FG skrev:
OSB-skivorna försämrar ljuddämpningen, använd enbart fibergips.
OSB försämrar ljudisoleringen jämfört med om skivan istället hade varit av gips. Naturligtvis så ökar OSB ljudisoleringen om den läggs bakom en annars ensam gipsskiva
 
  • Gilla
pelig
  • Laddar…
S
Förbättrar det inte att trycka in dubbelt så mycket stenull i väggen? Alltså pressa ihop 90mm stenull till 45mm tjocklek.

Jag tittade för länge sedan på ett material som tagits fram enbart för att dämpa ljud så bra som möjligt. Det påminde om stenull men packat minst 10ggr, så tätt.
 
STB skrev:
Förbättrar det inte att trycka in dubbelt så mycket stenull i väggen?
Bra fråga. Att man inte gör det i en yttervägg är förståeligt eftersom där vill man ha viss mängd luft för värmeisoleringens skull, om jag förstått det rätt. Men i detta fall när det är en innervägg är det ju inte värmeisolering man är ute efter, bara ljuddämpning.

Björn kanske kan köra sitt coola program igen om det går att mata in den typen av data? :)
 
Tätt material dämpar lågfrekventa ljud.
Mindre tätt material dämpar högfrekventa ljud.

När vi skulle dämpa motorljud i ett garage dög det inte med brandisolering (tätt packad mineralull) utan vi fick ta en med lägre densitet istället.
 
  • Gilla
pelig
  • Laddar…
Mikael_L
Poxeman skrev:
Tätt material dämpar lågfrekventa ljud.
Mindre tätt material dämpar högfrekventa ljud.

När vi skulle dämpa motorljud i ett garage dög det inte med brandisolering (tätt packad mineralull) utan vi fick ta en med lägre densitet istället.
Nja, nu tror jag du förenklade något lite väl mycket.

Samt när du skriver "skulle dämpa motorljud i ett garage" så undrar jag om du menar transmissionsdämpning eller absorption. Eller kanske bara diffusion tro ...
Dvs var det ljudet i angränsande utrymme som skulle bli lägre, eller i själva garaget.
 
En ljudisolerande konstruktion blir aldrig bättre än dess svagaste länk. Bra att diskussionen om flankljud och bjälklag kom upp. FG:s fina bilder förklarar detta på ett bra sätt.

Akustik är ett tämligen komplext ämne. Det är inte helt lätt att förklara på ett forum utan att behöva utelämna små men ändå väldigt viktiga detaljer.

Den skilje vägg som TS ska uppföra bygger på principen MASS - AIR - MASS. Desto högre massa i skivmaterialet och desto större luftspalt vi använder, desto bättre ljudreduktion (Rw). Om vi sedan frikopplar massorna från varandra (brutet bjälklag) förbättras ljudisoleringen ytterligare.

Isoleringen i luftspalten har till funktion att absorbera den stående våg / resonans som bildas i luftspalten. Inget annat.
Isoleringens förmåga att absorbera ljud är avhängt dess födesresistivitet. Detta varierar mellan olika material men även vid olika djup i konstruktioner. Det är därför man aldrig ska komprimera isoleringen i en ljudvägg.

En del gånger blandas olika lager för att erhålla rätt absorption till en given konstruktion.
 
  • Gilla
pelig
  • Laddar…
kuntri skrev:
Följdfråga, hur blir det när man bygger skjutdörrskarmar? Det blir ju ett hål i väggen när skjutdörren är stängd. Kan man isolera på något smart sätt, eller det kanske inte spelar nån roll?
Det beror på hur mycket ljudreduktion man behöver.
Generellt kan man säga att det är både svårt och kostsamt att bygga. Det största problemet är tätningen runt om (släplister samt kompression av tätlister). En skjutdörr kan aldrig bli lika tät som en slagdörr.
 
Jag fick höra av en byggare att man kan lägga nån typ av gummiisolering mellan syllar och vägg/tak/golv. Antar det är en sån här då:
http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20745
Dvs syllisolering.
Tittar man i PDF-broschyren kallar de det för "sylltätning" då man har träreglar (vilket jag tänkt ha) medan i exemplet för "ljudtätning" använder de plåtreglar. Om jag tolkar bilderna rätt. Men det borde väl bli bra ljuddämpning även i träreglar. Nån som har erfarenhet av sån här syllisolering?
båda.png
 
Syll och hammarband ska alltid tätas med mjukfog i en ljudisolerad konstruktion, oavsett om det är plåt eller träregelkonstruktion. Det måste bli helt lufttätt.

Om utlägg används så finns ju de med färdig sylltätning. Är underlager jämnt funkar dessa fint. De för ljudväggar har gummilister.
De finns också utlägg som har sylltätning av skumplast med öppen cellstruktur men dessa tätar inte lika bra i dessa sammanhang.
 
Plåtreglar ger en något bättre transmissionsförlust vs. Träreglar
 
Menar du att man ska ta mjukfog (silikon) tillsammans med sylltätningen?
Och vad menar du med 'utlägg'?
/Frågande...
 
pelig skrev:
Menar du att man ska ta mjukfog (silikon) tillsammans med sylltätningen?
Och vad menar du med 'utlägg'?
/Frågande...
Jo, att spalten mellan golv och syll måste bli tät. Detta görs med mjukfog som håller sig elastisk över tid, tex Sikakryl eller liknande. Utlägg (plåtregelsyll) finns med färdig sylltätning. Ska man bygga en enkel ljudvägg hemma är den med runda gummilister att föredra framför den med skumplast.

Hoppas jag skrev begripligt:)
 
Hmm, nu förstår jag nästan... :)
Vad menar du med "den med runda gummilister"? Är det typ sylltätningen jag länkade till tidigare?
Och menar du i så fall att man sätter Sikakryl i kombination med gummilisten?
Jag tänkte att det kanske räcker med antingen nån latex/silikon-lösning eller gummilist.
Man lär sig mycket här... :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.