Borohus Nova 2 låter ovanligt billigt i sammanhanget. Kollade lite hur det såg ut. Även Skidstahuset är väl normalprissatt skulle jag säga. Det är de andra som sticker ut. Så det känns som något skiljer där, i entreprenadform o.s.v. Det borde inte kunna vara 800 000 i skillnad på Nova 2 och Lindgården t.ex. Vet inte vad du menar med "byggherre" ingår? Är byggherre = totalentreprenad du menar?
 
Det har blivit lite rörigt med alla offerter hit och dit men jag ska försöka göra en sammanställning över dom prisuppgifter som jag har fått. Varför det skiljer är, för att en del leverantörer har räknat med på exempelvis grävning av brunn, bygglov och annat i sin offert. Med byggherre menar jag t ex kontrollansvarig och liknande.

Brunn, trekammarbrunn, el fram till huset, väg, markarbete och tomt, pantbrev, bygglov, räntekostnader osv. är inte medräknat i nedanstående. Priserna avser materialsats, totalentreprenad inkl. grund och värmesystem om inget annat anges:

Borohus Nova 2: 2.345.900 Exkl. grund!
Eksjöhus Mellangården: 3.558.508 NF
Eksjöhus Tallbacken: 3.100.000 NF
Skidstahus Villa Krusbär: 2.550.552 NF
Mjöbäcks Newport: 1.410.000 endast byggsats
Vårgårdahus Villa Rosendahl: 2.980.000 NF / 2.531.100 med oinredd ovanvåning
Fiskarheden Morkullan: 2.876.560 NF
Fiskarheden Vråken: 2.782.580 NF
Myresjöhus Lindgården: 3.100.000 NF
 
  • Gilla
Teebman
  • Laddar…
catherineb skrev:
Det har blivit lite rörigt med alla offerter hit och dit men jag ska försöka göra en sammanställning över dom prisuppgifter som jag har fått. Varför det skiljer är, för att en del leverantörer har räknat med på exempelvis grävning av brunn, bygglov och annat i sin offert. Med byggherre menar jag t ex kontrollansvarig och liknande.

Brunn, trekammarbrunn, el fram till huset, väg, markarbete och tomt, pantbrev, bygglov, räntekostnader osv. är inte medräknat i nedanstående. Priserna avser materialsats, totalentreprenad inkl. grund och värmesystem om inget annat anges:

Borohus Nova 2: 2.345.900 Exkl. grund!
Eksjöhus Mellangården: 3.558.508 NF
Eksjöhus Tallbacken: 3.100.000 NF
Skidstahus Villa Krusbär: 2.550.552 NF
Mjöbäcks Newport: 1.410.000 endast byggsats
Vårgårdahus Villa Rosendahl: 2.980.000 NF / 2.531.100 med oinredd ovanvåning
Fiskarheden Morkullan: 2.876.560 NF
Fiskarheden Vråken: 2.782.580 NF
Myresjöhus Lindgården: 3.100.000 NF
OK, det förklarar varför Nova 2 var så billigt.

Verkligen totalentreprenad med Fiskarhedenvillan? Fiskarhedenvillorna kommer du behöva plocka på en del tillval, vad gäller inredning, kök o.s.v som medvetet nog hålls ner lite, men man har mkt valfrihet. Jag gillar personligen Fiskarhedenvillan, då de bygger rejält och invändigt lite mer som förr med foder runt fönster, äldre typer av fönsterbrädor o.s.v. om man ändå ska ha ett klassiskt hus. Dessutom hus med tjock vägg = djup fönsernisch.

Jag hade försökt plocka ner det till två, max 3 leverantörer. Sen tagit varje hus lite längre och jämfört vad som ingår standardmässigt och vad ni kommer behöva välja till, sedan ställt dem mot varandra. Eksjöhus hade jag helt tagit bort p.g.a. priserna.

Gissningsvis kommer ni behöva plocka på Skidstahuset lite i isolering o.s.v. då de brukar börja på en "lägre nivå" om inte annat angetts. Vet ej så mkt om deras standard invändigt heller.

Tycker Vårgårdahuset är mer prisvärt än många andra i denna lista, och vad jag minns har de en bra utgångsstd minst likvärdig Eksjöhus, och bra konstruktion. Jag hade kollat närmre på det sam tFiskarheden Morkullan också, och sett om man kan komma ner i pris lite. Kanske kan ni pruta, förminska några kvm, göra något själva o.s.v. Skidstahus och Borohus som outsiders. Borohus måste kunna lämna grundpris. Generellt kan ni räkna med tillval på inte ovanligt med 200k. Bara byta furutrappa till EK t.ex. kan vara >30 000. Kök blir alltid också nåt liknande, och EL för 50, samt en del annat.
 
Vi ska försöka kolla med älvsbyhus om man kan få deras Torgrim med förhöjt väggliv. Många tycker att Älvsbyhus är billiga skithus men man får ju rätta mun efter matsäcken, och vi måste hålla oss runt 2 mkr för hus+grund. Ska även höra med Smålandsvillan och Hjältevadshus som tipsades om ovan!
 
Enligt Fiskarheden var dessa priser för helt nyckelfärdigt. Har fått fullständiga offerter om någon är intresserad!
 
catherineb skrev:
Enligt Fiskarheden var dessa priser för helt nyckelfärdigt. Har fått fullständiga offerter om någon är intresserad!
Nyckelfärdigt är det med både Totalentreprenad och Generalentreprenad. Skillnaden är två kontrakt. I sistnämnda så har du ett kontrakt med husleverantören, och ett med byggfirman som står för allt. I slutändan är det ingen skillnad om allting går bra. Det är om det börjar strula det är lite jobbigare eftersom du får två parter att vända dig till. I en generalentreprenad står husleverantören bara för byggsatsen och ansvaret kring denna. Totalentreprenad är dyrare när husfirman tar hela ansvaret för om byggfirman i sig strular. Eftersom Fiskarheden levererar lösvirke så har jag aldrig sett dem ta en totalentreprenad. Men det är enkelt, bara ställ frågan hur många kontrakt det är.

Älvsbyhus är klart billigast. Men kan man ta det lilla klivet till SMV, eller ännu hellre Hjältevad är det rätt stor skillnad i mitt tycke. Älvsbyhus har inte direkt moderniserat sig och sina modeller, och kanske är det inte meningen, de bygger sitt sortiment på beprövade modeller och planlösningar. De har inte ens infällda fönsterbrädor invändigt, vilket för mig är obegripligt, även om det må vara en detalj, så är det något som syns väl och inte värdigt ett hus ala 2015 även om det är ett billigt sådant. PM:a mig om du vill jag ska kolla offerter.
 
catherineb skrev:
Vi ska försöka kolla med älvsbyhus om man kan få deras Torgrim med förhöjt väggliv. Många tycker att Älvsbyhus är billiga skithus men man får ju rätta mun efter matsäcken, och vi måste hålla oss runt 2 mkr för hus+grund. Ska även höra med Smålandsvillan och Hjältevadshus som tipsades om ovan!
2mkr för hus och grund är inte helt lätt. Ska ni landa något där så är det nog utan övervåning som gäller, och sen ta det därifrån. Vinkelhusen från SMV och Hjältevad ger gott om plats även utan övervåningen klar.
 
blizzet skrev:
2mkr för hus och grund är inte helt lätt. Ska ni landa något där så är det nog utan övervåning som gäller, och sen ta det därifrån. Vinkelhusen från SMV och Hjältevad ger gott om plats även utan övervåningen klar.
Jo, utan övervåning är precis vad vi har tänkt oss just för att kunna matcha vår tänkta budget. Allt annat, förutom hus med entreprenad räknar vi med ska kosta en del...
 
A-hus 120 kvm 500 000
Nyckelfärdigat inkl garage tomt anslutningar uppförande mm 1 200 000
Detta var 1997.
 
Oj, redan i början på 00-talet låg tillverkarna på en nettovist per hus på ca 1 miljon. Det låter som om det är runt 2 miljoner nu.
 
Sven skrev:
Oj, redan i början på 00-talet låg tillverkarna på en nettovist per hus på ca 1 miljon. Det låter som om det är runt 2 miljoner nu.
Isåfall borde det finnas rejält med förhandlingsutrymme och prutmån...
 
Tycker det är konstigt att vanliga "enkla" klassiska hus ska vara så dyra?
Min bror byggde för 2 år sen ett hus i lösvirke, arkitektritat m.m (funkis) 180 m2 i ett plan med ett etage För 3.2milj.
Tog grannfirman som byggde det åt han. Varbergshus kunde inte bygga det billigare.

Och nu vill jag och sambon bygga ett vanligt klassiskt fyrkantigt och vart man än vänder sig så är det nästan samma pris? Konstigt tycker vi men har inte slutat kolla än..
Vi får väl bygga lösvirke vi med antagligen...
 
IdalaJocke skrev:
Tycker det är konstigt att vanliga "enkla" klassiska hus ska vara så dyra?
Min bror byggde för 2 år sen ett hus i lösvirke, arkitektritat m.m (funkis) 180 m2 i ett plan med ett etage För 3.2milj.
Tog grannfirman som byggde det åt han. Varbergshus kunde inte bygga det billigare.

Och nu vill jag och sambon bygga ett vanligt klassiskt fyrkantigt och vart man än vänder sig så är det nästan samma pris? Konstigt tycker vi men har inte slutat kolla än..
Vi får väl bygga lösvirke vi med antagligen...
De leverantörer som ej har platta på mark är billigare. Lösvirke är ingen garanti för att det blir billigare heller till 100% heller. Har flera bekanta som byggt/bygger lösvirke, och faktiskt blev vissa husfirmor billigare i offerterna. Det beror mycket på firmorna som står för entreprenaden förstås.

Samt att det är lite svårt att uppskatta allt i lösvirke vad gäller inredning, standard o.s.v. om inte entreprenadfirman in i minsta detalj precis som husfirmorna specat allt från innerdörrar, köksinredning o.s.v. som ingår så det tillkommer lättare överraskningar. Det beror förstås på från fall till fall. Vill man bygga lösvirke så är Fiskarhedenvillan ett bra alternativ, och ändå dra lite nytta av att det är en husfirma, tidigare erfarenheter av bygge av modellerna o.s.v. Lätt att veta vad man får som ingår o.s.v. Men även där beror det på priset entreprenören tar. Det är lätt pengar för arkitekt drar iväg också, medans man hos husleverantörerna i många fall får ändra och dona mycket till ingen eller mkt lite penning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johnxx
  • Laddar…
Det är väldigt mycket fokus på priset bara och man vill ha det billigaste, ha alltid i bakhuvudet att man får det man betalar för. Har ni jämfört regelverkets tjocklekar, isoleringstjocklek, golvbjälklag, eller vad som, vad ingår för priset? Älvsbyhus bygger inte sina hus på platta på mark med golvvärme t.ex för det pris dom satt och har du extra komplicerad tomt kommer dom med motkrav för att dom på enklaste sättet ska få dit huset och varför bygga ett hus och ligga på "gränsen" för vad ekonomin tillåter? vad händer då om en oväntad och oplanerad extra kostnad tillkommer.
Jag vill bara bygga en bod men kollar jättenoga och jämför, vill du ha en billig bod, ja välj Jabo och få reglar som pinnved eller ta en dyr men robust ifrån t.ex Trädgårdhuse1, har du inte råd med det dyrare då kan du spara ett tag till och vänta med att köpa.
 
Vatthagen skrev:
Det är väldigt mycket fokus på priset bara och man vill ha det billigaste, ha alltid i bakhuvudet att man får det man betalar för. Har ni jämfört regelverkets tjocklekar, isoleringstjocklek, golvbjälklag, eller vad som, vad ingår för priset? Älvsbyhus bygger inte sina hus på platta på mark med golvvärme t.ex för det pris dom satt och har du extra komplicerad tomt kommer dom med motkrav för att dom på enklaste sättet ska få dit huset och varför bygga ett hus och ligga på "gränsen" för vad ekonomin tillåter? vad händer då om en oväntad och oplanerad extra kostnad tillkommer.
Jag vill bara bygga en bod men kollar jättenoga och jämför, vill du ha en billig bod, ja välj Jabo och få reglar som pinnved eller ta en dyr men robust ifrån t.ex Trädgårdhuse1, har du inte råd med det dyrare då kan du spara ett tag till och vänta med att köpa.
Man får nog inse att alla har råd att köra Mercedes och bo i Götenehus. Man får rätta mun efter matsäcken, samtidigt som valet av hus är en prioriteringsfråga. Klart man kan köpa ett hus och betala en månadskostnad motsvarande en lägre nettolön och sedan sitta där i sitt hus men många är vi nog som hellre bor lite enklare och har råd att resa iväg ibland, eller göra roliga saker när vi är lediga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.