pelpet skrev:
Ett skäl till att jag valde bort einhell är att Meec-påsarna kostar 69:- för 5 st.
Meec-påsarna är ju lite mindre (20 L) än vad Einhell-påsarna till min dammsugare är (30 L).

Einhell har mindre dammsugarmodeller också och i deras katalog såg jag nu att 5 pack 20 L kostar 99 kr och 5 pack 30 L 139 kr (men jag har för mig att jag fått betala runt 150 kr för påsarna hos min närmsta återförsäljare)

Den modellen jag har är även test-vinnare i tidningen Gör det själv :)

Dammsugarna och tillbehören i Einhellkatalogen finns på sidan 32 och 33 http://einhell.se/pdf/katalog_2013.pdf
 
Till Einhell passar biltemas påsar, 5 för 30 kr (17484 tror jag). Hålet är mindre på Biltemas så man får använda lite våld, men det funkar. Båda av papper av samma sort.
 
  • Gilla
DANNE_K_
  • Laddar…
Det var ju bra att veta. Jag var sugen på samma Einhellsugare som Danne_k har men valde Meec pga att inköpskostnaden var en tredjedel och påskostnaden typ hälften. Kanske får bli en Einhell om Meecen brinner.
 
Plars skrev:
Till Einhell passar biltemas påsar, 5 för 30 kr (17484 tror jag). Hålet är mindre på Biltemas så man får använda lite våld, men det funkar. Båda av papper av samma sort.
Trevligt, då ska jag köpa såna nästa gång jag har vägarna förbi Biltema.
 
pelpet skrev:
Ett skäl till att jag valde bort einhell är att Meec-påsarna kostar 69:- för 5 st.
jag använder inte påsar, istället har jag en extra filterpåse utanpå veckfilter,så blir skräpet direkt i behållaren
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag använder inte alltid påse heller, beror på vad jag dammsuger för något och hur lätt jag vill att det ska gå att tömma dammsugaren.
Sågspån suger jag oftast upp utan påse och tömmer då ut det i min rishög på tomten.
 
Lyfter den här tråden då jag själv är i färde med att skaffa ny dammsugare. Känner att valet just nu står mellan en Kärcher MV6 Premium alternativt en Nilfisk Multi 30 T VSC Inox. Hur ser det ut för er som använt era maskiner ett tag, fortsatt nöjda? Någon annan som har förslag på någon annan maskin i samma prisklass som ni är nöjda med?
 
Jag har en Kärcher WD 5.600 MP som jag använt i ett par år nu. Tror den är något klenare än MV6 men jag är mycket nöjd med den. Den suger bra och kvaliteten är mycket bra. Inga hjul som lossnat eller spruckna slangar. Känns gediget när det är plåtbehållare.
Jag kan bara rekommendera Kärcher, men jag har ingen erfarenhet av andra grovdammsugare i samma prisklass.
 
  • Gilla
one-
  • Laddar…
Jag har letat ny grovis i 2 år utan att hitta en modell jag tror jag skulle vara nöjd med.

Priolistan är:
1) Bra sug
2) Bra sug
3) Bra sug

Är så sjukt trött på att behöva gå och plocka upp betongrester från parkettgolvet efter att jag dammsugit.

MV6 verkar ha sämre sugeffekt. Nilfisks modeller påstår vissa suger bra, men jag låser också recensioner där det verkar sådär.

Budgeten är egentligen 2-3000:-, men sträcker mej gärna till 5000:- för att verkligen bli nöjd.

Tips?
 
Dsl skrev:
Priolistan är:
1) Bra sug
2) Bra sug
3) Bra sug

Budgeten är egentligen 2-3000:-, men sträcker mej gärna till 5000:- för att verkligen bli nöjd.

Tips?
Jag har sagt det förut, men tar det en gång till.
Einhells dammsugare är helt otroligt bra för pengen. Det må vara ett skitmärke i alla andra hänseenden, men för dammsugare är de bra.
Jag har deras 30 litersmodell och en CT26. Och bägge gör sitt jobb med bravur, fast Einhells gör det för en spottstyver av vad CTn kostar.
 
  • Gilla
Dsl och 3 till
  • Laddar…
Flex s (kan den heta 42) den är jag nöjd med, men jag använder alltid påsar
 
En detalj som jag inbillar mig spelar stor roll för kontinuerligt högt flöde är automagisk filterrengöring.

Både Festool MIDI:n och CTL26:an jag har suger väldigt bra men tappar snabbt i flöde om man suger fint betongdamm eller liknande. Lösningen på båda sugarna är att öppna in till påsen och skaka om den ytan som påsen täcker för filtret. Det är helt enkelt så att påsen sugs upp mot filtret och att påsen där blir full med fint damm som täpper till. Dammet passerar alltså inte påsen och fastnar i filtret. Tänker mig att den problematiken är löst på maskiner med automatisk filterrengöring?
 
Hej, letade själv tidigare som en tok efter bra tips. Blev till slut en Nilfisk-Alto Attix 30 som jag är riktigt nöjd med och kan rekommendera. Msn fick med en bra adapter för blman. Festool.
 
Freddex skrev:
Jag har sagt det förut, men tar det en gång till.
Einhells dammsugare är helt otroligt bra för pengen. Det må vara ett skitmärke i alla andra hänseenden, men för dammsugare är de bra.
Jag har deras 30 litersmodell och en CT26. Och bägge gör sitt jobb med bravur, fast Einhells gör det för en spottstyver av vad CTn kostar.
Einhell. TE-VC 2230 SA är helt klart en modell jag funderat på, men har hela tiden varit tveksamt till suget samt att den verkar lite klumpig. Mycket möjligt att det blir denna dock.

Har nu senast kikat på Dustex.
http://www.proffsmagasinet.se/byggt...dustex-25-l-universaldammsugare-med-tillbehor
Kan kompletteras med ett permanentfilter för att slippa påsarna.

Verkar smidig, men då hamnar man ju över 4000:- och frågan är som sagt om det är värt det jämfört med tex Einhellen.
 
Jag släpar faktiskt oftare runt på einhellen än på ct26an. Tom vikten på einhellen är betydligt lägre tror jag, det känns så i alla fall, sen har den ett behändigare format när man bär den. Men visst, den har säkert ett gäng nackdelar också. Men till saken hör ju då att den är såpass billig, eller var då jag köpte den, att jag inte reflekterar över dem på samma sätt som på en sug för dryga 5000:- .
Jag använder bägge två om varandra hela tiden, bägge är bra och jag skulle köpa bägge två igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.