trattalask
Hur är det med den folierade panelen? Går den måla när den blivit ful efter 15 år? Går det med huntonit?
 
Det kan man ju undra :) Det går nog bra, många målar ju t.ex Ikeamöbler som ofta är folierade.

Men skulle den bli ful så går det nog snabbare att smälla upp ny, knappt så det blir dyrare heller :)

När det gäller huntoniten skriver de såhär i produktbeskrivningen: Lätt att måla över med akrylfärg.

Såg till och med nånstans där de nämnde olika färger de rekommenderar, men det hittar jag inte nu.
 
Redigerat:
trattalask
Möblerna brukar iofs vara fannerade. Men jag håller mig till huntonit då. Tittade åxå på några folierade tak på hornbach men funderade just över det med att måla över. Men det hade dom ingen aning om.

Jag är allergisk mot slit- och slängsaker vresig det gäller maskiner, verktyg, leksaker, byggmaterial eller annat. Känns inte bra ur ett hållbarhetsperspektiv. Men man får ju göra som man vill. =)
 
Vi hade också problem att hitta ett vitt tak som inte drog åt gult. Hittade ett på Bauhaus för 99kr/kvm, folierad spån var det. Inte bärsta kvaliteten men vi slapp iaf att gipsa och måla innertaket... Haft det uppe i snart 2 år så vet inte om det finns kvar, men vi är fortfarande nöjda med det.
 
Var och tittade lite idag, det blir Huntonit. Tyckte den såg lite finare ut och man slipper frågetecknen med om folien går att måla om eller om den gulnar snabbare av tid eller värme.

Har suttit och skissat flera timmar nu hur man ska sätta upp det för att få skarvarna snygga och symmetriska. Herregud vad svårt! Eller så är det jag som är dum i huvudet (förmodligen...).

Måste åka och jobba nu, får fortsätta imorgon. Om jag lyckas få till en skiss som se hyfsad ut kommer jag garanterat återkomma och fråga om ni håller med :)
 
Så! Nu tror jag att jag fattat hur man gör, men inte säker :confused:

Min skiss ser ut såhär:

Capture.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser det bra ut eller går det att göra på något bättre sätt så att det blir snyggare eller mindre spill? Rummet är 3550 x 3385 mm och skivorna är 1200 x 600.
 
trattalask
Köpte mina huntonit brilliant idag på bauhaus. Hade satt ner priset till 140kr/m². Kan va bra att veta ifall du vill nyttja prisgaranti. =)
 
  • Gilla
Ida95
  • Laddar…
Tobas skrev:
Köpte mina huntonit brilliant idag på bauhaus. Hade satt ner priset till 140kr/m². Kan va bra att veta ifall du vill nyttja prisgaranti. =)
Tack!!!

Har varit på semester så hade inte hunnit köpa ännu, nu såg jag ditt tips och passerade ett Bauhaus på vägen hem och sparade 1400:- bara på paketen jag köpte till ett rum.

Nu ligger de och acklimatiserar sig, ska väl ligga där minst till på måndag enligt instruktionerna. Sen ska det upp så snart som möjligt!
 
Hälften klart nu! :)

Mycket svårare än jag trodde att sätta upp dem själv, men idag blev det en teleskoppinne och en sån där metallgrej man brukar ha för att slå ihop golv med.

Kan varmt rekommendera båda, mycket lättare!
 
trattalask
Jag tycke dom va lätta att sätta själv men jag satte 1200x300-skivor. Första raden va lite bökig sen gick det snabbt. Fick ca 80mm spill per rad, så jag är nöjd. Har väl satt 1/3 av allt.

Saknar dock bälteskrok på min lilla bosch gsr 10,8 så det va lite störigt.
 
Tobas skrev:
Jag tycke dom va lätta att sätta själv men jag satte 1200x300-skivor. Första raden va lite bökig sen gick det snabbt. Fick ca 80mm spill per rad, så jag är nöjd. Har väl satt 1/3 av allt.

Saknar dock bälteskrok på min lilla bosch gsr 10,8 så det va lite störigt.
Håller med om första raden, var ganska knepigt att få den bra, speciellt som väggen visade sig inte vara helt rak.

Det jag tyckte var svårast (med de lite större 1200x600 skivorna) var att hålla dem på plats och samtidigt lyckas trycka in dem i varandra tillräckligt mycket så att springorna inte blir större än de ska vara.

Med teleskoppinnen är det bara att sätta dem på plats lite hjälpligt, stötta upp dem och sedan slå på plats med "golvgrejen" och en hammare. Önskar jag haft den från början för jag har sett att på några av de första plattorna är springorna lite lite för stora. Syns iofs bara om man står på en pall och lyser med ficklampa... :)

En sån där 10,8 hade jag också velat ha! Jag kör med en 18v GSR FC2 och den är lite tungt att hålla över huvudet. Men sen är jag väl inte så stark heller kanske :surprised:
 
trattalask
Fast den 10.8 jag har saknar krok att hänga den i bältet vilket gör det lite störigt. Gillar inte de "hölster" som finns heller. Kan förstå att din 18v-maskin blir tung när du jobbar i taket, det tror jag allt blir efter ett tag. =)
 
Klart! Supernöjd!

Var lite skeptiskt först och tänkte att detta mest var ett slags "latmanstak" för att slippa gipsa. Och visst stämmer väl kanske det men jag tycker det blev supersnyggt, lite mer levande än ett helslätt gipsat tak men det är fortfarande väldigt "cleant" och snyggt!

Syns inte så bra (alls...) på den dåliga bilden men jag är absolut nöjd med att det blev den penselmålade Huntoniten också istället för den folierade, tror den lilla lilla strukturen som penseldragen ger höjer upplevelsen lite extra och med Tobas tips om Bauhaus blev det inte många kronor dyrare heller :)

Hade jag bara haft teleskopstöttan från början och kommit på att det går att använda kap/gersågen istället för handsågen tidigare än sista raden så hade det gått mycket snabbare :rolleyes:

20150910_100522.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite taklister på detta nu då bara!
 
Redigerat:
Nu sitter jag ju fast igen! Vad sjutton ska jag ha för lister till det här taket?

Vill som sagt att det ska se "modernt / stilrent / cleant" ut men har som vanligt svårt att se i huvudet vad som blir så...

Vill gärna ha någonting standard så jag bara kan åka iväg och köpa det utan att behöva beställa.

Listerna måste tyvärr täcka så mycket som 20mm.

Det jag hittat hittills är hålkälslister och skugglister. Vad tror ni blir bäst?
Och hur stora ska de vara? Så små som möjligt för att täcka glipan?

Arrrgh! Jag hatar att jag får sån beslutsångest!
 
Skugglister är ofta ett "säkert kort" eftersom de är ganska förlåtande om det är lite ojämnt.
 
  • Gilla
Ida95
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.