Hej,

Ska till att välja lampor under överskåpen till köket. Vad är bäst?

Funderar mest på utanpåliggande halogen-"puckar" 20 W med ca 40 cm mellanrum. Det är ju lite bök med transformatorer och få snygg sladdragining från lampan bakåt och upp bakom skåpet. Hur gör man för att inte få en fullt synlig flexslang som sticker ut ur kaklet?

Halogen ger ju snyggt ljus och är dimbart men har hört åsikten att lysrör är oslagbara som arbetsbelysning och att det med halogenpuckar lätt blir mörkt på vissa ställen på bänken. Det finns ju rätt slimmade lysrörrslister som inte är högre än ca 2 cm (Hide-a-Lite T5 ljuslist). Starkt ljus och ingen transformator nödvändig.

Någon som har några åsikter? Finns det fler alternativ?

/FS
 
Generellt tycker jag att vanliga lysrör 18, 30,36W ger bäst/mest belysning. Lite besviken är man allt på T5-belysningarnas dåliga ljusutbyte. IKEAs Lysvik blev fullständigt värdelösa när de bytte från standardlysrör till T5.
Konstigt nog har ingen tillverkare gjort bänkbelysningar av vanliga 11W kompaktlysrör som i skrivbordslampor. De är otroligt ljuseffektiva
 
Hur tjocka är "vanliga lysrörs" - armaturer då? 5cm eller? Vill helst ha något slimmat under skåpen.
 
nikasp
Jag köpte en tunn lysrörsarmatur som jag har som arbetsbelysning vid datorn (monterad under en hylla). Jag tycker att lysrörsljus känns väldigt kallt och "hårt" jämfört med halogen och kommer inte att välja det nu när jag ska bygga kök.
 
nikasp skrev:
Jag köpte en tunn lysrörsarmatur som jag har som arbetsbelysning vid datorn (monterad under en hylla). Jag tycker att lysrörsljus känns väldigt kallt och "hårt" jämfört med halogen och kommer inte att välja det nu när jag ska bygga kök.
Instämmer till fullo och kan till och med tänka mig att gå ett steg längre genom att påstå att jag tycker lysrörsljus är horribelt.
Enda stället i mitt hus där lysrör är tillåtet är pannrummet och garaget.
Halogenljus (alt. glödlampa) är enligt mig fullständigt överlägset.

Spelar ingen roll om du väljer varmvita lysrör...

Fast detta är ju bara min åsikt.
 
nikasp
Kan ju också vara lite trevligt att ha dimmer och kunna justera belysning något. Tänker absolut överväga den möjligheten. Jag ska bygga kök i månadsskiftet januari-februari och håller på att planera som bäst.
 
Det finns ett flertal olika lysrörstemperaturer, från det kalla hårda till dagsljus-tempererat.

Väljer man ett sådant snällare ljus är lysrör oöverträffat!

Bara en upplyst åsikt....
:cool:
 
Rogerio skrev:
[quote author=nikasp link=1128927766/0#3 date=1130878039]Jag köpte en tunn lysrörsarmatur som jag har som arbetsbelysning vid datorn (monterad under en hylla). Jag tycker att lysrörsljus känns väldigt kallt och "hårt" jämfört med halogen och kommer inte att välja det nu när jag ska bygga kök.
Instämmer till fullo och kan till och med tänka mig att gå ett steg längre genom att påstå att jag tycker lysrörsljus är horribelt.
Enda stället i mitt hus där lysrör är tillåtet är pannrummet och garaget.
Halogenljus (alt. glödlampa) är enligt mig fullständigt överlägset.

Spelar ingen roll om du väljer varmvita lysrör...

Fast detta är ju bara min åsikt.
[/quote]
Du får se till att välja kvalitetsrör (jo, det är skillnad) så blir färgåtergivningen bättre. Alternativt gå up till 9xx-färg tex, 930. Jämnare färg får du leta efter.

Problemet är oftast att man blandar olika ljuskällor. Då spelar det ingen roll om de har samma färgtemperatur när spektralfördelningen är olika. I ett hus med enbart lysrör eller kompaktrör i 830-färg kommer en enstaka halogen att se sjuk ut.
Hjärnans syncentra är fantastiskt på att motjustera. ;D
 
Husbyggarn skrev:
...Dock generellt ej just bänkbelysningar..  
Bänkbelysning med lysrör och kompaktlysrör är otroligt eftersatt på designfronten. T5-rören ger ju ofantliga möjligheter att skräddarsy en armatur, men knappast någon tillverkare anstränger sig. Exaktor har släppt en armatur jag skall titta på imorgon.
 

Jag föredrar lysrör. De håller längre, slukar mycket mindre energi och avger starkare ljus. Visst ska man ha mysbelysning i matrummet/köket, men då väljer jag hellre att dimma taklampan eller ha spottar på andra ställen, t ex uplights mot en vägg.

 
Vi köpte tre armaturer med lysrör. Fann det praktiskt med många strömuttag som finns på dessa. Sen har vi spotar i taket dimmade. Tycker lysrör ger bra ljus, energisnåla (om jag inte upprepande tänder och släcker) och avger inte värme.
 
Jag använde ljuslister från Hide-a-light när jag renoverade mitt förra kök och det ger ett betydligt jämnare ljus än halogen puckar och är inte lika klumpiga som lysrör. Så jag kan varmt rekommendera ljuslister. Dock krävs det en dimmer för att kunna få den rätta "stämningen".
 
Jag funderar på ljuslister, men de verkar inte ge så mycket ljus? Det är väl 50W / m ungefär, men utan reflektor är jag lite tveksam till om det räcker som arbetsljus? Som "mysljus" är det såklart OK.

Kanske skulle ha ett diskret lysrör för de situationer när det behövs mer ljus.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.