Hej!

Jag ska köpa ett larm till huset och garaget.

Har ni några förslag på bra larm till bra priser?

Ska ha ett larm som jag äger och ska inte vara kopplat till väktare, dock bra om möjligheten finns att koppla till väktare, ifall jag vill ha det någon gång i framtiden!(Men inget måste...)

Ska finnas funktion för skalskydd och fullt skydd och klara husdjur.

Funderar lite på http://www.homealarm.se/product_info.php?products_id=274

Eller http://www.securitysweden.com/shop/product.php?id_product=225

Är det nåt att ha?

Är det likadana larm, bara olika namn? Tycker enheterna ser väldigt lika ut.

Gripen larmet ger lite fler sensorer för pengarna...

Sen hittade jag även: http://www.vikinglarm.se/hemlarm/si...ed-skalskydd,-24-sektioner-(total)/c116/p234/

Finns ju även en del på ebay såg jag, fast de kanske inte är så mycket att ha?

Når trådlösa räckvidden från enheten genom några väggar och in i garaget, eller måste jag en sensor med kabel dit?

Tips på andra larm?

Maxpris just nu är 7000kr, men ska gå att bygga ut med fler sensorer framöver.

/Marcus
 
Värderar du dina grejer högt (behöver ju inte vara samma som försäkringsvärdet!) så är det väl att satsa på att larmet ska larma säkert i alla lägen. Då bör det vara trådbundna sektioner och trådbunden siren och trådbunden eller krypterad överföring mellan knappsatsen -den vid dörren- eller fjärrkontroller och centralenheten. --> Gripen och ev. Viking då.

Nästa steg är väl krypterad kommunikation mellan detektorer och centralenhet, men detta står det inget om.

Trådlös tvåvägskommunikation, helst krypterad sådan, är bra. Men allra bäst är ju tråd. I alla fall så länge ingen gnagt av den...

Är man benägen att möblera om så blir det ju gärna mer trådlöst.

Fundrar man på koppling till larmcentral så är m2m-kort för datakommunikation bättre än vanligt GSM-kort och larmet ska ha stöd för detta. Om jag fattar rätt så kopplar larmet upp snabbare + att själva signaleringen är betydligt mer tillförlitlig. Om larmet bara ska skicka sms eller dylikt kanske det är idé att kolla om telematikkort alls tillför något. Jag vet inte.

Så Gripen eller kanske Viking ur säkethetssynpunkt. I alla fall vid en första anblick. Oaktat kvalitén på detektorer och annat. Står ju inget om godkännande edyl.
 
Blev avbruten i skrivandet förut, så jag fortsätter lite till.
Gripen verkar ju fått kamera. Om kameradetektorer är hypade produkter eller inte beror på vem man frågar. Fast ser man har person på bild och ringer 112 så finns i alla fall en viss chans till reaktion. Och det är väl egentligen det man allra helst önskar ska hända... Och det tjuven helst inte vill ska hända.
Och gripens kamerabilder är ju bättre än de vanliga kameradetektorernas, kanske de tom har spanings- och bevisvärde. Kolla upp vad kameran har för synfält, mörkerräckvidd och fundera om det funkar hemma och om det som filmas vid larm också sparas eller måste man själv trycka 'rec' på sin mobil för att spara?

Slutsatsen... Ett litet Gripen-paket med separat kodpanel, svåråtkomlig/dold montering av centralen, 2-3 rökdetektorer kombinerat med ett par trådlösa ir, två trådbundna pir och en eller två av de där kamerorna. Verkar ganska seriöst vid första påseende trots inget skrivet om något godkännande i någon larmklass. Spräcker inte budgeten alltför hårt. Ring o fråga och jämför ir-detektorerna med tex bosch blueline quad som är både billiga och bra. I databladet skriver de räckvidd ca100m i öppen terräng så det borde väl räcka ut till garaget.
 
Och så googleforskade jag lite på solidinfo om företaget. På gripenguard.com framställs gripen som ett firma med utveckling och med Svensk Säkerhetstjänst Syd som utvald leverantör. Låter ju fint, men egentligen är Gripen Guard är ett varumärke hos Sv Säkerhetstjänst syd, en väldigt blygsam firma. Tja, goggla själv vidare, läs och jämför med påståenden på hemsidorna och dra slutsats.

Alltså; texterna om företaget visar det man vill visa. Kanske det magra försäljningsmaterialet om produkten också gör det..?
Larmet kan ju vara kanon, men utan intyg, cert eller annat som stödjer detta skulle jag då i ljuset av texterna om företaget/företagen dra öronen åt mig om jag ville ha ett garanterat välfungerade larm.

Köper man en Risco Agility med vu-point kamera vet man iaf bättre vad man får. Credd kostar.
 
Jämför gärna också med Siemens SPC. Är ett riktigt proffslarm av hybridtyp så du kan ansluta både trådade och trådlösa rörelsedetektorer och magnetkontakter.

Finns massor av info i systerforumet villalarm och hemautomation här på byggahus.se.
 
Då har vi den vanliga samlingen spår här på forumet:

SPC -forumets favorit antagligen. Kostar lite mer men klarar allt och bor man på rätt ställe finns installatörer också..!

Risco Agility -Trådlöst med övervakningkamera. För den som vill ha riktigt bra bilder både till larmcentral och i telefonen. Går bygga ut med en trådlöst kommunicerande expander för trådanslutna grejer. Köps via larminstallatörsfirma så kolla kostnaderna.

Visonic PM10 -Trådlös med en enda trådbunden sektion dock utan trådad siren. Plus för räckvidd och några vassa detektorer, men vill man ha bra bilder är det stopp. Temperaturdetektorn kass så pelletseldare varnas. Billigast i skaran. Finns överallt.

Visonic PM30/33 -Trådlöst med en liten liten möjlighet expandera trådbundet så möjlighet finns att starta tex ett kamerasystem. I övrigt som PM10, men värderar man en högre säkerhetsnivå så får man lägga upp lite slantar här då.

DSC Neo -Lovande framtidsutsikter här men hur länge får vi vänta på lösning med integrerade övervakningskameror?

DSC PC -Old-school inbrottslarm på gott och ont.
 
RilleRock
barfotalasse skrev:
Risco Agility -Trådlöst med övervakningkamera. För den som vill ha riktigt bra bilder både till larmcentral och i telefonen. Går bygga ut med en trådlöst kommunicerande expander för trådanslutna grejer. Köps via larminstallatörsfirma så kolla kostnaderna.
Har testat Agility 3 och riktigt bra bilder tycker inte ja stämmer.
Snarare medelmåttiga bilder om det är tillräckligt bra ljus i rummet, helst dagsljus.
Du kan se om det är ett djur eller människa i huset men mycket mer är svårt att se iomed den tar bildsekvenser.
Om nu inte personer stannar upp några sekunder och tittar in i kameradetektorn.

I övrigt en bra summering.
 
RilleRock skrev
Har testat Agility 3 och riktigt bra bilder tycker inte ja stämmer.
Nej, kameradetektorn är inget vidare bildmässigt men så har de ju dessa nya också. Kan de placeras klokt så finns ju möjlighet få bilder som medger identifiering.

vu-point.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle rekommendera ett system baserat på Vera eller Zipabox (Z-Wave) om du är ute efter nått som är mångsidigt och inte bara ska vara ett Larm. :)

Kör själv en Vera Edge som larm och hemautomation. Använder Sensorer på dörrar och fönster, använder lägesgivare på garageportarna. Har två larmsiren samt en taggläsare för att larma på och av hemmet. Finns även appar till mobiler för att se status hemma.

Går larmet så startar sirenerna, mail och sms skickas till flera personer. Jag kan direkt kolla alla kamerorna via appen i mobilerna. Larmet sparar även bilder från alla kameror när det triggas.

När jag skaffade Zipato rfid keypad blev det en fulländad larmlösning, respektive är nöjd med den lösningen och tycker det är enkelt att hantera!

Utöver det så har jag två Hikvision kameror (POE) och en D-link kamera för övervakning (499kr på kjell och Company).

Att köpa ett larm som är uppkopplat mot central med motsvarande funktionalitet skulle kosta mig ca 16.000 första året och sedan ca 6500:- / år.... Jag bygger ut mitt egna system väldigt mycket för det varje år om jag vill..

Fördelen med Vera tycker jag är att man enkelt bygger på med olika typer av utrustning och utan vara låst till ett specifikt märke. exempelvis webkamerorna som är av olika modeller men ändå går att få in i samma gränssnitt.

Utöver att vara ett larm så kan man övervaka brand, temperaturer ljus osv osv.. :)

Controllern Vera Edge kostar ca 1600Kr och dörrgivare runt 400:- st.
Ingen månadskostnad för controllern och den erbjuder OTROLIGT mycket funktioner!!!

Har skrivit om det mestas som går att göra med Vera här om du vill läsa mer om den innan du bestämmer dig för nått: Information om Vera
 
Vad säger nu andra om ovanstående inlägg? Jag är osäker på illförlitligheten på en Vera 3 jämfört med ett riktigt larm?

Går det på något sätt att koppla en Vera att ringa en väktartjänst? Om man nu skulle vilja det framöver?

Men visst är det billigare, sålänge det verkligen funkar vid ett inbrott vill säga... ;)
 
@crazytok
Det är naturligtvis upp till var och en att välja komponenter till ett larmsystem. Om man använder en Z-Wave kontroller så måste man hur som helst lösa problematiken med batteribackup av alla vitala delar och förse systemet med GSM-sändare.

Innan jag började bygga mitt hemautomationssystem med integrerat inbrotts- och brandlarm, funderade jag som du på olika systemlösningar. Första tanken var att köra allt via Z-wave, Men jag insåg snabbt att Z-wave, oavsett controller, inte kan uppnå tillräcklig hög driftsäkerhet för t.ex larmdelarna. Och även om det finns en uppsjö av Z-wave prylar så ville jag inte begränsa mitt system till dessa, utan vara flexibel mot i stort sätt alla befintliga och kommande tekniker och protokoll. (Zigbee, RXFtrx433, MySensors, WiFi, BLE, osv)

Jag bestämde mig därför för följande systemlösning:
1) De mest kritiska funktionerna såsom inbrottslarm och brandlarm hanteras av ett riktigt proffslarm (Siemens SPC).
2) Energimätning, belysningsstyrning, temperaturmätning mm hanteras av en Z-wave controller
3) Scener, syntetiskt tal, historisk mätdatalagring, videolagring, webserver mm hanteras av prestandaskäl på en separat Linux-dator.

Tack vare att larmet är helt integrerat med hemautomationssystemet, så speglas status från samtliga givare på SPC-larmet över (med hjälp av ett egenutvecklat interface) till de andra delarna i systemet. Vilket gör att rörelsedetektorerna och magnetkontakterna eller larmets interna status kan användas för att t.ex trigga scener eller röstmeddelanden. Larmet skickar SMS vid larmhändelser och som backup så skickar även linuxsystem pushnotiser via mail, NMA eller Growl

//Göran
 
Redigerat:
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock
barfotalasse skrev:
Värderar du dina grejer högt (behöver ju inte vara samma som försäkringsvärdet!) så är det väl att satsa på att larmet ska larma säkert i alla lägen. Då bör det vara trådbundna sektioner och trådbunden siren och trådbunden eller krypterad överföring mellan knappsatsen -den vid dörren- eller fjärrkontroller och centralenheten. --> Gripen och ev. Viking då.

Nästa steg är väl krypterad kommunikation mellan detektorer och centralenhet, men detta står det inget om.

Trådlös tvåvägskommunikation, helst krypterad sådan, är bra. Men allra bäst är ju tråd. I alla fall så länge ingen gnagt av den...

Är man benägen att möblera om så blir det ju gärna mer trådlöst.

Fundrar man på koppling till larmcentral så är m2m-kort för datakommunikation bättre än vanligt GSM-kort och larmet ska ha stöd för detta. Om jag fattar rätt så kopplar larmet upp snabbare + att själva signaleringen är betydligt mer tillförlitlig. Om larmet bara ska skicka sms eller dylikt kanske det är idé att kolla om telematikkort alls tillför något. Jag vet inte.

Så Gripen eller kanske Viking ur säkethetssynpunkt. I alla fall vid en första anblick. Oaktat kvalitén på detektorer och annat. Står ju inget om godkännande edyl.
Generellt sätt så kan de flesta m2m kort skicka sms typ Telias.
Det ända som är stängt som man får öppna upp är talkanalen om det tex skall användas i en central som inte stödjer IP protokoll/GPRS.
Ett larm som skickas över GPRS är inte många kb så är väldigt billigt sålänge man inte skall ha 3min poll till larmcentral men då tittar man på andra lösningar.
 
RilleRock
barfotalasse skrev:
Nej, kameradetektorn är inget vidare bildmässigt men så har de ju dessa nya också. Kan de placeras klokt så finns ju möjlighet få bilder som medger identifiering.

[bild]
Helt klart, allt beroende på placering men de har lite mer förutsättningar.
Dock tycker jag Ir belysningen i dem är för klen så vid nattsvart blir bilden väldigt grumlig.
Men det följer såklar priset. Det är en okey kamera för prisbilden om man placerar den rätt.
Sen kan man aldrig identifiera med en sån kamera om man skall vara petig och följa regelverket för projektering av cctv-system.
Utan den skulle falla under nivå 4 som innebär "Igenkänna" dvs se känna igen typiska drag.
 
Redigerat:
crazytok skrev:
Vad säger nu andra om ovanstående inlägg? Jag är osäker på illförlitligheten på en Vera 3 jämfört med ett riktigt larm?

Går det på något sätt att koppla en Vera att ringa en väktartjänst? Om man nu skulle vilja det framöver?

Men visst är det billigare, sålänge det verkligen funkar vid ett inbrott vill säga... ;)
Ska man va helt säker så bör man inte nyttja trådlösa larm eftersom luften är fri för alla ock det går att störa ;) Kablat larm är det enda som är garanterat att fungera oavsett, men är drygt att installera.

Att nyttja Vera controllers för att säkra hem är good enough för mig iaf. Men som du säger det är olika krav man ställer. Mitt huvudmål med vera är inte larm utan det är att få ett smart och automatiserat hem. Fördelen är att man då kan blanda olika tekniker som exempelvis POE kameror med inbyggda pir sensorer inbygg för ännu fler lager av säkerhet.

Nu på slutet har jag även börjat bygga WIFI Pir sensorer med esp8266 vilket gör det möjligt att placera ut rörelsesensorer för 20 - 30 kr st (krypterad kommunikation WPA2 OCH övervakningsbara)
http://www.automatiserar.se/wifi-sensor-till-vera/

Men som sagt målet med min installation är i första hand inte larm utan hemautomation. Larm är nått jag fått på köpet i mitt system, och jag tycker det är i klass med systemen som man betalar för :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.