Kolla först med firman du ska köpa virke från om de inte har färdigjackade brädor.
Vi köpte färdiga till huset.
Det kan vara värt att fråga, tror det skiljde 3-4kr för en färdigsågad kontra att köpa och såga ur själv när jag köpte.
 
Fick upp ett par väggar igår. :)

Gavlarna kommer stolpas på plats. Har kapat alla stolpar 15 mm under överkant takstol. Hoppas det stämmer med verkligheten så att man slipper justeringar :p


20150803_191448.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Den här tråden hade jag missat tidigare. Måste följas, speciellt nu när det börjar gå undan!
 
Mackkan jag har en likadan lyft till mitt bygge.
Men Twin Busch och Kina-tillverkarens ritningar på manöverenhetens placering är olika.

Ca 270cm rörlängd i golvet för Twin Busch och 300cm i manualen.
Hur lågt rör har du?

Sedan slangarnas placering, där röret för slangarna ska komma från sidan enligt Twin Busch, men då blir de klippta av saxlyften?

I tillverkarens manual, kommer de framifrån.

Tillverkarens manual, med slangröret framifrån.
20150804_152858.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Twin Busch ritning med röret från sidan samt 270cm längd.
fdp_s3-18u.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Slangarna på ena lyften
20150804_150338.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns inget utrymme eller hålrum att dra slangarna åt sidan, lyftens sax är ivägen?
20150804_150401.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


HHur gjorde du?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Det löste sig nog med slangens placering i sida.
Jag såg att lyftens fot var kortare än lyftbordet, så då går slangen fri framför.


20150804_154616.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick lite hjärtklappning där :D

Hade ju inte vart några problem att bila ett spår framför lyften men tråkigt. Groparna i plattan är ju dessutom lite större än lyftborden så det ser ut att vara lugnt. :)

Hoppas man blir nöjd med lyften!
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Stolpade upp väggarna hela vägen för att knyta ihop allt med taket. Plockade ut alla mått och kapade 15 mm under takstolarnas höjd.


20150809_213911.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En 45x195 över varje port.


20150809_214145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Takstolar på plats efter 1.5 timme och lite bärhjälp. Gick hyfsat smidigt. :)


20150810_194444.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Nu är frågan hur man ska göra med ventilationen av taket.

Har tänkt att ha ventilation i takfoten samt en luftspalt mot råsponten i form av masonit. Luften kan då cirkulera från takfot till takfot över lösullen. Kommer bli ett utrymme av luft ca 50 cm ovanför lösullen i mitten av takstolen.

Bör man ha ventilerad nock också eller blir det för bra då?

Har vi några proffs här som kan ge lite tips?
 
Graden av ventilation är ett ämne där de lärde tvistar.
Traditionellt så gjorde man ofta men ventilerad takfot som du beskriver. Men på senare tid har det kommit studier som visar att det bästa är att ha minimal ventilation (av tak/vind) i nybyggen där det är helt tät plast mellan bostadsdelen och vinden.
 
Jo det låter ju ganska logiskt. Är det helt tätt så ska det ju inte kunna vandra ut fukt inifrån. Då känns det kanske lite dumt att släppa in fuktig luft utifrån.

Men det är ju ganska smärtfritt att bygga igen takfotsventilationen så jag kommer nog köra på det iaf. Nocken blir stängd. Där är ju inga problem att sätta mögelstoppers senare.

Får installera någon bra inspektionslucka invändigt där man kan sticka upp huvudet och kolla över det hela. Känns som en vettigt idé. :)
 
Jag har inspekterbar vind ovanpå mitt garage, ingen takfotsventilation och endast två små ventiler i varje gavel.
Den vinden har nu efter tre år inga tecken på mögel, medan det uthus jag byggde förra hösten, som är betydligt mer ventilerat, redan har tecken på svarta prickar på råspontens undersida.
 
Där ser man. Time will tell.

Nästa fråga:

Ska börja med råsponten nu. Är det någon nackdel med att låta fotbrädan sticka upp i höjd med råsponten istället för att skicka ut sponten utanför fotbrädan? Jag kommer montera rännkrokarna på bärläkten och det hade varit snyggast att få upp fotbrädan så långt som möjligt!
 
Jag kan inte se att det skulle vara någon fara att montera fotbrädan så som du beskriver, tänk bara på att underlagspappen bör sättas så att ev. vatten leds ut över fotbrädan.
 
Pappat färdigt nu. Sågade råsponten lodrät på varje sida om nockbrädan. Blev stabilt (y)

10 minuter efter att pappen var på så öppnade himlen sig. Väderprognosen säger fortfarande en stor sol och inte ett enda moln. Men man blir ju inte förvånad längre. Fick på hälften av ströläkten iaf.


20150815_090917.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Kvällen igår ägnades åt krokbockning.

20150901_213958.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.