Åh, det är ett fint hus!
Vilka leverantörer och husmodeller valde ni mellan?
När börjar ni bygga?

För oss tog det 2-3 dagar att få bygglov (muntligt per telefon - sedan skickades det skriftliga svaret), men vi var snabba, en av de första i etapp ett som sökte bygglov. Kanske har kommunen mer att stå i nu?
 
Funkisvägen är ett klart fräckt hus! Får man fråga vad ni fått för pris på det?
 
tamias skrev:
Funkisvägen är ett klart fräckt hus! Får man fråga vad ni fått för pris på det?
Jo, vi räknar med att landa på en 2,4 Mkr +/- 100tkr, då är det iofs 100tkr i putsfasad och andra tillval. Sen så får man ta till beräkningen att det är helt nyckelfärdigt, möjligen röja sly på tomten och hjälp vid avlastning men inget annat, bara vrida om nyckeln.  :) Detta är med tomt, anslutning, bankkostnader, försäkring, räntor under byggt, bygglov osv...

Åh, det är ett fint hus!
Vilka leverantörer och husmodeller valde ni mellan?
När börjar ni bygga?

För oss tog det 2-3 dagar att få bygglov (muntligt per telefon - sedan skickades det skriftliga svaret), men vi var snabba, en av de första i etapp ett som sökte bygglov. Kanske har kommunen mer att stå i nu?
Tack, kul att du tycker det var fint :)
Vi har tittat på i första hand ett Lapplihus 2-plans (tror jag skrivit om det tidigare), tog in offert från Lappli och Vittjärvshus och fick endast svar från Vittjärv. Den landade dock färdigt på saftiga 2,8-3 Mkr. Det blev inte aktuellt då vi inte behövde den ytan (och ville lägga så mycket pengar), dryga 200m2 fördelat på 4 rum (utan kök och badrummen). Sen kollade vi detta hus funkisvägen med Vittjärvshus och Anebyhus och fick ungefär samma pris, diffade på 50 tkr och då valde vi Anebyhus som ritat huset från början, så vi får det precis som det är tänkt.

Vi hoppas på att kunna börja bygga redan i Juni då vi får tillträde.

Låter jättebra med så snabbt bygglov, hoppas det är något åt det hållet för oss också..  ::)
 
mariaochthomas; hur mycket har ni avsatt för grovplanering/markarbeten på tomten?
För oss landade den summan på ca 60.000 kronor (sista fakturan har inte kommit än).
 
Birgijobbar skrev:
mariaochthomas; hur mycket har ni avsatt för grovplanering/markarbeten på tomten?
För oss landade den summan på ca 60.000 kronor (sista fakturan har inte kommit än).
Vi har väl räknat lite löst på 30 000kr utifrån den geotekniska undersökningen, förutsatt att det inte behöver fyllas/tas bort några större massor, då går det ju upp!
 
Vi måste spränga för servisledningen, kanske även lite till. mariaochthomas, skall ni spränga något? Vore ju smidigt om det gick att samordna, det är väl fler som skall smälla på lite ;-)

Vi har inte bestämt oss för hus ännu. Det vi helst vill ha är ett LB-hus som heter Viggen. Det går bort pga priislappen och att vi inte får plats med något garage om vi tar det huset.

Vi tittar nu på ett billigare LB-hus som heter Ugglan 135 samt B129 från Värsåsvillan.
Ugglan hamnar på c:a 2,3 mille med tillval och garage(nästan nyckelfärdigt). Men de har gjort en glädjekalkyl på markarbetena så 2,4 är väl närmare sanningen är jag rädd för.
 
tamias skrev:
Vi måste spränga för servisledningen,  kanske även lite till. mariaochthomas, skall ni spränga något? Vore ju smidigt om det gick att samordna, det är väl fler som skall smälla på lite ;-)

Vi har inte bestämt oss för hus ännu. Det vi helst vill ha är ett LB-hus som heter Viggen. Det går bort pga priislappen och att vi inte får plats med något garage om vi tar det huset.

Vi tittar nu på ett billigare LB-hus som heter Ugglan 135 samt B129 från Värsåsvillan.
Ugglan hamnar på c:a 2,3 mille med tillval och garage(nästan nyckelfärdigt). Men de har gjort en glädjekalkyl på markarbetena så 2,4 är väl  närmare sanningen är jag rädd för.

Bygger LB-hus i Luleå?
 
Jo, numera gör de det. Det är Umeå-kontoret som ansvarar för byggen i Luleå. Men ännu så länge kan de inte köra helentrepenad, bara general.
 
Har LB-hus startat ngt bygge häruppe ännu?
Bygger även Värsåsvillan i Luleå?
Husföretagen börjar kanske inse att det finns en marknad häruppe också numera ... ;)
 

Vi tittar nu på ett billigare LB-hus som heter Ugglan 135 samt B129 från Värsåsvillan.
Ugglan hamnar på c:a 2,3 mille med tillval och garage(nästan nyckelfärdigt). Men de har gjort en glädjekalkyl på markarbetena så 2,4 är väl  närmare sanningen är jag rädd för.[/quote]

Hej! kronanbyggare i etapp 2

Roligt att någon annan tittat på Värsåsvillan, fick en offert för några veckor sedan men
det var inte mycket skrivet på den, de sa att de inte kunde leverera hit upp pga de inte hade någon som kunde sätta upp husen åt dom och jag kontrade med att säga att det finns hus från Götene tänkte på Birgis hus så jag skulle få på ett pris på stommen modellen var B122. Pris för bara stommen 1,6 milj otroligt ! vilka priser det är.
Det enda jag tänkte var att priset har satts för att de inte vill eller orkar sälja hit upp till Luleå och säljaren ifråga har inte heller hört av sig något efter det, så då är dom strukna från min lista. Så nu sitter jag väntar in en offert från Vittjärvshus på en modell från Varbergshus och det verkar också ta tid 2 1/2 vecka än så länge.

Utifrån min Geo undersökning så blir det nog bergschaktning för servisledning, men när jag var å tittade på tomten så såg det mer ut som att berget var i olika skikt typ skiffer eller flak, så det kanske går att hacka , inte nu för hand ;D iofs så har jag ju två år på mig. Men man får väl se när snön tinat bort och de stora högarna med schaktmassor som just nu ligger på en del av tomten är borta.
Jag hoppas att kommunen tar bort de mesta i alla fall. Eller är det kanske bra att ha kvar Vad tror ni ? för isåfall måste jag nog till området och säga till kommungubbarna.

Ha de så gott så länge

 
Imma - du har ett PM! :)
 
tamias skrev:
Vi måste spränga för servisledningen,  kanske även lite till. mariaochthomas, skall ni spränga något? Vore ju smidigt om det gick att samordna, det är väl fler som skall smälla på lite ;-)

Vi har inte bestämt oss för hus ännu. Det vi helst vill ha är ett LB-hus som heter Viggen. Det går bort pga priislappen och att vi inte får plats med något garage om vi tar det huset.

Vi tittar nu på ett billigare LB-hus som heter Ugglan 135 samt B129 från Värsåsvillan.
Ugglan hamnar på c:a 2,3 mille med tillval och garage(nästan nyckelfärdigt). Men de har gjort en glädjekalkyl på markarbetena så 2,4 är väl  närmare sanningen är jag rädd för.
Vi tror inte det ska behöva sprängas, ser inte ut så i de papper vi fått :). Men man vet ju aldrig vad som är där under ytan :-/ Om det kommer att behövas kan ju samordning vara ett bra alternativ, det var någon som skrev om det tidigare i tråden också har jag för mig?
 
Information i skolfrågan:

Kommunen har kallat till möte beträffande läsåret 2006/2007.... Boende och blivande boende på Kronan som är intresserade av frågan är välkomna till mötet...

Förhoppningsvis har de även information om vad som ska gälla för kronanbarnen på längre sikt eftersom det var vad vi kom överens om när vi träffade representanter från kommunen senast.... Målet då ,vilket vi var överens om, var en hållbar lösning på lång sikt för våra barns skolgång...

Mötet är 15/3 kl. 19.30 i Furuparksskolans matsal.

Informationen har även skickats via mail till de nybyggare/ blivande nybyggare som vi har mailadresser till....

 
Mötet börjar redan 19.00, enligt inbjudan:

"Informationen kommer att äga rum i Furuparksskolans matsal
onsdag den 15 mars klockan 19.00 – 20.30."
 
Oops!!! Vilken blunder :-[

TIDEN SKA vara 19.00

Tack Birgi....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.