KungAnka skrev:
Om du ska ha lockläkt så ska du INTE ha samma bredd på locken som på plankorna under. Det är skitfult, men tyvärr vanligt på nyare hus och tyvärr även vid renoveringar. Brädorna som täcker skarvarna (lockläkten) ska vara ca 22x45. Det ser mycket finare ut, inte alls lika klumpigt.
Absolut. Det var den sorten jag tänkte på. Samma som vi har på torpet. Ska mäta och se vad den har för dimensioner..
 
MollyMoon
Leker mycket med Photoshop, färgade ert hus och satte spröjs på fönstren (som ni redan haft, läste jag) Bry dig inte om att färgningen inte är perfekt, tar jäkla tid för mig som är novis och så håller jag på med mitt eget hus en del just nu. De jag vill visa med variationerna, är att både spröjs och annan färg kan höja intrycket på er fina hus.
Du har redan meddelat att huset ska vara rött, med all respekt!

Byter själv fasad, har liknade fasad som du har på ditt hus. Men det är ett 60-tals suterränghus. Hade nog inte valt rött. Själv har vi valt mörkgrå, samt en del av huset i cederträ. Det passar denna typ av hus, tycker vi! Har själv funderat en del på att hitta rätta känslan för huset, gällande färg och panel. Vårt hus har sett så kalt och sterilt ut. Haft smala paneler (grå-breige), som inte går att få tag på idag, tråkiga fönsterfoder etc. Nu är panelerna bredare och färgen varmare (trtots grått) och det känns mycket bättre.

Det som förvånade mig var när vi rev panelen, den var jättefin bakom! Helt torrt och inte alls skadat. Jag tänker närmast på allt arbete som lagts ner. För oss var det väl värt (för vi tilläggsisolerade vårt kalla hus) , men man gör nog det bara en gång, tagit hela semestern, puh! Stort lycka till! Tror ni hittar rätt lösning... :) variationer.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Macarus och 2 till
  • Laddar…
Det stör väldigt att fönstret till höger om farstukvisten är så litet och har fel proportioner. (om det är likadant till vänster så är det också för litet och fel proportioner) . Det borde ha minst samma storlek som fönstrena på gavlarna, gärna större och med mera höjd än bredd. Undvik proportioner där rutorna får mera bredd än höjd. Ser hoptryckt ut och gör att hela huset mister i stil.

Vad gäller fasadpanelen skulle jag alla gånger välja locklist (kanske den lite finare som ser ut som en hatt i genomskärning). Smäckrare än lockpanel. Ger stil och resning åt huset. Inga uppdelningar av fasaden utan långa bräder. Absolut inte liggande panel, vilket skulle göra att huset såg hoptryckt ut! Färger klassiska: rött, herrgårdsgul eller gräddvitt.

Fint hus!
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Fönstret till höger var samma storlek på originalfasadens tid, ändrades när de satte in de nya fönstren. Är idag kök och diskbänken är under så det funkar bra "inifrån".. :)

Svårt med att fasadbegrepp, men i mitt huvud är det locklist av äldre typ som gäller, eller så lik den som är på torpet..
 
Hej jackt

Klassiskt hus som skulle kunna bli en pärla.

Sitter och tittar på bilderna och letar efter husets harmoni och en sak jag reflekterade över först och det är farstukvist taket det är väldigt tungt jämfört med taket ovanför som ser nättare ut. Vet inte om totalhöjden är högre eller om det är en synvilla. Men det skulle kunna trollas bort lite.
Foder runt fönsterna skulle också behövas se över passar dina relativt moderna fönster men inte till husets form.

Sedan dom två små fyrkantiga fönstren som är för kattvinden själ alldeles för mycket av helhetsintrycket av gaveln.
Skulle se bättre ut om man kunde lyfta dom upp en bit och helst byta till trekantiga funkar inte det så sätt mindre foder på dom än på dom andra fönsterna på huset. För proportionen på det vita runt glaset ser ut att vara mycket mera än på övriga fönster.

Sedan att det är modernare fönster än original kan man trolla lite med spröjs är en sak även foder har betydelse. Två fönster på gaveln skulle vara fint men det är inte nödvändigt. Tex fönsterlukor som MollyMon var inne på är i mitt tycke en eminent ide.

Jag gillar när det är hela panel längder på gaveln tycker det är väldigt fint. Den nuvarande är inte alls störande tycker jag. Men om den är i dåligt skick så är det självklart att en lockpanel som du varit inne på är snyggare. Men kolla så att du får tag på lockläckt som är hålkälad och inte fasad vilket är stor skillnad på utseende tycker jag.

En annan färgsättning som jag personligen gillar väldigt skarpt är när allt är rödmålat förutom dörren och själva fönsterbågarna i som är i klassisk gul ton (vad den kulören nu kan heta). På det viset skulle dina fönster (spröjsade) passa in väldigt bra.

Så summa sumarum så är panelen inte det första som stör helhetsintrycket tycker jag
 
  • Gilla
MollyMoon och 1 till
  • Laddar…
jackt skrev:
Fönstret till höger var samma storlek på originalfasadens tid, ändrades när de satte in de nya fönstren. Är idag kök och diskbänken är under så det funkar bra "inifrån".. :)

Svårt med att fasadbegrepp, men i mitt huvud är det locklist av äldre typ som gäller, eller så lik den som är på torpet..
Typiskt exempel på hur fönster ändras utifrån vad som är praktiskt inredningsmässigt utan tanke på exteriören.

Man kan ha ett normalstort fönster även bakom en diskbänk. Då får man en fördjupning bakom diskbänken där man kan ställa pelargoner..... Jo, jag vet det kan vara svårt att hålla rent i sådana fönstersmygar, men någon lösning går säkert att hitta om man funderar lite....
 
Redigerat:
pär h skrev:
En annan färgsättning som jag personligen gillar väldigt skarpt är när allt är rödmålat förutom dörren och själva fönsterbågarna i som är i klassisk gul ton (vad den kulören nu kan heta). På det viset skulle dina fönster (spröjsade) passa in väldigt bra.
Det är väl ockragul du tänker på? Den finns i lite olika nyanser.
ockra.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
typ
 
Ca 1950..

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Varför den andra bilden inte försvinner vet jag inte.. :) )
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
MollyMoon skrev:
[bild]

[bild]

bredare fönster på nedervåningen hade varit snyggt:
[bild]
Man kanske vill ha nån slags symetri på fönster, men delar du fasaden med en midja nedanför övre fönstret, minskar bredden på fönsterfodren (speciellt de små på övre våningen) så kan du ha ett brett spröjsat fönster längst ner. Kanske man kan lägga spröjs på alla fönster?
en annan färg?
[bild]
Bedrövligt ....hus ett (och troligen tvåan) har betongpannor på taket. Det mörka(svarta/blåa) ser ju bara allmänt fult ut med konstiga fönster och fönsterplacering samt fult plåttak(fantompannor). Det spygröna huset har helt tokiga fönster, bl.a. är gavelfönster på ovanvåningen strörre än på bottenvåningen.... endast mina personliga åsikter....
 
Redigerat:
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Super coolt jackt vart hittade du bilderna
 
Stockpanel passar oxå till gamla hus, bilden är från 1934, sthlm museum.

image.jpg
 
grodis skrev:
Bedrövligt ....hus ett (och troligen tvåan) har betongpannor på taket. Det mörka(svarta/blåa) ser ju bara allmänt fult ut med konstiga fönster och fönsterplacering samt fult plåttak(fantompannor). Det spygröna huset har helt tokiga fönster, bl.a. är gavelfönster på ovanvåningen strörre än på bottenvåningen.... endast mina personliga åsikter....
Kan bara hålla med, bedrövligt. Breda fönster ser nästan alltid illa ut, det ser ut som 70 80 tal, ełler sportstuga. Konstigt nog har kataloghustillverkarna inte förstått det, utan kan utan vidare försöka kränga "sekelskifteshus" eller klassiska 20-tals hus med brutet tak kombinerat med breda fönster. Det passar inte ihop.
 
pär h skrev:
Super coolt jackt vart hittade du bilderna
Dottern till byggaren är fortfarande i livet, vi har försökt få kontakt ett tag och för någon vecka sedan kom hon förbi (hon ville se huset en "sista" gång) och hon hade med sig bilden till oss. Vi har hängt upp den på väggen redan.. :)

Hon berättade mycket om huset. Bla är husets stomme helt byggd av återvunnet virke. Det stod flera ladugårdar på tomten som han (byggaren) rev och använde till huset.

Torpet är minst från 1829, han hittade saker i trossbotten när han skulle byta golven på 20-talet..

Vi bad att hon skulle skriva ner allt hon kommer ihåg och se om hon hittar mera bilder..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.