Nils82 skrev:
Yeesss!!
Precis detta jag talar om......och inget påhopp på dig nu som person.
Men det du skriver är precis det jag talar om. Att äga och förvalta sin fastighet är INTE samma sak som att köpa mat eller bil. Definitivt inte att jämföra med ett TV inköp heller!!

Det är inte lätt att bo i hus alla gånger, inte ens för mig som har kunskapen, kontakterna och utrustningen som krävs. Det ska man aldrig inbilla sig! Det är ett ständigt jobb som kräver eftertanke, enligt mig i vart fall.

Att hitta bra hantverkare är svårt, det håller jag med om. Det bästa tipset är att tala med folk, lokala bygghandlare, grannar, kollegor, gula sidorna.....you name it. Du hittar dom fanimej inte på Bauhaus, för det är inte en bygghandel. Det är ett varuhus.
Ja, ett varuhus. Det är dit vanligt folk går och handlar. Samma människor som lämnar bilen på service med jämna mellanrum och ringer verkstaden när den går sönder. Och ta mig tusan, nog blir bilen reparerad varenda gång utan att jag måste vara expert eller skriva ett avtal som reglerar en miljon olika grejor. Som vilken dag den ska bara färdig eller vad som ska hända om den inte är det och vilken typ av material som ska användas inuti en växellåda... Vi vanliga människor VILL inte vara experter på allt. Vi KÖPER tjänster och förväntar oss professionellt bemötande tillbaka.

Så Bahaus är inte en bygghandel? Var hittar jag en bygghandel då? Och vad skiljer en sådan från Bahaus? För som konsument så är ett varuhus fullt med bygg-grejor en bygghandel. Oavsett om det står Bahaus, Hornbach, Beijer, Byggmax eller nåt annat på skylten.

Hela byggbranschen är överfull med regler, kontroll-instanser, bransch-organisationer och intyg på än det ena, än det andra. Dessutom finns standardiserade avtal att skriva under. Du menar alltså på fullaste allvar att detta ska vi som konsumenter förutsätta inte är värt någonting? Det går inte att lita på? På något underligt sätt ska man förstå att på Bauhaus kan man inte köpa ett badrum, det fattar väl "alla".

Att beställa ett nytt badrum är inget som ska kräva expertkunskap. Det borde räcka med att gå in i närmsta bygg-"varuhus" som hårt marknadsför tjänsten om total-ansvar, (och dessutom har en schysst utställning med grejor att välja på), betala och så få det monterat utan krångel.
 
  • Gilla
jontejj och 11 till
  • Laddar…
Sen känns det mer seriöst för dom flesta att köpa ett "bygge" på ett varuhus där du kan gå och visa vilka saker du vill ha där inne, än att ringa en kille som kommer insladdandes med en baktung transporter med kaffe i mungipan

Pekandes i lite broschyrer medans killen med flytspackel under skorna och kanelbulle på kragen suckar över valet av 60x60 klinker och väggnära brunn...

Men visst det är ju dessa som tydligen är seriösa och inte stora företaget som kan renovera grannskapets badrum på goodwill lika enkelt som transporterkillen hittar den där halva kanelbullen i kragen.
 
  • Gilla
jontejj och 2 till
  • Laddar…
Precis så tänker jag också, dessutom vet vi ju inte hur många kunder som är nöjda som beställt från Bauhaus. Vi vet att det skitit sig för en kund, men det är också allt vi vet. Det är på tok för litet underlag för att dra några som helst slutsatser.

Ibland blir allt bara fel, och det blir bara värre ju mer man håller på. Det kan ju mycket väl vara så att ärendet nu är eskalerat till en nivå som kan hantera den infekterade och uppkomna situationen. Isåfall är det inte konstigt att man inte väljer att svara på artikeln just nu, utan man pratar hellre med kunden direkt än via media för att försöka lösa det hela.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Att Bauhaus skapar jobb och inkomst åt folk har väll inget med deras ansvar som totalentrprenör? Hade de skött sig hade de säkert ordnat fram papper på el och våtrum med folk som har behörighet. Men det verkar som de utförts av personer utan behörighet och nu vill inte Bauhaus ta sitt ansvar.

Sen låter det konstigt att Bauhaus har avsagt sig ansvaret för elarbetet. Det är ju Bauhaus som ordnat fram firman som gjort arbetet, då är de fullt ansvariga för det. Kunden har ett avtal med Bauhaus, inte med Städ AB (vilket är er konstigt namn på en elfirma)
Så kan man inte säga. Det beror väl på vad de har för avtal med underleverantörer. Det var en som tog upp ABT06 om ni la märke till det. Hur ansvaret är fördelat mellan Bauhaus o de anlitade firmorna vet de bara själva.
Jag kan ta upp ett ex. Jag råkade ut för fuktskada. Försäkringen var 3 kronor. Skickar dit en saneringsfirma som förstör avloppsrör i krypgrunden.
Är 3 kronor dålig firma för det.
Svar: inte alls, jag har de kvar fortfarande o är mycket nöjd med de.
Saneringsfirman fick kritik både av mig o 3 kronor.
Varje firma ska stå för sina fel. Om man inte har kommit överens om annat via olika avtalsformer exempelvis ABT06.
 
Matstj skrev:
Så kan man inte säga. Det beror väl på vad de har för avtal med underleverantörer. Det var en som tog upp ABT06 om ni la märke till det. Hur ansvaret är fördelat mellan Bauhaus o de anlitade firmorna vet de bara själva.
Jag kan ta upp ett ex. Jag råkade ut för fuktskada. Försäkringen var 3 kronor. Skickar dit en saneringsfirma som förstör avloppsrör i krypgrunden.
Är 3 kronor dålig firma för det.
Svar: inte alls, jag har de kvar fortfarande o är mycket nöjd med de.
Saneringsfirman fick kritik både av mig o 3 kronor.
Varje firma ska stå för sina fel. Om man inte har kommit överens om annat via olika avtalsformer exempelvis ABT06.
Visst är det i första hand den utförande firman som skall åtgärda felet. Fallet här är dock att kunden enbart har avtal med Bauhaus och ingen annan. Uppkommer ett fel kommer Bauhaus såklart att gå till entreprenören som utfört, men om denna inte åtgärdar så är det ändå Bauhaus som har det juridiska ansvaret mot kunden. De får då ombesörja någon annan som rättar till det. De har ju då rätt att fakturera den utförande firman för detta. Även om firman som utfört gått i konkurs är det fortfarande Bauhaus som har ansvar mot kund.

Att du inte dömer ut ditt försäkringsbolag p.g.a. att de väljer en dålig entreprenör är upp till dig, men jag hade definitivt inte ansett det som seriöst att välja en entreprenör som inte vet vad de sysslar med.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
R
cpalm skrev:
Måste säga att jag mycket väl förstår både Bauhaus, som hittat på ett nytt intressant sätt att bredda sin verksamhet på, och kunden, som nappar på just "över disk"-upplägget med ett stort företag med ett varumärke att försvara som tar totalansvar.

Jag tror nog det hade kunnat bli riktigt bra om Bauhaus bara hade gjort det på rätt sätt.
Jag tror också det är rätt väg att gå. Problemet är bara att de hela handlar om hantverksjobb och de finns få saker som strular så mycket för Svensson som just hantverkare och de jobb de utför enligt olika runtfrågningar man gjort.
Det viktiga är att Bauhaus har en enkel plan varje gång hantverkare strular, dvs man sätter in en annan firma och står sedan för de extrakostnader som kan uppstå.
Som ett exempel, jag köpte ett kök på IKEA förra hösten. Det blev brist på luckfronter till mitt kök och jag stog utan visa fronter i nästan 2 månader. Köket fungerade ju ändå utan fronter men IKEA sa tidigt att vi kompenserar dig. Senare fick jag 5000kr på ett presentkort av IKEA som plaster på såren. Skulle jag köpa ett kök av ikea igen? Jajamen, hoppas även det är försenat nästa gång ;) Mao så handlar det om att hantera situationen för Bauhaus när de går fel för det gör det Alltid och kommer göra många många gånger igen. Tyvärr agerar stora Bauhaus som en liten tvåmannafirma och stänger dörrn och slutar svara när kunden ringer....illa illa.
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Jag kan ta upp ett ex. Jag råkade ut för fuktskada. Försäkringen var 3 kronor. Skickar dit en saneringsfirma som förstör avloppsrör i krypgrunden.
Är 3 kronor dålig firma för det.
Svar: inte alls, jag har de kvar fortfarande o är mycket nöjd med de.
Din jämförelse mellan Bauhaus och försäkringsbolaget haltar kraftigt.
Vid totalentreprenad ansvarar hantverksföretagen mot Bauhaus, inte mot dig.
Vid försäkringsskada ansvarar hantverksföretagen mot dig, inte mot försäkringsbolaget.
Det är en väsentlig skillnad. Kritiken mot Bauhaus för underentreprenörernas misstag verkar solklar.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
S
Det Bauhaus trots varumärkesexperter och PR konsulter inte verkar förstå är hur mycket en sån här historia skadar dem. Deras förluster i missade intäkter och varumärkestapp överstiger vida de faktiska pengarna i detta ärende. Troligen är det en lokal chef som inte ser hela bilden utan tänker mer på nån intern vinstrapport och tar fullständigt felaktiga beslut. För ett stort varuhus är inte några hundra tusen en stor kostnad. Pengarna kan ju belasta PR kontot om inte annat. Självklart skulle varuhuset förlora denna tvist juridiskt, men även om de vinner så förlorar varumärket mer. Det finns bara en sak för Bauhaus att göra och det är att göra om och göra rätt och stå för hela kostnaden, kanske med tillägg för sveda och värk. Se pengarna som läropengar är mitt råd till den stora tyska kedjan. En billig peng för medial träning och PR kunskap. Och även insikt i att man inte kan underkontraktera vem som helst.

Allt prat om att man inte ska bo i hus om man har tummen mitt i handen är fullständigt nonsens. Vi lever i 2000 talet med modern teknik och regler för hur saker ska skötas. Det vet alla kommuner som projekterar fler villor och det ska verkligen en stor jätte som Bauhaus veta.
 
Matstj skrev:
Så kan man inte säga. Det beror väl på vad de har för avtal med underleverantörer. Det var en som tog upp ABT06 om ni la märke till det. Hur ansvaret är fördelat mellan Bauhaus o de anlitade firmorna vet de bara själva.
Jag kan ta upp ett ex. Jag råkade ut för fuktskada. Försäkringen var 3 kronor. Skickar dit en saneringsfirma som förstör avloppsrör i krypgrunden.
Är 3 kronor dålig firma för det.
Svar: inte alls, jag har de kvar fortfarande o är mycket nöjd med de.
Saneringsfirman fick kritik både av mig o 3 kronor.
Varje firma ska stå för sina fel. Om man inte har kommit överens om annat via olika avtalsformer exempelvis ABT06.
Jo, exakt så kan man säga.
 
Jag förstår inte varför folk är så kritiska mot att anlita Bauhaus för att göra renoveringar hemma hos sig.

Fördelarna som jag ser det är att.

- Bauhaus är en stor aktör som inte riskerar att gå omkull om en renovering blir felaktig.
- Underleverantörer är måna om att göra ett bra jobb då Bauhaus är en gigant som kan skapa fler uppdrag. Litegrann som att vissa hustillverkare vet om företag som utför stomresning med mera på ett bra sätt.
- Bauhaus borde vara tillmötesgående mot kunder utifall det blir stul då de har massor att förlora vid en tvist (hearsay).

Nu verkar Bauhaus har gjort bort sig å det grövsta i detta fall. Hoppas så klart att det löser sig för kunden och att Bauhaus och andra stora bygghandlare drar lärdom av detta.
 
G
Att anlita sveriges sämsta företag har sitt pris. Tråkigt, men väntat. Bauhaus suger rejält....på ALLT!!!
 
G
man blir mörkrädd när man hör dessa berättelse. Stora varuhus såsom bauhaus och hornbach och byggmax tror sig att vinna på ta in dessa tjänster för att ge kunderna bättre service, men de har ingen koll på vem som utför jobbet, det är lite som att spela på Lotto, ibland har man tur men oftast blir det lite eller mkt fel.
 
gäst skrev:
man blir mörkrädd när man hör dessa berättelse. Stora varuhus såsom bauhaus och hornbach och byggmax tror sig att vinna på ta in dessa tjänster för att ge kunderna bättre service, men de har ingen koll på vem som utför jobbet, det är lite som att spela på Lotto, ibland har man tur men oftast blir det lite eller mkt fel.
Tja, jag vet inte vem du är att döma bauhaus, byggmax mfl. Det är ju inte direkt ovanligt med trådar här på forumet med badrumsrenoveringar som gått fullständigt över styr med mindre, lokala och svenska hantverkare som har noll koll på hur brunnar ska monteras, tätskikt läggas, vad säkert vatten är för något eller hur man sätter kakel och klinkers snyggt.

Min poäng är att vi har inte helhetsbilden, och troligen ingen annan heller, att säga att Bauhaus är sämre än någon annan.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
G
Ja detta är verkligen lågt av Bauhaus och jag som håller på att renovera ett jättestort hus och redan köpt en del grejor på Bauhaus kommer genast att köpa någon annanstans. Sådant här ska de inte få komma undan med, de måste ta sitt ansvar.
Om de nu gör det så är det för att det uppmärksammats på det här sättet och de inser vilken skada deras beteende får. Tyvärr hade de säkerligen inte ändrat sig om ärendet inte kommit upp i denna dager.
 
Konceptet "köp hela renoveringen över disk på stora företaget" är givetvis en mycket bra grej och finns för att hantverkarbranschen är full med rötägg. Hade vi som behöver hantverkarhjälp varit trygga med att anlita småfirmor så skulle nog inte konceptet ens finnas. Detta kräver då givetvis att konceptet fungerar.

Vem som helst kan ju förstå känslan av trygghet det innebär att köpa totalentreprenaden hos en jättestor firma, precis som stackars Hans i artikeln vittnar om, i motsats till otryggheten som alltid infinner sig när man själv ska försöka jaga fram en hantverkare. Det är ju lätt att säga att man ska alltid gå på referenser, men det går ju inte i alla fall. Man kanske flyttat till en annan stad och känner ingen, grannar kanske aldrig anlitat någon hantverkare eller är missnöjda med de som de fått tag i...det finns ju massor av anledningar att det kan vara svårt att hitta någon man verkligen kan lita på.

Att denna trygghet med "över disk"-konceptet i det här fallet (och säkert många andra fall) visat sig vara en chimär är ju verkligen beklagligt, men det visar väl bara på hur rutten hela hantverkarbranschen är. Inte ens när man borde kunna känna sig skyddad av en jätteaktör går man fri från hantverkarklåpare. Hur man än vänder sig har man rumpan bak och någon står där och våldför sig på den.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.