Vilka anslutningsavgifter har ni andra "etapp-ettare" betalt hittills? Vi har betalt de där dryga 16.000 för fjärrvärmen och så dryga 80.000 för V/a. Men sen då? Kommer det en räkning för elanslutning (utöver fjärrvärmen)? Vad ligger dne på isf?
Och annat?
 
elservisanslutning kostar 12.000:- för max 25 ampere.
om ni låter elkillen sätta upp mätarskåpet provisoriskt så behöver ni inte hyra byggcentral och köpa byggström under byggtiden.
 
birgi skrev:
Vilka anslutningsavgifter har ni andra "etapp-ettare" betalt hittills? Vi har betalt de där dryga 16.000 för fjärrvärmen och så dryga 80.000 för V/a. Men sen då? Kommer det en räkning för elanslutning (utöver fjärrvärmen)? Vad ligger dne på isf?
Och annat?

Satt och gick igenom några av kostnaderna nyligen

El 15.000:-
Fjärr 16250:- (anslutning 5000 +  central 11250)
Byggfelsförsäkring 15000:-
Bygglov ca 18500:-
Nybyggnadskarta  4330:-
Lagfart ca 3500:-
Byggström ca 5000:-
Vatten & Avlopp  76000:-
Bredband 4000:-
Tomt 180.000:-
(plus avverkning/röjning och avtäckning av tomten)

Ja och huset då och pantbrev...
 
Vad billig byggströmmen lät, vår säljare kalkylerade med 10.000 för vår del och jag sa just åt maken att det säkert är för lågt räknat. Men då kanske 10.000 räcker för oss, som ju bygger hela vintern ... *hoppas*
 
Lagfart 28000:-
Hur kan det bli så mkt... Är inte Lagfarten 1,5% av tomtkostnaden?
I vårat fall ,med DYR tomt, blev det iallafall så... dvs. ca 12000.
 
birgi skrev:
Vad billig byggströmmen lät, vår säljare kalkylerade med 10.000 för vår del och jag sa just åt maken att det säkert är för lågt räknat. Men då kanske 10.000 räcker för oss, som ju bygger hela vintern ... *hoppas*
Vi är ju inte klar...väntar på sluträkningen, borde bli lika mycket till, så 10.000:- låter inte fel....
 
danneoullis skrev:
Lagfart 28000:-
Du har helt rätt...har ändrat, tack.
 
se mitt tidigare inlägg för att få lite billigare ström, fast det går ju ändå en hel del el till värme o belysning. enligt luleå energi så är elpriset för "byggströmmen" högre än för "vanlig" ström om jag inte nu minns fel. men det kan ni ju kolla om ni vill.
 
pellefant skrev:
se mitt tidigare inlägg för att få lite billigare ström, fast det går ju ändå en hel del el till värme o belysning. enligt luleå energi så är elpriset för "byggströmmen" högre än för "vanlig" ström om jag inte nu minns fel. men det kan ni ju kolla om ni vill.

Vi har redan den lösningen! :)
 
Är det någon som vet/hört något om ifall det finns några restriktioner kring valet av fasadkulör på Kronan? Exvis att man bara får måla med ljusa färger eller ngt sådant?
Är det någon här som funderar på slamfärg? Vilken kulör isf?
Dito - vilken färgtyp och kulör får ert funkishus?
 
birgi skrev:
Är det någon som vet/hört något om ifall det finns några restriktioner kring valet av fasadkulör på Kronan? Exvis att man bara får måla med ljusa färger eller ngt sådant?
Är det någon här som funderar på slamfärg? Vilken kulör isf?
Dito - vilken färgtyp och kulör får ert funkishus?
Det lutar åt en mellangrå färg, eventuell med en grön ton i. Det blir till att testa och prova till våren...

/fredrik
 
Hej!

Vi är en familj på tre pers, Anna 37, Mattias 35 och vår dotter Mathilda 2,5, som fått tomt 32 på etapp 2. Vi bor redan i hus men några mil utanför stan. Kändes därför både jättekul och lite jobbigt när vi fick besked att vi fått tomt tack vare ett återbud (det blev strul hos kommunen med vår postgång så vi missade den normala tilldelningen och fick "nöja" oss med detta återbud nu i januari) Vi var en av de som tackade nej till etapp 1.

Tomten vi nu fått är kanske inte den vi skulle ha valt i första hand men vi är ändå nöjda med att det är en hörntomt. Känns dock lite ovisst hur mycket vägen på baksidan av vår tomt kommer att påverka boendet. Vi hoppas verkligen inte att det blir någon anslutning till Bensbyvägen.

Det skall bli spännande att för en gångs skull bygga nytt och inte alltid hålla på och renovera gamla hus villket vi hunnit med några gånger :) Men med alla husrenoveringar i minnet och allt jobb som tillkommer så undrar nog både vi och alla som känner oss om vi är spritt språngades... ;D

Kul förresten att följa alla er som redan påbörjat era drömprojekt. Förhoppningsvis lär vi oss något innan vi sätter igång själva.....Vi kommer att ligga lågt 2006, ev röja lite, och sedan sätta igång på allvar 2007. Nu blir det seriöst husletande som gäller tills dess!

Vi är lite fundersamma över sprängning på tomten. Hur djupt måste servisledningen gå?

Mvh
Anna o Mattias
 
Hmm. Ett vanligt hederligt rakt enplanshus och ett litet garage går ju för f-n inte att få in på vårt frimäke till tomt.

Hur har det gått på etapp 1? Har ni fått lov av grannarna och ställa tex garage närmare tomtgränsen än 4,5 meter? Hur nära vägen har ni fått gå?

Vi måste spränga har jag fått besked om. Servisen skall in på 31,8 metersnivån och beget ligger på åtminstone 33,6 m.
 
Hur många kvadrat är er tomt tamias?
För oss var ett enplanshus öht inte på tapeten då vi behöver ett rymligt hus (stor familj), men jag kan tänka mig att det blivit väääldigt lite tomt kvar då jag även nu tycker att vår 850´s tomt ser pytteliten ut när huset står på plats. Ändå är boytan bara 95 på båda planen, och carporten/förrådet är inte byggt ännu ... ::)

Vilka husleverantörer tittar ni på? vilken sorts hus är ni intresserade av?
 
tamias skrev:
Hmm. Ett vanligt hederligt rakt enplanshus och ett litet garage går ju för f-n inte att få in på vårt frimäke till tomt.

Hur har det gått på etapp 1? Har ni fått lov av grannarna och ställa tex garage närmare tomtgränsen än 4,5 meter? Hur nära vägen har ni fått gå?

Vi måste spränga har jag fått besked om. Servisen skall in på 31,8 metersnivån och beget ligger på åtminstone 33,6 m.
Är det inte 1 meter från tomtgränsen som gäller för garage och 4,5 meter för huset?!?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.