Ska man anse att sommaren är över nu? och hösten kommer i antågande..?
Dags att summera ihop vad som hände (eller snarare inte) under sommaren/våren som gått..

VAD GJORDES PÅ GÅRDEN:
- Lägenhetens balkong fick både golv och fint räcke (saknas dock "kjol" än och ev målning)
- Vår uteplats nere fick sitt efterlängtade trappsteg, så nu slipper jag glipan.. och höjden!
- Ena kortsidan av stallet blev ommålad (mest väderutsatta)
- Grävningsarbete på tomten (för pallkragarna, ny rabatt runt stenröset och gång till lusthuset) blev gjort + leverans av lastbil med jord..
- Pallkragarna inköpta (måånga), målats, plastats, staplats och underarbete till dem gjort (duk och nät)
- Vi har också kört och skyfflat ut tonvis med grus till gångar.. (till pallkrageområdet samt gången)
- Har dragit ner el till lusthuset, så nu kan vi ha belysning där..
- Min vattensten har satts på plats och fått el.. så den porlar så fint nu så!
- Finpanel har satts på våran lillvägg på uteplatsen nere (och målats med vit linoljefärg)
- Fått iväg massa dynga/sopor som stått/legat ivägen (tvättmaskin, diskmaskin + massa gammalt bråte från uthusen)
- Två nya fina "kragar" till våra skorstenar finns på plats (hoppas det tätade takläckan nu..)
- Köpt köksskåp, diskmaskin, spisfläkt, spishäll, ugn, ho.. (men snickarna har inte gjort sitt än)
- Bänkskivan kom på plats på gästsvitens halvvägg.. (typ bardisk), babe gjorde egen av ek..
- Ett par nya rabatter har tillkommit i trädgården..

VAD SKULLE VI MER HA GJORT (enligt planen):
- Gjort klart täcksidor och räcke på uteplatsen "nere"..
- Skulle ha målat om snickarboden/vedboden..
- Bättrat på färgen på baksidan av mitt trädgårdsgarage..
- "Kjolen" på lägenhetens balkong skulle blivit klar (vi får se var den hamnar i prioriteringslistan)
- Rivit kökets golv (undrar var snickarna tog vägen?? hm.. får fortsätta ringa..)
- Putsat om två skorstenar..
- Köpt nya altandörrar/pardörr till boningshuset (man blir så sur när det är så dyrt..)
- Köpt inglasning till uteplatsen nere, men vi har fortfarande inte riktigt bestämt oss angående det!
- Några spaljer skulle ha snickrats..
- Klätterstöd till pallkragarnas baksida skulle ha monterats (för ärtor/bönor att klättra på)

VAD SKA GÖRAS NU PÅ HÖSTKANTEN:
- Vi behöver byta ut panelen på två olika ställen, inte pga att den är dålig.. men vi behöver täcka för.. (bef. är för kort)
- Ska måla om slagportarna på mitt trädgårdsgarage..
- 2 fönster på boningshuset ska tas om hand innan vintern kommer iaf (håll tummarna för att det hinns med..)
- Rabatten runt vattenstenen ska göras i ordning med stenar och jord (ev växter)
- Gjuta grunden/sockel till växthuset som vi ska bygga nästa år..


Summering av det hela:

Tycker det gått bra trots allt, vissa saker är man inte redo att göra trots att listan säger så haha. Andra saker kan man inte göra pga andra orsaker, t ex att hantverkarna man väntar på inte varit här och jobbat på än. Sedan finns sådana där hemska saker som vädret också.. och i sommar har inte vädrets makter varit på den glada sidan.. mycket utearbete kom igång sent.. mina växter kunde inte flytta ut förrän en månad senare än normalt typ (lever i en tomatdjungel haha).

Vi har kunnat ta det lite lugnt också, varit på lite utflykter.. vi har haft besök i omgångar.. en vecka vardera med olika gäster till och från - och även om de gärna hjälper till också.. så måste de ju få ha lite semester också + att man vill umgås med dem.. :)

2015-08-10 20.57.34-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har också börjat skörda lite och vara huslig ju.. mangold, krusbär, augustipäron, romansallad, rädisor, gurkor, tomater, smultron, hallon m.m. Många pajer, marmelader/sylter och inläggningar :D

Mums! (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
P
Nänä ingen höst än på ett par månader:) Var stolt och nöjd över allt som ni hunnit med samtidigt som ni haft tid att ungås med varandra och nära och kära. Huset står kvar nästa år också och ni behöver något att göra då med
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
p.lundgren skrev:
Nänä ingen höst än på ett par månader:) Var stolt och nöjd över allt som ni hunnit med samtidigt som ni haft tid att ungås med varandra och nära och kära. Huset står kvar nästa år också och ni behöver något att göra då med
Hehe, obotlig optemist? :D Nåja, hoppas vi får en varm och skön höst med mycket sol :) Har nog lidit lite solbrist i sommar (även om vi haft en del..).

Är nöjd med det mesta vi fått ordning på under året, som du säger.. måste ju ha nått att göra sen med ;) Fast hm, som husägare har man väl aldrig tråkigt.. oavsett vad som står eller inte på "listan".. skulle man mot förmodan bocka av allt på listan.. så är det dags att börja om ju haha..

Charmen med att ha hus (y)

Dock är jag lite orolig över att snickarna försvunnit, trodde vi skulle börjat bygga upp nya köket vid det här laget hm.. och de har inte varit här och rivit det gamla än..

Nåja förr eller senare får jag tag i dem! Hoppas det inte hänt nått bara (de är inte sådana hantverkare som brukar "försvinna" eller sluta svara i tele osv, de har varit här många gånger och vi kan skrika och gapa på varandra med ömsesidig förståelse typ haha)
 
BALKONGEN:

Tänkte köra en liten uppdatering på balkongen vi pysslat med på sistone.. vi började förra året (2014) med rivning av den (mycket mer murkna, än vad vi trodde från början) befintliga balkongen - som tillhör våran extra lgh på gården :)

Vi började sedan bygga upp den igen på samma ställe (utsikten är fenomenal..) med lite små förändringar. Lite stabilare helt enkelt, ett par extra plintar (var lite "hängig" innan..), lite bredare, hela golvet i samma nivå (innan var ena sidan ett steg upp..) och ett annat designat räcke..

Det som kvarstår nu är estetiskt, målning och "kjol" :)

2015-08-19 16.27.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-08-19 16.29.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-08-19 16.33.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-08-19 16.35.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-08-19 16.37.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-08-19 16.49.27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-08-19 16.51.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-08-19 16.53.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi är jättenöjda med hur det blev - och den som bor i lgh är glad att h*n äntligen kan få sig lite friskluft..
Funkar och dricka drinkar där med.. (y)

MVH Sandra
 
  • Gilla
Anders D och 5 till
  • Laddar…
KristinaRT
Vilket fint balkongräcke! Passar perfekt till ett hus på landet :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jättesnygg balkong, räcket passar verkligen in.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
Vilket fint balkongräcke! Passar perfekt till ett hus på landet :)
Tackar, det är inte alltid så lätt att bestämma (och få till..) designen på räcken.. :x men det blev lagom lantligt med lite kryss och allt i slutänden :)

Tycker det blev mycket bättre än innan (trots att man egentligen hade lite mer utsikt då, var lite luftigare, men var inte direkt barn/djurvänligt..) :)

Ha en trevlig kväller/eftermiddag,
MVH Sandra
 
maah skrev:
Jättesnygg balkong, räcket passar verkligen in.
Tackar tackar :D Kryssräcke med en tvist blev det.. vi blev jättenöjda i slutänden (var lite oroliga att det skulle se lite tokigt ut pga hur vi valde att sätta "stolparna".. men det blev tom bättre än förväntat (y) )

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
skord.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


påminnelse till mig själv:

mexitegel skrev:
sniglas bonnalexikon

boll = rundbal
snurra ihop bollarna = rulla rundbalar. Görs med en rundbalsmaskin som dras av en traktor
hö = djurfoder av gräs. Slås med slåtterkross. Behöver torka innan det skördas. Kan rullas i rundbalar
halm = strö för djur för att absorbera urin. Kan även användas som djurfoder men måste då hackas i en halmhack. Produceras av skördetröskan när man skördar grödan (råg, vete, havre...)
ensilage = djurfoder av konserverat gräs. Rullas oftast i rundbalar.
Hösilage = mellanting mellan hö och ensilage. Inte så torrt som hö och inte så fuktigt som ensilage
 
Igår var vi iväg och köpte 6 st klättrrosor (3 sorter) till våra rosbågar som vi satt längs den nya gången ner till lusthuset :) Hoppas verkligen någon tar sig för de är ju inte billiga direkt.. alla går lite i hm "gult" fast olika nyanser.. (vi har röda klätter på framsidan av huset, så vi valde annan färgskala bak). Kommer förhoppningsvis bli mäktigt om några år.. (när de har tagit sig) (y)

Kan stolt tala om att alla sex sitter i jorden också haha - här är det ovanligt då de gärna blir stående ett tag i väntan på sitt turnummer.. eller vad man ska säga :rolleyes:

Vi köpte också ett plommonträd, det ska vi plantera idag (y)

Men ja.. i övrigt har vi pysslat med lite av vardera. Babe har gjort två fakefönster som vi ska kunna sätta upp när vi ska renovera våra egna (inget speciellt, fick bli en ram med osb och klossar.. vi funderar dock på att sätta plast på utsidan också). Jag har rensat en jäkla massa ogräs (tröstlöst eg.. men blir ändå fint, någon dag..), när jag inte hjälpt till med fakefönstren :)
 
2015-08-25 09.35.28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär fint kan det se ut när man håller på med fönsterrenovering.. tanken är att "fejkfönstren" ska passa i alla hål (alla andra fönster) så vi hela tiden kan ta "ett par" i taget, en vecka per fönster får man allt räkna med (mycket torktid när vi pratar om linoljefärg..)

2015-08-28 16.01.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har vi inte kommit till de värst utsatta fönstren än. Men här hade färgen "spruckit" på bågarnas nederkant så vi började där.. såg fina fisken ut under färgen iaf.. (speedheatern funkade jättebra på utsidan av fönstret, men på insidan måste det ha varit någon annan slags färg..) :)

2015-08-28 15.31.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har också shoppat lökar (tulpaner framför allt).. måste ju tänka på blomstret inför nästa säsong!
Nu ska bara allt planteras också :x
 
Tre tappra, halvdöda, boenden här på gården (två mer "handikappade" än den tredje) har släpat av (in) en ny svarv vi köpt från släpkärran.. bara en 350 kg sådär ungefär.. fy f-n va tung alltså.. hua.. (tack och lov fick vi hjälp av säljaren att lasta på den på släpvagnen iaf)

---> nu kommer maken aldrig få mig till att erbjuda min hjälp till att flytta rikt- och planhyveln.. (den är betydligt tyngre..) - nu vet jag bättre!

:|
 
Man ska dela lika på hushållsbördorna. "Älskling, om du tar in rikt- och planhyveln så sköter jag tvätten i ett halvår..."
 
b8q skrev:
Man ska dela lika på hushållsbördorna. "Älskling, om du tar in rikt- och planhyveln så sköter jag tvätten i ett halvår..."
Haha, jo det är väl så.. men jag tar väl tvätten då :p
 
svarven.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya fina svarven, tyvärr står den inte riktigt på plats.. men vi är hutlöst nöjda med att vi fick in den innanför dörren (och av ifrån släpvagnen!)..

Nu har vi köpt åtta små hjul som vi ska använda vid flyttning av tunga grejer.. ska fästa dem under en lämplig/stabil skiva eller två.. :) (svängbara och låsbara hjul..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.