Hej!
Jag har en fråga om NCS-färgerna...
Det är ju så att många har ett S framför sig.
(Jag har för mig att det är de nya färgerna... kanske?)
Exempelvis S1505-Y20R.
Men om man tar bort S:et - vad händer då?
Finns inte den färgen över huvud taget, eller är den ljusare eller mörkare?
Är det någon som har en bra liten förklaring?

Tack så mycket så länge!!!
 
Tror inte att S behöver vara med alls, det finns bara där liksom... Men fråga i färgaffären!
 
Okej...
Grejen är den att jag har fått tag i ett litet färgkort
med olika bruna nyanser.
Tre av färgerna har S framför sig och resten INTE!
Det börjar med S1005-Y20R, och fortsätter med:
1505-Y20R
S2010-Y20R
S3010-Y20R
4010-Y20R
6010-Y20R
7010-Y20R
Alltså undrar jag om färgerna utan S på kortet skiftar
om man lägger på ett S framför!
Ursäkta om frågan låter konstig...
Kanske inte formulerar mig så tydligt! Hihihi...
 
S´et står för "Second Edition" och betyder att just det kulörprov som har ett S framför sig finns med i den nu aktuella NCS-skalan från 1995 som innehåller 1750 färger, fast jag tror att det är 200 nya färger på väg så att det blir totalt 1950 olika kulörer med i edition 2.
Dessa färger är standardiserade så att de ska gå och bryta i vilken färgaffär som helst i princip, med samma slutresultat som följd samt även efter ett antal år.
Kolla i färgaffären där dom har ett NCS-index om ditt färgnummer utan S finns med överhuvudtaget, finns den inte så kolla om du hittar någon som du tycker ser lika ut och använd isf. den aktuella färgbeteckningen med S´et framför för säkraste slutresultat.

//Christina.

PS: Finns numret utan S med i NCS-index men nu med ett "S" framför så blir brytningen så som den ser ut i gällande index, om det skiljer och du inte är nöjd jämför dig igenom indexet tills du hittar en aktuell beteckning som passar ditt gamla färgprov/DS:
 
Okej...
Jag får kolla i färgbutiken...
Tack för att jag fick svar!!

Hälsningar
Tissen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.