Birgi, kul att kunna följa ert hus på nätet!

Tomten är på c:a 720 m2. Problemet är att den är bara 25 m bred, vilket gör att vi inte får in ett hus med långsidan mot lokalgatan om vi skall ha garage. Garage är ett måste och ur solsynpunkt så vore det nog bäst att ha huset med långsidan mot gatan.

Vi är bara tre och vi tänkte därför satsa på ett litet men smart planerat 1-planshus. Huset vi  fastnat för heter Smygehamn från A-hus http://www.a-hus.se
De bygger inte så långt norrut, men vi funderar på att modifiera planlösningen lite och ta in offerter från lokala byggare.

1 m för garage är väl med grannens tillåtelse, eller är det bara att tuta och köra?? Och så står det något om 6 meters avstånd till lokalgatan (papprena blev kvar på jobbet), på etapp 1 verkar åtminstone några av husen stå klart närmare än så.

Vi var upp en sväng på lunchen och kollade läget och såg att ett till hus hade poppat upp, kul!

/Mattias
 
tamias skrev:
Birgi, kul att kunna följa ert hus på nätet!

Tomten är på c:a 720 m2. Problemet är att den är bara 25 m bred, vilket gör att vi inte får in ett hus med långsidan mot lokalgatan om vi skall ha garage. Garage är ett måste och ur solsynpunkt så vore det nog bäst att ha huset med långsidan mot gatan.

Vi är bara tre och vi tänkte därför satsa på ett litet men smart planerat 1-planshus. Huset vi  fastnat för heter Smygehamn från A-hus [länk]
De bygger inte så långt norrut, men vi funderar på att modifiera planlösningen lite och ta in offerter från lokala byggare.

1 m för garage är väl med grannens tillåtelse, eller är det bara att tuta och köra?? Och så står det något om 6 meters avstånd till lokalgatan (papprena blev kvar på jobbet), på etapp 1 verkar åtminstone några av husen stå klart närmare än så.

Vi var upp en sväng på lunchen och kollade läget och såg att ett till hus hade poppat upp, kul!

/Mattias
Nej, jag tror faktiskt inte att något hus på etapp 1 står närmare lokalgatan än 6 meter, jag har hört att kommunen är rätt "stränga" med det. Vi hade själva mer än gärna byggt närmare gatan, för det blir verkligen bara en "remsa" tomt kvar bakom huset, i bästa solläge... :(
 
"huvudbyggnad skall placeras minst 4,5 m samt garage, uthus och dyl minst 1 m från tomtgräns där annat ej anges"

Något tillstånd från granne krävs inte.... Osäker om det gäller när man bygger ett vidbyggt garage.... eftersom det kan tänkas tillhöra huvudbyggnaden... Vad gäller detta är jag dock mycket osäker.... någon som vet?
 
Hugge skrev:
Hej!

Ang avstånd till tomtgräns för vidbyggt garage. "Garagedelen" kan stå 1 m från tomtgränsen om huvudbyggnaden står minst 4,5 m från tomtgränsen. Så sas det på stadsbyggnads i höstas iaf. Verkar vara flera i etapp 1 som har fått dispens från 4,5m regeln, med grannesmedgivande såklart.

/Håkan
Våran granne fick med godkännande av alla grannar runt om sätta en "farstukvist" som ligger närmare än 6 meter från tomgränsen mot gatan. Var ute i tid, det tar några veckor extra och dina grannar kanske då också vill göra något liknande.
 
Jag hade bett ansvarig person på kommunen om att skicka papper för ansökan om sexårs verksamhet för vår dotter.... Tyckte att det var lika bra att hon började på "rätt" skola direkt även om vi inte hunnit färdigt vid skolstarten till hösten.... Var helt inställd på att det var Furuparksskolan som gällde för barnen på Ö:a Kronan.... Fick då beskedet att så inte var fallet.... Tydligen har kommunen nyligen fattat ett beslut om att Ö:a Kronan ligger i Svedjeskolans (Hertsön) upptagningsområde.... :surprised:
 
Alla i etapp ett som vill ha barnen på Furupark, ring och kräv det, inget verkar helt spikat och det enda logiska är ju att vi tillhör Furupark.
 
Patte, vem pratade du med på kommunen?
 
Det låter mycket dåligt om barnen ska tvingas att gå skola på Hertsön. Det blir väl en himla omväg om man ska köra dem till skolan. I fall de bygger den där "framtida" vägen blir det kanske inte så långt men det mest naturliga vore att Kronans barn får gå på Furupark. Har man inte idag rätt att välja vilken skola ens barn ska gå på eller är man tvingade att gå i "områdets" skola? Har någon hört mer om framtida dagis? Blir det också på Hertsön eller blir det dagislokaler på gamla LV7 området?
 
Jajo skrev:
Det låter mycket dåligt om barnen ska tvingas att gå skola på Hertsön. Det blir väl en himla omväg om man ska köra dem till skolan. I fall de bygger den där "framtida" vägen blir det kanske inte så långt men det mest naturliga vore att Kronans barn får gå på Furupark. Har man inte idag rätt att välja vilken skola ens barn ska gå på eller är man tvingade att gå i "områdets" skola? Har någon hört mer om framtida dagis? Blir det också på Hertsön eller blir det dagislokaler på gamla LV7 området?

Det finns goda chanser att det blir ett dagis redan till hösten ngnstans närmare Kronan, detta besked fick jag häromveckan från kommunen.
När det gäller skolan så skar Furuparksskolan ner ett spår av tre bara för ett par år sedan, nu finns bara A och B. C-spåret är nedlagt. Eftersom byggandet i närområdena kombinerat med ett ännu pågående generationsskifte på Skurholmen ger ett rejält ökat tryck så förstår jag inte den matematiken. Jag tycker vi ska kräva att de öppnar C-spåret igen och vid behov bygger ut skolan. Det är orimligt att ungarna ska bussas till Hertsön. Dessutom: iaf vi i etapp ett fick ju en karta över området där man med pil markerat barnens skolväg till just Furuparksskolan. Ser det likadant ut för er i etapp 2?
 
Den jag talade med igår var en "Olander" vill inte skriva hela namnet... (tror inte att det är ok med tanke på PUL).... och den jag talade med idag var en något högre upp som heter "Lövgren"....

Idag fick jag bekräftat att inriktningen är Svedjeskolan.... Jag som förälder har dock rätt att önska annat "I MÅN AV PLATS".... Detta är faktiskt en så viktig faktor för oss att vi helt seriöst överväger att lägga ner det projekt vi levt med i drygt två år.... Förutom en flicka som ska börja "sexårs" till hösten så har vi två stycken treåringar.... Om jag ska söka en skolplats där barnen "bjuds in med armbågen" till den skola där jag (och jag tror en klar majoritet av Kronan byggarna) vill att deras barn skall gå och man faktiskt inte har några som helst garantier på plats...

Jag var på det första öppna mötet i sessionssalen när man planerade översiktsplanen för hela kronanområdet och har följt detta med stort intresse.... HELA tiden har kommunen talat om Furuparksskolan för barnen....

Idag fick vi för övrigt den sista offerten från ett husföretag och var klara att gå till beslut....

>:( :surprised: :(
 
Birgi... du har ett PM.... och JA.... jag sa det till dessa personer....
 
Maken pratade i em med en av de ansvariga som sa att "tanken är att Kronanbarnen ska gå på Svedjeskolan men ingenting är spikat ännu". DÄRFÖR: RING, RING och RING till de ansvariga! Låt dem fatta att vi inte accepterar deras "plan". Det är NU vi alla har chansen att påverka. Gör det! Även ni som inga barn ännu har, eller vars barn är små. Snart är det skoldags för dem med!
 
Vi känner oss mycket besvikna på kommunen, senast 6 dec. sa de Furuparkskolan(inte ett ord om Hertsöskolan) som skolalternativ när någon på mötet frågande om vart Kronan barnen skulle gå.

Som för Patte var det en av kriterierna för att bygga på Kronan att barnen skulle gå på Furupark. För oss är inte Hertsöskolan ett val, om vi inte tillsammans kan kämpa oss till Furupark kommer vi tveklöst att skriva in våra barn på friskola/montessori på Bergviken. Men nackdelen blir ju att inte alla Kronan barn kommer att gå på samma skola utan vara utspridda på eventuellt tre skolor.

Maya


 
LuddeoMaya skrev:
Vi känner oss mycket besvikna på kommunen, senast 6 dec. sa de Furuparkskolan(inte ett ord om Hertsöskolan) som skolalternativ när någon på mötet frågande om vart Kronan barnen skulle gå.

Som för Patte var det en av kriterierna för att bygga på Kronan att barnen skulle gå på Furupark. För oss är inte Hertsöskolan ett val, om vi inte tillsammans kan kämpa oss till Furupark kommer vi tveklöst att skriva in våra barn på friskola/montessori på Bergviken. Men nackdelen blir ju att inte alla Kronan barn kommer att gå på samma skola utan vara utspridda på eventuellt tre skolor.

Maya


Du/ni har väl ringt alla tänkbara ansvariga?
 
LuddeoMaya - ni har ett PM!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.