Birgijobbar skrev:
Men 28.000 kwh låter ju otroligt mycket! Vår platta gjöts i slutet av november och vi bygger ju ännu, inflyttning planerad till 10 april. Jämfört med er åtgång :surprised: är ju våra 12.700kwh (hittills) mycket blygsamma. Undrar varför det skiljer så mycket? betalade ni hyra för ett särskilt byggelskåp?
Jag undrar verkligen också... :surprised:
Jag kollade på räkningarna ikväll och konstaterar att BEAB beräknat att vi skulle haft en åtgång på 18 800 kWh under byggtiden, enligt räkningen. Det är för tiden januari-maj 2005. 25 september har vi en avläsning manuellt på 36 620 kWh!!! (Det var därför jag gissade på att det gick åt 28 000 jan-maj, men det kanske gick åt mer t o m!!!).
Byggelskåp, vet inte riktigt vad det innebär? Jag TROR att vi hade en vanlig mätare. Fast jag var gravid o illamående när husbygget satte igång, så jag har dålig koll på just det där med elen. Jag borde kanske höra med BEAB hur i all sin dar elkostnaden kunde bli så hög... :-/
 
Dito skrev:
När det gäller arkitekt så hade vi ingen hjälp direkt, på gott och ont. Man har lärt sig enormt mycket, och visst, fick man göra om, skulle man nog en ändra några saker.
Är nästan säker att jag besökt alla hustillverkares hemsidor i Sverige plus en del andra i Skandinavien för att hämta inspiration...och det är mkt man hade velat göra som inte rymts inom de ekonomiska ramar vi haft.
Låter spännande, jag måste nog ta en tur till Kronan också när jag någon gång åker på hustitt i Luleå, speciellt när någon byggt funkisinspirerat, det känns extra roligt eftersom man själv byggt så. Vi har ganska många "hustittare" här i vårat kvarter, gissar att ni har likadant... :D
 
Byggarinnan skrev:
[quote author=Dito link=1128681018/450#476 date=1142264302]
När det gäller arkitekt så hade vi ingen hjälp direkt, på gott och ont. Man har lärt sig enormt mycket, och visst, fick man göra om, skulle man nog en ändra några saker.
Är nästan säker att jag besökt alla hustillverkares hemsidor i Sverige plus en del andra i Skandinavien för att hämta inspiration...och det är mkt man hade velat göra som inte rymts inom de ekonomiska ramar vi haft.
Låter spännande, jag måste nog ta en tur till Kronan också när jag någon gång åker på hustitt i Luleå, speciellt när någon byggt funkisinspirerat, det känns extra roligt eftersom man själv byggt så. Vi har ganska många "hustittare" här i vårat kvarter, gissar att ni har likadant...   :D[/quote]


Jovars det är en del "hustittare", speciellt helger...det finns så många olika hus på Kronan, nåt för alla smaker, sen så ska ju 51 familjer göra sitt husval till Etapp 2 som de får börja bygga nu till sommaren, det är många som ska välja. Själv har man kört några varv i Luleå för att spana in alla hus...
 
Dito skrev:
... sen så ska ju 51 familjer göra sitt husval till Etapp 2
51 familjer?! Var har alla dessa huslösa familjer gömt sig? :D :surprised:
 
Byggarinnan skrev:
[quote author=Dito link=1128681018/450#479 date=1142321882]... sen så ska ju 51 familjer göra sitt husval till Etapp 2
51 familjer?! Var har alla dessa huslösa familjer gömt sig?  :D :surprised:
[/quote]

Som oss, i en av Luleåbos små kojor  ::)
Före "utdelning" av tomter till Etapp 1 på Kronan (lite över ett år sedan) var det drygt 600 i tomtkö hos Luleå kommun...om jag inte är helt fel ute.
 
Är det många som ska på mötet ikväll måntro? Vi funderar på att gå trots att vi inte har några skolbarn än. Det borde man väl kunna? :-?
 
Självklart kan ni gå! Den områdesindelning som görs nu kommer ju att gälla även för ev. framtida barn, det är en fråga som berör hela området!
Jag ska dit ... :)
 
Barnen på etapp ett och två på Kronan kommer att höra till Furuparksskolans upptagningsområde. Detta meddelades ikväll vid mötet för Kronanbyggarna, där områdeschefen Carina Abrahamsson medverkade tillsammans med rektorerna mfl.
Skolan öpnnar till hösten det tredje spår som för några år sedan lades i "malpåse".
Tack till alla som engagerat sig i frågan!
 
Oj, det var inte många där inte. Jag trodde att matsalen skulle vara fullproppad! Men jag måste säga att jag blev lugnad av beskedet, precis det vi ville höra iaf. Hoppas bara att man kan lita på det...
 
Lämnade in ansökan om bygglov för 1,5 veckor sedan (etapp II).... Någon annan som lämnat in? Hur länge tog det innan bygglovet blev beviljat?

 
Har fått tomt på etapp 2!!!  :D Nr 44 blev det, efter att paret som hade fått tomträtten sagt upp den. Ojojoj spännande tider stundar! Några grannar här?
 
Grattis!!!

Själv bygger vi på 36:an!
 
Patte skrev:
Grattis!!!

Själv bygger vi på 36:an!
På samma slinga som vi alltså! :) Har ni bestämt er för vilket hus ni ska ha?
 
Det blir ett Skidstahus som påminner om de Skidstahusen som redan finns på området...

Huset levereras den 20/6.
 
Birgi, snyggt reportage om relaxen i dagens Hemmavid! Vilken fin mosaik! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.