Båda tomterna har sina för- och nackdelar. Tomt 22 är förstås nästan 100 m2 större och mer rektangulär än 30. Däremot är den rätt "inklämd" bland andra grannar, men att få tillgång till sydvästsolen kanske det inte är något problem med hur som helst. Tomt 30 har ju sin fördel att den har en liten allmänning mot sydost. Att gavelställa huset skulle jag föredra, dels för att få tomtyta mot sydväst, men även eftersom tomten sluttar. Om man gavelställer huset kommer man troligtvis att behöva mindre fyllnadsmassa vid markarbetena. Långsidan på 28 m är dessutom mot gaveln. Du kan ju även försöka tänka hur du tror att grannen kommer att placera sitt hus och hur det påverkar tomten.

ida_77 skrev:
Tomt 30 eller 22?

Behöver kloka synpunkter. Jag skrev ett inlägg igår och frågade om kostnader för tomtberedning. Tack för det svaret!

Jag har alltså fått ett samtal igår med frågan om jag vill ha tomt 30 eller 22 och ska svara senast imorgon. Först tänkte jag att 30 är bäst då den har baksidan mot en allmänning men nu börjar jag tveka. 30 är rätt så liten till storleken och den är framförallt smal nertill där man vill ha mycket tomt. Är dessutom tveksam till om man får in ett hus med långsidan mot vägen. Måste man vrida huset går ju ännu mer av baksidan på tomten bort. Dessutom vet jag inte hur träden i allmänningen kommer störa solljuset.

22:an har baksidan mot en annan granne men är i betydligt bredare och där tror jag inte att det borde vara några problem att få in ett hus med långsidan mot vägen (rätta mig gärna om ni tror jag har fel).

Någon som har några kloka synpunkter? Hur hade ni resonerat?

Sen har jag ytterligare en fråga. Med så här kort varsel så har jag inte hunnit få något lånelöfte från banken. Måste man ha det innan man tackar ja till tomten eller vad händer om man annars mot all förmodan skulle bli nekad?

Tacksam för hjälp
//Ida
 
Hej Ida!

Om man är uppe och tittar på tomterna så tror jag 30 kan bli riktigt bra eftersom den är i en relativt kraftig sluttning, med lite utfyllnad så kommer huset att hamna högt eller som Jajo säger gavelställa huset. Sen så är grönytorna ett stort plus mot att ha grannar åt alla håll.

Den stora nackdelen är givetvis som ni säger formen och storleken.

Vi har själva 31:an

/Thomas


ida_77 skrev:
Tomt 30 eller 22?

Behöver kloka synpunkter. Jag skrev ett inlägg igår och frågade om kostnader för tomtberedning. Tack för det svaret!

Jag har alltså fått ett samtal igår med frågan om jag vill ha tomt 30 eller 22 och ska svara senast imorgon. Först tänkte jag att 30 är bäst då den har baksidan mot en allmänning men nu börjar jag tveka. 30 är rätt så liten till storleken och den är framförallt smal nertill där man vill ha mycket tomt. Är dessutom tveksam till om man får in ett hus med långsidan mot vägen. Måste man vrida huset går ju ännu mer av baksidan på tomten bort. Dessutom vet jag inte hur träden i allmänningen kommer störa solljuset.

22:an har baksidan mot en annan granne men är i betydligt bredare och där tror jag inte att det borde vara några problem att få in ett hus med långsidan mot vägen (rätta mig gärna om ni tror jag har fel).

Någon som har några kloka synpunkter? Hur hade ni resonerat?

Sen har jag ytterligare en fråga. Med så här kort varsel så har jag inte hunnit få något lånelöfte från banken. Måste man ha det innan man tackar ja till tomten eller vad händer om man annars mot all förmodan skulle bli nekad?

Tacksam för hjälp
//Ida
 
Har ni andra dragit datanätverk i era hus? Vilken typ? och vad kostar det?
 
Birgi, Håkan m fl....kolla er mail.... !!!
 
Hej!

Hörde på norrbottensradion idag tisdag ca. 15.30 att det skulle hållas ett möte med kommunen och andra parter angående Furuparks-frågan. Var skall detta möte hållas, vilken tid och är det öppet för alla?

/Henrik o Jenny
 
Du måste vara en av dem som vi inte fick tag i när vi ringde runt? De flesta lyckades vi nå på tel.
Mötet är ikväll, med början 18.30 i Furuparksskolans bibliotek. det börjar med ett möte som föräldraföreningen håller i - sedan blir det "vårt" protestmöte med inbjudna politiker/beslutsfattare. Ni är MYCKET välkomna att delta, ju fler vi är desto bättre!
 
Äsch, har precis fått ny dator och har inte varit inne här på ett tag. Hur gick mötet?

Jag börjar förresten bli lite fundersam, vi har fortfarande inte fått något kontrakt på vår tomt (32). Har ni andra som fått tomter i efterhand på etapp 2 fått era?
 
tamias skrev:
Äsch, har precis fått ny dator och har inte varit inne här på ett tag. Hur gick mötet?

Jag börjar förresten bli lite fundersam, vi har fortfarande inte fått något kontrakt på vår tomt (32). Har ni andra som fått tomter i efterhand på etapp 2 fått era?  
Har någon fått ut kontrakt för etapp2?
 
Hej mötet gick bra. Nu får vi vänta till mars på nytt möte för att få besked om skolgången för barnen. Blir spännade att se om kommunen löser detta så barnen får gå på furupark.
 
Birgijobbar skrev:
Har ni andra dragit datanätverk i era hus? Vilken typ? och vad kostar det?
Tjenix Birgi...

Våran elektriker drog ingen hederlig gammal "koppartelefonledning" utan bara KAT-kabel (nätverkskabeln) i alla rum. Dvs vi har nätverksuttag i de flesta rummen. Sen går alla dessa kablar till vindan där vi dragit in Fiberoptiken, där sitter även routern
som vi pluggar i dessa kablar. Med Routern går det även att surfa trådlöst.
Grejen är dock att via Nätverksuttagen kan vi även ringa med Bredbandstelefoni och
Lule Energi funderar ju på Digital-Tv så då är det ju också att föredra riktiga
nätverksuttag istället för att bygga allt på trådöst.

Fråga Elektrikern om de kan dra nätverkskabel/uttag i stället för telefon ledning.
Bra trådlös router från 800 och uppåt. (Enligt några arbetskamrater som har Stadsnätet + Tele2, i detta fall, är 12mb/s vanlig hastighet och kräver en bra router så det inte blir den som är "flaskhalsen")
 
Dito skrev:
[quote author=Birgijobbar link=1128681018/420#434 date=1138971877]Har ni andra dragit datanätverk i era hus? Vilken typ? och vad kostar det?
Tjenix Birgi...

Våran elektriker drog ingen hederlig gammal "koppartelefonledning" utan bara KAT-kabel (nätverkskabeln) i alla rum. Dvs vi har nätverksuttag i de flesta rummen. Sen går alla dessa kablar till vindan där vi dragit in Fiberoptiken, där sitter även routern
som vi pluggar i dessa kablar. Med Routern går det även att surfa trådlöst.
Grejen är dock att via Nätverksuttagen kan vi även ringa med Bredbandstelefoni och
Lule Energi funderar ju på Digital-Tv så då är det ju också att föredra riktiga
nätverksuttag istället för att bygga allt på trådöst.

Fråga Elektrikern om de kan dra nätverkskabel/uttag i stället för telefon ledning.
Bra trådlös router från 800 och uppåt. (Enligt några arbetskamrater som har Stadsnätet + Tele2, i detta fall, är 12mb/s vanlig hastighet och kräver en bra router så det inte blir den som är "flaskhalsen")[/quote]


Pratade nyss med elektrikern som är igång med att dra cat6-stjärnnätverk (hebreiska för mig). Vi ska ha en router i en skrubb under trappan. Låter det vettigt?
Vad kostade det för er med nätevrksdragningen, inklusive arbetskostnad och material? Räcker 12.000? 15.000? Eller hur högt ska man räkna?
 
Birgijobbar skrev:
[quote author=Dito link=1128681018/420#442 date=1139386070][quote author=Birgijobbar link=1128681018/420#434 date=1138971877]Har ni andra dragit datanätverk i era hus? Vilken typ? och vad kostar det?
Tjenix Birgi...

Våran elektriker drog ingen hederlig gammal "koppartelefonledning" utan bara KAT-kabel (nätverkskabeln) i alla rum. Dvs vi har nätverksuttag i de flesta rummen. Sen går alla dessa kablar till vindan där vi dragit in Fiberoptiken, där sitter även routern
som vi pluggar i dessa kablar. Med Routern går det även att surfa trådlöst.
Grejen är dock att via Nätverksuttagen kan vi även ringa med Bredbandstelefoni och
Lule Energi funderar ju på Digital-Tv så då är det ju också att föredra riktiga
nätverksuttag istället för att bygga allt på trådöst.

Fråga Elektrikern om de kan dra nätverkskabel/uttag i stället för telefon ledning.
Bra trådlös router från 800 och uppåt. (Enligt några arbetskamrater som har Stadsnätet + Tele2, i detta fall, är 12mb/s vanlig hastighet och kräver en bra router så det inte blir den som är "flaskhalsen")[/quote]


Pratade nyss med elektrikern som är igång med att dra cat6-stjärnnätverk (hebreiska för mig). Vi ska ha en router i en skrubb under trappan. Låter det vettigt?
Vad kostade det för er med nätevrksdragningen, inklusive arbetskostnad och material? Räcker 12.000?  15.000? Eller hur högt ska man räkna?[/quote]


Jag har läst att det krävs Cat7 om man vill köra vanlig TV i nätverket. Sök på tex "lexcom" på forumet så hittar du mycket i ämnet. Har inte hunnit sätta mig in i detta ännu.
 
Men vi hade en Lunetkille hos oss som sa att cat6 funkar?!
 
Förresten, har nån hört något mer om den eventuella vägen ner mot Lulsundet? Vore skönt om den aldrig blir av............
 
Hallå alla kronanbyggare, tänkte bara bryta lugnet med ett inlägg!

Vi har nu efter många olika modeller bestämt oss för att bygga ett Funkisvägen från Anebyhus..

Tar det länge att få bygglov, eller hur länge har det tagit för er andra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.