Har sökt igenom ett antal trådar utan att bli klokare. Är det nån som har vet vilken NCS färg RAL 9010 motsvarar? pls svara inte om ni inte vet med säkerhet.
 
Har googlat som fan och har läst att det inte går att "översätta" mellan dessa två systemen så att säga. Det bästa man kan göra är att matcha färgerna i verkligheten mellan de två olika färgkartorna.

Red: Om man nu vill veta med säkerhet dvs.
 
Det går inte tyvärr.. Enda du kan göra är att ta den närmaste ncs
 
Enligt fönsterbranchen så är NCS 0502Y samma som RAL 9010. Men jag tycker att 9010 är vitare än NCS 0502Y
 
Nu har jag kollat hos färginstitutet. RAL9010 är något vitare än NCS 0502Y men innehåller fortfarande både grått ( eller svart ) och gult - dock något mindre av båda än NCS 0502Y
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Bumpar denna tråd då jag har likande frågeställning.
Har nyss bytt fönster till sp standardvit aluminiumutsida, som ju har färgkoden ral9010.

Nu vill vi måla fasaden vit och behöver hitta en kulör som går väl ihop med fönstren.

Nån med erfarenhet av sp-fönster och vit fasad? Bör ju finnas tusentals sådana hus.
 
plan-g skrev:
Bumpar denna tråd då jag har likande frågeställning.
Har nyss bytt fönster till sp standardvit aluminiumutsida, som ju har färgkoden ral9010.

Nu vill vi måla fasaden vit och behöver hitta en kulör som går väl ihop med fönstren.

Nån med erfarenhet av sp-fönster och vit fasad? Bör ju finnas tusentals sådana hus.
Kan inte färghandlaren knäcka RAL 9010 i en provburk?
 
Möjligt att dom kan, ska fråga dom. Rak 9010 verkar ju dock ovanlig om man googlar. Jag undrar hur folk brukar göra. Sveriges vanligaste fönster ihop med en vit fasad borde ju inte orsaka problem....

Nån som vet hur nordsjövit går ihop med sp fönster?
 
Okej, tackar för svar.

Jag skall måla fasaden imorn och står i princip och väljer mellan 2 kulörer:

Ncs 1002y
Ncs s0502y

Egentligen skulle vi vilja ha 1002y, men jag är rädd att mina ral9010 fönster då kommer se gula ut.

Bör jag köra på 502y eller passar ral9010 och 1002y ihop?

Vill inte att fönstren ska se gula ut.
 
Har bytt 10 tusentals fönster av nämnda sort. NCS 0502-y är den kulör som ligger närmast och passar bra ihop med RAL 9010.
Som fönsterbleck använder jag alltid vit Alu plåt 0502 då tex Lindabs vita FA plåt inte är i närheten av samma kulör och ser direkt smutsig ut.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Tusen tack för svaren! Värdefullt!

Svårt val detta. Vill undvika att få huset lysande gult med 502y.
Om jag väljer 1002y (ljus-ljusgrå), kommer det se konstigt ut med mina fönster i ral9010? Eller kan det bli en fin kombo trots att det är en skillnad liksom? Kommer fönstren se gula eller vita ut i förhållande till fasaden med 1002y?

Oerhört tacksam för svar
 
Har du sett ett hus som är målat med s0502-y ? Det är vitt, det är inte gult. Väljer du någon ljusare kulör, så är risken snarare större att du får ett lysande vitt hus(vilket inte behöver vara fel i sig). Be dem bryta färgen till den Ral9010 om det var den du hade på fönstret. Kan affären inte bryta till den kulören, då skall du handla i en annan affär.
 
Tänk också på att RAL och NCS inte är kompatibla i teorin. RAL visualiserar ett antal exempel på resultat, medan NCS beskriver hur färgen ser ut oavsett applikation. I praktiken kan man dock jämföra dem under identiska ljusförhållanden.

Ett hus målat i NCS S 0502-Y ser inte gult ut förrän det står jämte ett hus som har målats i t.ex. NCS S 0500-N. Din färguppfattning anpassas kontinuerligt till omgivningen. I och med att naturen är "varm" färgmässigt smälter en varmare ton in bättre...i naturen.
Jag har dock själv sett ett helvitt hus se gult ut när det stod bland kallgråa granitklippor i Kungshamntrakten.
 
  • Gilla
Krickster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.