Min nya klippare får ibland för sig att stå still när jag tittar ut på den. Felkoden är att den inte hittar slingan. Detta har hänt på flera ställen men alltid nästan rakt över slingan så jag först tror att den lyckats klippa av den. Men den har varit hel. Lösningen har varit att ställa in den i laddaren och starta upp den igen så startar den upp så snällt.
Har inte kunnat hitta någon gemensam tid eller plats detta sker på. Någon som har en ide vad som kan vara felet?
 
Kolla så du inte har glapp på slingan nånstans. Framför att kontakterna vid laddstationen och skarven där guidekablen är ansluten.
 
  • Gilla
Heybaberiba
  • Laddar…
Tack för svar men det låter grymt långsökt då det är helt ny instalation och klämma skarvar är en del av mitt jobb och borde inte misslyckas där.
I morse hade den kört fast på studsmattan och då kunde jag bara lyfta bort den och starta om för den inte hittade slingan igen. Men dioden i laddstationen visar grönt så slingan borde vara hel. Mer som om den tappar info och behöver startas i laddaren för att lära sig slingan igen. :(
 
Prova att generera en ny slingsignal i säkerhetsinställningarna. Har ingen aning om det hjälper men det är ju alltid värt ett försök.
 
Någon granne med robot ?
 
Hur många meter slinga har du lagt ut.....kanske du ligger på gränsen?
 
Tar emot alla tips gladeligen.
Kollade liten snabbt igår kväll och hittade då inte hur man genererade ny slingsignal men vet att jag förut sett den inställningen.
Ingen granne med robot (än) ;)
Gjorde precis av med den rullen slinga som följde med så där borde inte problemet ligga tycker jag.
Vet någon om den alltid måste till laddaren för att hitta en slinga igen om den har haft avbrott?
 
Provat annat eluttag ?
 
Och du har inte lagt undan lite överbliven gränskabel i en loop någonstans?
 
Gimbal skrev:
Och du har inte lagt undan lite överbliven gränskabel i en loop någonstans?
Har inte gjort detta för då hade den inte räckt runt. ;) Blev nog ca 10cm över när jag va färdig.
Men om jag nu haft en halvmeter i loop någonstans borde det inte vara just där den stannar eller iaf på samma ställe varje gång?
 
snuttjulle skrev:
Gjorde precis av med den rullen slinga som följde med så där borde inte problemet ligga tycker jag.
Nej, verkligen inte. Jag kollade precis manualen och där står det max 800m:surprised:
 
Jag slår ett slag för att det är strömen som dippar emellanåt alt. dålig slingsensor i klipparen.
 
mortimer skrev:
Jag slår ett slag för att det är strömen som dippar emellanåt alt. dålig slingsensor i klipparen.
Och om den dippar tappar den helt på detta vis så den måste till laddstationen igen?
 
Prova ett annat eluttag så får du se om resultatet blir bättre helt enkelt.
 
Hmm skumt.
I natt hade Clipper ( ja han heter så) trasslat in sig bland cycklar som stod på fel ställe och då jag drog ut honom och skulle starta upp igen hittar han inte slingan igen. Tbx i laddaren och han startar som vanligt. Detta vet jag att han klarat av förut. Börjar bli orolig att det är något riktigt fel på honom. Ska försöka få fram en skarvsladd i kväll så han kan få fin ström från UPS så ska ju inte det strula till det iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.