mlsat skrev:
Aha. Då får jag kanske söka vidare . Tack för svaren
Jag tror dock de flesta inte håller med mig dock angående kapaciteten. Väg inte min erfarenhet för tungt. Jag kanske gödslar för mycket och har för höga förväntningar.
 
peternicklas
mg765 skrev:
Jag tror dock de flesta inte håller med mig dock angående kapaciteten. Väg inte min erfarenhet för tungt. Jag kanske gödslar för mycket och har för höga förväntningar.
Är en svår fråga att svara på så att den stämmer för alla typer av installationer. Landroid har kapacitet för mer än 1000 kvm, mest för dess snabbhet vid vändningar samt en smart programvara. Det som avgör om den hinner med att klippa beror mycket på gräsmattans utformning. Är inte självklart att en enkel gräsmatta ger bättre resultat än en komplex. Mycket beror på hur slingan ligger dragen samt hur den ändrar riktning när den träffar slingan. Jag har en rätt kompex tomt men många öar och smala passager. Justerade slingan på några ställe och resultatet blev mycket bättre. Jah har 2 st HQ 220 som grannar. De har ungefär lika stora tomter med lika komplexitet. Den ena grannen klipper manuellt c:a 1 gång/ månad, den andra behöver inte detta. Det är slumpgräsklippare och det är slumpen som avgör resultatet. Ska man få en garanterad helt klippt gräsmatta så är det teknik som Bosch använder med parallellklippning, det enda som garanterat fungerar. Nu har Bosch många andra problem så det fungerar inte ändå men deras teknik är på pappret den bästa. En annan sak som även visar detta är att jag klarar mig helt utan zonindelning (HQ guide) medan grannen med HQ måste använda guiden för annars hittar inte HQ till visa delar av gräsmattan. HQ 220 klipper även kortare tid på varje laddning, vilket även är en orsak till att den har svårare för att hitta om man inte hjälper den med guiden.

Jag hade inte varit rädd för att köpa en 790E till din storlek av gräsmatta. Det som skiljer 790 från 791 är 3 knivar istället för 4. Kablen som medföljer är 150 m mot 180 samt antalet märlor för slingan är mindre.
 
Henke2 skrev:
Det går utmärkt, Landroid har överkapacitet :)
Det är absolut över ett gränsfall jag har 600 m2 på 791och troligen går den fortare än 790
men om jag vetat det jag vet nu så hade jag köpt en större
men har man sand eller grustomt o inte göder så räcker det kanske med 790
 
peternicklas Var finns den smarta programvaran ?och när blir det uppdaterad så skiten kommer att funka?
 
peternicklas
Den finns redan, är ju bara en lite snutt, typ en källkod. Det är kopplingar runt denna som inte vill riktigt. Tycker samtidigt det är märkligt med de probem som finns, och att det bara är ett fåtal. Min far har en 790E med 0,82 som fungerar helt utan problem, samma gäller hans granne.
På deras hemsida står det nu att man måste se till att batteriet är under 35 grader när man uppdaterar, vet inte om det kan orsaka något.
 
Den smarta programvaran är så smart att den inte äns kan hantera en rundgräsmatta utan att den blir dåligt klippt i mitten.
 
peternicklas
Du läste nog inte mitt inlägg eller kanske inte förstod det.
 
Och vad tänker man göra åt vrålet i drivmotorerna och smällande i hjulen när den skall följa slingan hem
mitt batteri var långt under 35 gr
det verkar som programvaran är instabil ändrar sig helt plösligt
 
peternicklas
Som jaq skrev innan så behöver det inte ligga i mjukvaran. Kan lika gärna vara en sensor eller något annat som gör så att dessa fel uppstår. Vrålet från dina motorer kan t.ex. vara drivenheten som bråkar.
Även jag hade smällande ljud från motorerna, efter uppdatering till 0.72 så är detta borta.
Har du haft den på service?
 
Jag tror dock de flesta inte håller med mig dock angående kapaciteten. Väg inte min erfarenhet för tungt. Jag kanske gödslar för mycket och har för höga förväntningar.
Med facit på hand skulle jag överdimensionerat. Jag har en 791E som skall klara 1000kvm och en gräsmatta på ca 900kvm som jag gödslar enligt Olle Berg's gräsprogram. När allt funkar som det skall håller den gräsmattan fint klippt men det är idel driftstörningar så den får ofta kämpa för att hinna ikapp med "tussar" lite här och där som resultat. Det är med robotklippare som med allt annat, man får vad man betalar för helt enkelt. :x
 
Den har varit på service en gång med kolla av hjulen n transformator sedan har jag fått ny styrenhet i laddaren
har påtalat hjulvrål o smällande men som alla vet så finns det olika supportrar med olika svar
det finns dom som har en medicin till alla fel slingkablarna ! men den skall åter till service när säsongen är över
blir den inte fixad då återstår återköp
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Du läste nog inte mitt inlägg eller kanske inte förstod det.
Så står det i Landroid 2015 tråden på sidan 97. Inte alltid så smart då kanske. Sen är ju en rund gräsplätt inte allt för vanlig iför sig.

QUOTE=Sepals;2275446]Har fått till det med två slingor jag växlar mellan olika dagar i veckan via ett 2 poligt relä och tillstick, fungerar bra !
Men i den ena klippzonen är det en helt rund gräsmatta och denna blir inte klippt i mitten , gissar att detta är kompromissen man får ta om klipparen skall kunna gå effektivt i smala passager ?
Förklaring , för att gå effektivt fram i smala passager så kan inte klipparen svänga heltom (vilket behövs i en rund gräsmatta) när den träffar begränsningslinan , den vinklar av relativt lite varje gång för att gå framåt , detta blir problemet med den runda gräsmattan , finns det någon lösning på detta?
Det finns en liten passage ur den runda gräsmattan vilken klipparen ibland kan passera ut ut till lite andra gräsplättar för att sedan återvända tillbaka och i detta moment kan den klippa lite i mitten för att sedan börja klippa ute i kanterna av rundningen igen.[/QUOTE]
 
Funderar nu på worx 792 istället för 790. Men hittar dåligt med tester just med den. Mest med M modellen. Men är det typ samma klippare fast för större yta. Är den lika bra ?
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Låter som klippmotorn. Inget skit som blockar den?
Hur ser jag det? Jag hittar inget ovanligt som har fastnat i hjulhus/blad.
 
peternicklas
noem skrev:
Hur ser jag det? Jag hittar inget ovanligt som har fastnat i hjulhus/blad.
Prova och kör den upp och ned några gånger. Ligger inget på ovansidan av talriken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.