Nästa år ska vi bygga altan men vi som är gröna på det här vill ha lite kött på benen - god tid. Ha överseende med att alla byggtermer INTE finns i mitt vokabulär ;)

Hur hade ni byggt en altan här? Är ungefär 2 DM från mark till själva dörrbladet.
En del verkar gjuta och en del sätter plattor under reglarna?

Vi vill ha ett vanligt trädäck utan tak men möjligen med något plank på någon sida för insynens skull.

I den svarta trädelen finns förrådet och genom dörren där kör vi ut gräsklipparen.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är helt klart enklast att använda plattor som underlag tycker jag. Det ger dock inte samma skydd mot tjälskjutning som plintar gör.

För att ge ett någorlunda kortfattat svar på hur jag hade gjort:
- Gräv bort gräset
- Lägg ut markduk om ni vill va på den säkra sidan
- Ut med makadam där ni ska ha bärlinorna och packa ordentligt.
- Lägg ut plattor där bärlinan ska vara
- Börja bygga konstruktionen med regelverk av 120 eller 145 reglar
- För att få rätt höjd på bärlinan så använder ni regelstumpar som skruvas som stolpar i bärlinan där plattorna står.
Bild nedan från den här utmärkta tråden
DSC_0258[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läs för övrigt igenom den tråden. Den typen av konstruktion skulle fungera bra för er.
Sen kanske du har mer kött på benen för att ställa mer konkreta frågor.

För att lösa problemet med att få in och ut gräsklipparen så är nog den bästa lösningen att köpa en robotklippare :D
 
Jag hade också lagt det på plattor enligt bild ovan. Marken ser gammal ut och har satt sig färdigt och sån risk för kraftig tjälskjutning i V:a Götaland är det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.