Hej

Jag ska bygga upp en verkstad hemma I garaget och tänkte bygga mina egna hyllsystem och lådor.
Bl.a ett kapstation med lådor.
Nu till min fråga. Funkar det att använda 15mm björkplywood till stomme, och 12mm till lådorna?
Är det over eller underdimensionerat med ovan dimensioner?
Har hämtat lite inspiration från Youtube, och där använder dom 4/4 Inch björkplywood, men det låter lite brutalt att ha så tjocka väggar??

Era åsikter?
 
Hej

Det jag oftast stött på är nog "three quarter inch birch plywood", dvs 19 mm. Misstänker att din fråga bygger på en missuppfattning, i min värld är fyra fjärdedelar lika med en hel och då säger jänkarna "one inch plywood".

Dessutom lär du få — med svenska mått mätt — väldigt exklusiv verkstadsinredning; priset på björkplywood i Sverige skiljer sig en hel del från det i USA.

Jag håller på med samma sak som du och kommer att bygga skåp och hyllor i MDF och det blir just 19 millimeters. Även lådstommar blir i MDF men med en botten i 6 mm furuplywood.

Hoppas det här var till någon hjälp. Det vore kul att få se bilder från din konvertering, kommer själv att börja posta såsmåningom.
Lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Jag byggde lite lådor med vanlig 18 mm byggplywood. Inte lika snyggt som björkplywood men det får duga i verkstaden.
 
Skall det vara riktigt snyggt (och dyrt) så är 19 mm björkplywood fantastiskt fint att bygga stommarna av. Själv så hade jag lite överblivet 22 mm golvspån liggandes och det fungerade det också. Jag har gjort / håller på att göra lådor just nu av 12 mm björkplywood. Det verkar bli stabilare än jag trodde, riktigt bra faktiskt. (Det beror ju förstås på hur mycket du vill kunna lasta i varje låda men jag skulle tro att de håller för ganska mycket.)

Vill du ha något trevligare än spånskiva till stommen så tror jag att 19 mm MDF blir bra och sedan 12 mm björkplywood till lådorna. Till lådfronterna går det ju inte åt så mycket material så dessa kan du ju sedan göra antingen i MDF eller som jag antagligen kommer att göra, av limträskiva i furu.
 
Håller precis på och bygger stommar och lådor till en väggfast arbetsbänk. 19mm MDF av bra kvalitet räcker alla gånger som material till stommarna. Lådorna har jag byggt av 18mm björkplywood och med en 19mm MDF som utanpåliggande front. 19mm front är shyssht tycker jag, men 18mm i själva lådan är rätt klumpigt och inte så snyggt, men å andra sidan blir det vansinngt starkt (och tungt...). Tänkte ha dem livet ut så det är bra om de är rejäla.
 
Sen är det såklart inte enbart tjocklek utan även kvalitet och byggmetod som avgör. Ovan utgår jag i stommarna ifrån hellimmat med domino i 19mm MDF, 12mm hellimmad MDF som bakstycke (vilket beror på att det skruvas genom backstycket in i väggen. Dessutom är alla skåp skruvade nedåt, på en sockel byggd av 60x45mm hyvlad furu, och skruvad bakåt in i väggen. Första skåpet är dessutom skruvat i anslutande vägg. Ovanpå alla hyllorna ligger 45x50mm hyvlad furu längsgående med kortlingar i samma dimension som allt är skruvat upp i. På den ligger 30mm mdf som är fastskruvad underifrån. På så sätt stödjer allting vartannat och man får ut mycket styrka ur materialet.
 
Jag blir alltid avundsjuk på den fina björkplywood dom verkar ha i nordamerika. När jag själv letat på byggvaruhus ser det ut som skit i jämförelse :( Inget som man blir sugen att finsnickra med.
 
ingenaning skrev:
Jag blir alltid avundsjuk på den fina björkplywood dom verkar ha i nordamerika. När jag själv letat på byggvaruhus ser det ut som skit i jämförelse :( Inget som man blir sugen att finsnickra med.
Vi har hur mycket sådant som helst även i Sverige. Fast inte i byggladorna utan hos grossister för snickerier. Tyvärr är priserna därefter också. För en färdig möbel är materialkostnaden relativt liten så där spelar det ju inte så stor roll, men ska man bara bygga till sig själv blir det fort mycket pengar för plywood.
 
De mesta plywood jag ser jänkare jobba med är riktigt dålig plywood. Ibland har dom fin björkplywood och då kommer den ofta från Finland, Ryssland eller annanstans i baltikum. Själv tar jag via arbetet, det är björkplywood och det är lika många lamineringar som cabinet grade, men ytorna är inte lika fina och fyllda med pluggar och ibland påmålade. Det är som en hybrid av byggplywood och fin björkplywood. Men 6 skivor (3x12mm och 3x18mm) för 1000:- är inte dåligt

Byggvaruhus ska man inte kolla på, de är till för att lura pengarna av folk som inte vet vart man ska gå.
 
"Byggvaruhus ska man inte kolla på, de är till för att lura pengarna av folk som inte vet vart man ska gå."

Tyvärr är det enda stället för oss vanliga dödliga att handla på.. Dagtid jobbar man på sitt vanliga jobb..att komma iväg för att försöka köpa loss via ngt snickeri kräver en ledig dag och ett trevligt snickeri..att beställa via grossist kräver ett företag..så utan de två faktorer nå blir det endas bygglada kvar..
 
Jag har inget företag och har ett vanligt icke snickeri relaterat jobb också. Köper sågat virke från ett lokalt sågverk, eller via annonser. En rikt och plan hyvel är en av de viktigaste verktygen, även en stark bandsåg. De frigör en från byggvaruhusen.
 
Och plywooden?
 
  • Gilla
Frustrator
  • Laddar…
Ja det är det värre med, där krävs det man har tur med arbetsplats eller hittar i annonser, en snäll bekant med företag som hjälper en att köpa via grossist osv.
 
Det finns faktiskt företag som säljer snickeri virke och för den delen plywood till privatpersoner. Men björkplywood är inte billigt inte ens för oss som driver ett företag. Och har man inte möjlighet att hämta utan måste betala frakt för en skiva då blir det löjligt dyrt.
Dessutom kan man beställa från byggvaruhusen. Men som vanligt så är det kvalitets skillnad på allsköns plywood så se till att få rätt typ av plywood.
Är man osäker på vad man vill ha så ring till en grossist och fråga och beställ sedan från ditt byggvaruhus.
Jag köpte "byggplywood" från min återförsäljare och den var bra mycket finnare än byggplywooden från lokala byggvaruhuset flera lager och finnare yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.