inte godkänt då man verkar använda biledaren som skyddsjord vilket absolut inte är ok. Detta baserar jag på att kabeln är vit, och att den oisolerade "skyddsledaren" är klen, vilket i min värld utesluter att detta skulle vara en EKKJ eller annan kabel med koncentrisk ledare.

Om du ska ersätta trefaspumpen med en enfaspump så går det men det är på gränsen då man måste använda röd som skyddsjord och det är "sådär". Är avloppspumpen trefas får du dra nytt...

Det fanns möjlighet att använda biledaren som skyddsjord förr i tiden, så det är lika godkänt som den avvikande färgen röd för skyddsjord från samma årtal :p

Men, det enda vettiga är såklart att dra en ny matning till nya pumpen eftersom att kontrollboxen mest troligt behöver nolla.
 
tommib
Håller med tuktuk om att en JFB för hela huset är en bra idé. Jag skulle också lägga pumpen på en separat JFB, vilket faller sig naturligt om du vill kunna ha pumpen på medas resten är av. Det blir då en egen central.

Kabeln som du visar är väl kabeln mellan pump och kontrollenhet antar jag? Lustigt att den inte ser ut som på bilden. Eller är det någon annan kabel?

Läckströmmar är inte något som ska ge dig en stor räkning, det är ström mellan fas och jord. Om du faktiskt får en stor räkning pga just läckström så har du en direkt livsfarlig anläggning med en kortslutning mot jord. Troligen är det så att det finns någon stor förbrukare som du inte tänker på, typ en VVB eller liknande som står och går när strömmen är på. En ordentlig elgenomgång låter som en bra idé, det kan elektrikern kanske göra när hen är på plats ändå för att fixa pumpen. Det borde inte ta mer än några timmar.
 
tommib
VikHe skrev:
Det fanns möjlighet att använda biledaren som skyddsjord förr i tiden, så det är lika godkänt som den avvikande färgen röd för skyddsjord från samma årtal :p

Men, det enda vettiga är såklart att dra en ny matning till nya pumpen eftersom att kontrollboxen mest troligt behöver nolla.

Är du säker på det? Trots den klena arean?
 
Y
Har gått många år nu så blandar nog ihop det med bondgårdsbyggnaderna som slukade när brytarna var på.
Villan är mer att jag blir rädd av att se dom gamla sektionerna.
Sen är det bara dumt att byggnader som inte är i bruk har el påslaget i onödan.

Så, elektrikern ska få dra pumpelen helt separat så huset förblir avstängd.

Fast kan ju be honom koppla på sitt mätverktyg och om något verkar skumt när han ändå är ute.
Kasst med omärkta centraler dock. :confused:

Bild 1: taget ur manualen gällande kabeln på pumpen som ska ledas till kontrollboxen
Bild 2: foto på pumpens kabel.
bild 3: överhettningsbrytaren till gamla vattenpumpen
bild 4: kopplingsdosa där kabeln till gamla vattenpumpen är kopplad.
 
Redigerat:
Ja det är en bra ide att koppla ur delar som inte används och är i diskutabelt skick. Jag rekommenderar fortfarande en JFB så du kan identifiera ev läckströmmar och åtgärda dem.
 
tommib skrev:
Är du säker på det? Trots den klena arean?
Jag är inte så säker att jag kan citera någon föreskrift från den tiden, utan det är vad jag läst mig till i liknande sammanhang.. :p

Brukar nästan alltid se ut sådär i de gamla installationer med EKLK (eller vad den hade för beteckning vid tillfället) jag varit och rotat i..
 
tommib
VikHe skrev:
Jag är inte så säker att jag kan citera någon föreskrift från den tiden, utan det är vad jag läst mig till i liknande sammanhang.. :p

Brukar nästan alltid se ut sådär i de gamla installationer med EKLK (eller vad den hade för beteckning vid tillfället) jag varit och rotat i..
Ok. Hur som helst är vi ju överrens om att det är en dålig idé att nyttja den där installationen och att TS ska dra nytt :)
 
  • Gilla
VikHe
  • Laddar…
Förtydliga frågan. Vilken ledning menar du, alltså som vill du "koppla avfallspumpen på"? Var vill du sätta JFBn i relation till detta? Var sitter kontrollboxen?

Kabeln på bild 1-2 är alltså till den nya avfallspumpen och är ännu inte inkopplad? Den har alltså egentligen ingenting med sakfrågan att göra? Jag uppfattar denna kabel som kort, mellan kontrollbox och pump, och därmed ska kontrollboxen sitta nära pumpen? Återigen helt utanför sakfrågan? Kabeln saknar neutralledare men det är ok. Det går att sätta en JFB framför i alla fall.

Den intressanta kabeln är alltså "den där vita med biledaren"? Då är ju frågan, vad är då detta för kabel?? Vad står det på den? Hur många ledare har den? Area?

Att döma av sista bilden så är det en treledare (biledaren borträknad)? Tre faser skulle ju räcka, dvs både vattenpump och avfallspump går på tre faser utan nolla.

Men biledaren är tveksam. Här gäller att veta kabeltyp och när installationen var gjord. Biledaren i den gamla EKKL användes förr som skyddsledare, vilket enligt uppgift förbjöds 1973. Så man kan kanske hävda undantagsregler här, speciellt om du har en JFB, men är det som sagt mycket tveksamt. Din elektriker på plats får avgöra det. Det går för övrigt utmärkt att skydda en kabel utan nolla med en JFB.

Dessutom ska sedvanlig ledningsdimensionering göras (belastning, ledning, area, längd, förimpedans). Det går alltså inte att svara på frågan utan dessa uppgifter. Om avfallspumpens effekt ligger i närheten av vattenpumpens effekt så finns det hopp, men en avfallspump drar väl lite mer? Behöver säkringen i matande ände ändras?
 
Y
Bo.Siltberg skrev:
Förtydliga frågan. Vilken ledning menar du, alltså som vill du "koppla avfallspumpen på"? Var vill du sätta JFBn i relation till detta? Var sitter kontrollboxen?

Kabeln på bild 1-2 är alltså till den nya avfallspumpen och är ännu inte inkopplad? Den har alltså egentligen ingenting med sakfrågan att göra? Jag uppfattar denna kabel som kort, mellan kontrollbox och pump, och därmed ska kontrollboxen sitta nära pumpen? Återigen helt utanför sakfrågan? Kabeln saknar neutralledare men det är ok. Det går att sätta en JFB framför i alla fall.

Den intressanta kabeln är alltså "den där vita med biledaren"? Då är ju frågan, vad är då detta för kabel?? Vad står det på den? Hur många ledare har den? Area?

Att döma av sista bilden så är det en treledare (biledaren borträknad)? Tre faser skulle ju räcka, dvs både vattenpump och avfallspump går på tre faser utan nolla.

Men biledaren är tveksam. Här gäller att veta kabeltyp och när installationen var gjord. Biledaren i den gamla EKKL användes förr som skyddsledare, vilket enligt uppgift förbjöds 1973. Så man kan kanske hävda undantagsregler här, speciellt om du har en JFB, men är det som sagt mycket tveksamt. Din elektriker på plats får avgöra det. Det går för övrigt utmärkt att skydda en kabel utan nolla med en JFB.

Dessutom ska sedvanlig ledningsdimensionering göras (belastning, ledning, area, längd, förimpedans). Det går alltså inte att svara på frågan utan dessa uppgifter. Om avfallspumpens effekt ligger i närheten av vattenpumpens effekt så finns det hopp, men en avfallspump drar väl lite mer? Behöver säkringen i matande ände ändras?
Bild 1 & 2 gäller nya pumpen som står i sin kartong.
Jag upplever frågan avklarad, husets el är inte lämpad utan elektrikern får dra nytt fram till styrboxen. Tackar för svaren om detta.


Följdfråga:

Kabeln mellan pump och styrboxen behöver förlängas. Manualen kallar den för "SUBCAB 1000V", men är det så butiker kallar den? Nyfiken på se vad den kostar på Ahlsell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.