Hej!

Jag håller på att renovera en lägenhet och har väl gjort det lite bakvänt för nu är det mesta klart utom taket :)

Det har varit betong innan men efter att ha rivit lite väggar och garderober så är det såklart fult där de har suttit.

Jag vill nu ha panel i taket, jag tänker mig en finsågad panel som jag tror kommer bli snyggast.

Alla snickerier är S-0500N och flera väggar S-1000N.

Det finns finsågad panel från flera leverantörer färdigmålad i S-502Y (Moelven Rough t.ex.), men kommer det se bra ut tillsammans med de andra kulörerna på snickerier och väggar, eller kommer det se tokgult ut trots att det sitter i taket och har helt annan struktur?

Eller vad tror ni om vitvaxat? På de skriver man tydligen inte ut vilken färgkod det är, men det ser snyggt ut på bild iallafall!

Kan såklart köpa obehandlat också men helst inte, har nämligen upptäckt under projektets gång att jag varken gillar eller är bra på att måla :)

Fast det är klart, det är väl säkert lättare att måla en finsågad panel än släta snickerier kanske...
 
S
gillar du att se träetsådring?
 
SBH skrev:
gillar du att se träetsådring?
Jag vet inte, men jag tror det! Jag vill att det ska se "modernt" ut, men har svårt att föreställa mig i huvudet vad som känns modernt.

Vill iallafall inte ha typ pärlspont eller klassisk panel med stora springor eller vad man kallar det, tycker det ser för mycket allmoge ut och det är inte den känslan jag vill ha.
 
Hmm, fina faktiskt, tack!

Gillar särskilt den första, men den är också målad med S502Y så frågan kvarstår om det kommer se förskräckligt ut eller inte :).
 
S
personligen tycker jag vit är 90 tal. jag har hellre färg
 
SBH skrev:
personligen tycker jag vit är 90 tal. jag har hellre färg
I taket också? Ja, varför inte! Men vilken färg då? Vill ju fortfarande ha det ljust och fint.

Är det inte lätt att det ser "trångt" ut med annan färg än just vitt? Jag har ju inte någon tokhög höjd på taket, den kommer bli ~245cm plus/minus någon millimeter beroende på hur tjockt det nya taket är.
 
Redigerat:
0502 y blir alltid "inrökt gul" gemtemot helvit, alltså 0500. Tänkt på att 0500 är jävligt känslig mot smuts och damm.......allt syns!
 
Nils82 skrev:
0502 y blir alltid "inrökt gul" gemtemot helvit, alltså 0500. Tänkt på att 0500 är jävligt känslig mot smuts och damm.......allt syns!
Det är så jag tror också, att det kommer se gult ut även i taket trots att det närmsta helvita blir fönstren som ju sitter en bit ned och har gardiner.

Hur det blir mot väggarna vet jag inte heller...1000N är ju ljusgrå och inte vit..men nästan, och bryter inte mot gult.

Att 0500 är känsligt gör inget, jag är lite av en städfreak :)
 
Smaken är som baken. Men du behöver inte "tro" i detta fall. Det är ett faktum. Själv kör jag alltid 0500 om jag ska ha vitt. Trött på all Prefab målad "inrökt" som man köper i jobbet på bygghandeln.

Ställer du däremot 0502 mot 1000n så upplevs den ju som vit.
 
Nils82 skrev:
Smaken är som baken. Men du behöver inte "tro" i detta fall. Det är ett faktum. Själv kör jag alltid 0500 om jag ska ha vitt. Trött på all Prefab målad "inrökt" som man köper i jobbet på bygghandeln.

Ställer du däremot 0502 mot 1000n så upplevs den ju som vit.
Ok, tack! Då håller jag mig borta från 0502 i taket också!

Och där försvann då två av alternativen från Huntonit :(.

Undrar om den där brilliant skulle bli snyggt kanske, verkar onekligen smidigt båda att frakta hem och skruva upp iallafall!

Men jag vette sjutton, är nog mest inne på finsågad panel trots allt :). Får köpa den obehandlad isåfall och måla själv eller köra på den vitvaxade.
 
Redigerat:
Jag orkar inte mer nu! Vill bara ha taket klart!

Så det får bli ett tak liknande Huntonit som SBH tipsade om :).

Tänkte börja med ett rum och se hur det blir, det verkar smidigt och billigt nog att ta ned igen om jag inte skulle bli nöjd.

Så då står det mellan antingen Huntonit Brilliant som är penselmålat i S0500N eller Byggmax Innertak Vit som verkar vara Moelven Regina i en billigare förpackning och är folierat i S0500N.

Då undrar jag bara vilket som är att föredra? Penselmålat låter onekligen flottare, men ser man någon skillnad? Någon med erfarenhet som kan säga någonting om kvaliten på de olika taken?

Huntoniten kostar ungefär dubbelt så mycket. Det kvittar egentligen, men ser man ingen skillnad så är det ju ändå en onödig kostnad.
 
S
i princip får du det du betalar för.
målade tycker jag är snyggare.
sen kan ju ställa sig frågan kan plastfolien släpa?
 
  • Gilla
Ida95
  • Laddar…
Jag satte upp Byggmax-taket i ett rum nyligen och har i alla fall inget att anmärka på det, ser bra ut och inga konstigheter att montera.
 
  • Gilla
Ida95
  • Laddar…
SBH skrev:
i princip får du det du betalar för.
målade tycker jag är snyggare.
sen kan ju ställa sig frågan kan plastfolien släpa?
Jo, det brukar ju vara så :) Ska åka och titta och klämma lite på måndag tänkte jag. Bägge finns på lager i butiker i närheten, bara hoppas det finns öppna förpackningar också.

Bigfoot skrev:
Jag satte upp Byggmax-taket i ett rum nyligen och har i alla fall inget att anmärka på det, ser bra ut och inga konstigheter att montera.
Attans! Hade nästan hoppats på att den skulle vara dålig, så jag sluppit välja, får sån beslutsångest!

Men stort tack! Två frågor bara :) Den är slät och utan struktur va? Du råkar inte ha någon bild på ditt tak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.