Bergvärmepump IVT Greenline C9

Får felmeddelande avseende motorskyddet för kompressorn så fort pumpen ska starta.

Problemet är att motorskyddet inte har löst ut och går således inte går att återställa.

Hur felsöker jag?

Lutar åt att frugan får duscha kallt i morgon:surprised:
 
Redigerat:
Kör endast elpatron? Duscha kallt kan sluta i oanade konflikter som har negativ påverkan på andra projekt....
 
Du kan ju prova att stänga av värmepumpen och starta upp den igen. Det är ju en dator inblandad som kanske behöver en omstart.... Annars tror jag på MathiasS förslag och sedan ringa servicefirman....
 
Kollar lite snabbt men vet inte om jag kan stänga av pumpen och bara köpa på tillskott, ser inte så ut.

Har startat om värmepumpen många gånger nu :surprised:
 
  • Gilla
Offert_Kungen
  • Laddar…
mexitegel: mycket stort tack!!! Löste det genom att gå in under inställningar så som du hänvisade till. Inte alltid man tänker klart när man inte får det att fungera som man vill.

Höll på att koppla in poolstyrningen när allt sket sig. Som jag har tolkat det hela så ska poolstyrningen bl a kopplas in över kontaktorn för kompressorn på anslutningarna 13 och 14, se http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Poolstyrning_IO_sv_2009-10.pdf

Nu är ju dock bara frågan hur jag löser felsökning av motorskyddet (som inte löst ut), kontaktorn, och ev kompressorn...

Tackar för hjälpen
 
Har nu konstaterat att kontaktorn fungerar. Den slår till när jag lägger spänning över den...

Det finns spänning över motorskyddet, således så är det inte detta som blockerar något. Och detta har inte slagit i från någon gång då jag har fått felmeddelandet "motorskydd kompressor".

Det finns spänning fram till kontaktorn för kompressorn...

Fortfarande blir det så att jag får felmeddelande om motorskydd så fort pumpen skall starta upp. Och kontaktorn visar inte på något sätt att den avser att slå till.

Någon som har något tips?
 
Du verkar ju ha någon form av spänningsprovare och kontaktorn hel. Bara att gå genom manöverkretsen till du hittar var den felar. Orsakade du själv problemet vid inkopplingen så återställ det först.

Finns det inget schema att kolla på?
 
Jag har kopplat ifrån allt som jag kopplat på med poolstyrningen och problemet kvarstår.

Vet inte vad jag nu ska leta efter då allt ser ok ut.

Blir nog till att ringa in en servicetekniker:surprised:
 
Försök göra en vettig logisk felsökning istället, det kan inte vara speciellt mycket inblandat i den delen kring manövern av kontaktorn. Och som du skriver att det kom med inkopplingsförsöket av poolstyrningen tyder ju på att något samband bör finnas åtminstone indirekt.

Som sagt har du inget schema över VP?
 
En servicekille har varit här idag och han fattar inte vad som är fel. Felet inträffade efter inkopplingen av poolstyrningen och det spelar sedan ingen roll om jag kopplar bort den helt och hållet, felet kvarstår...

Har schema hemma men måste scanna först...
 
Dumstruten sitter på...

Vill dock samtidigt passa på att dela med mig av mina lärdomar.

Min egna felsökning inriktades på allt från kompressor, kontaktor och motorskydd. Problemet var som sagt att jag aldrig fick kontaktorn att slå till. Jag provade därför att mäta över hjälpkontakten, som sitter brevid, motorskyddet när jag försökte att starta enbart kompressorn. Visste inte hur en hjälpkontakt fungerar eller vad den har för direkt funktion. Grubblade lite och funderade på hur den aktiveras, och kom fram till att den styrs magnetiskt av motorskyddet, vilket jag inte förstått tidigare. Då plåtarna som täcker kontaktorer med mera är inte alltid lätt att få bort eller få på plats, har jag lyckats få hjälpkontakten att släppa från motorskyddet och inte ligga an ordentligt. Genom att ordna så att hjälpkontakten nu sitter som den ska så funkar allt som det ska igen.

Känner mig sjukt lättad och tackar för input

/PCLarsson

P.S kan väl känna så här i efterhand att detta borde ha upptäckts av serviceteknikern från IVT som var här och tittade på pumpen :p D.S
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Du borde i alla fall inte behöva betala för serviceteknikerns arbete. Jag vet inte hur deras avtal med kund ser ut, men kommer det en faktura så ring upp dom och påpeka detta. Sen får ni kompromissa fram en lösning som bägge kan svälja.
 
Man kan ju alltid hoppas på det tuktuk, men det verkar ju om man läser här på BH vara något oerhört sofistikerat i många fall kring rena självklarheter. Men i TS fall som dessutom tydligen från någon IVT-kille fått påtalat att anslutningen av en slutande hjälpkontakt skulle vara polaritetsberoende och det dessutom vid växelströmsmanöver, tycker jag det finns all anledning att aldrig betala öht helst se till att budskapet kring fullständig inkompetens går in på längden och tvären på alla nivåer där.

Då är det bara att fortsätta med poolstyrningsinkopplingen för TS, och med lite mer erfarenheter i bagaget.
 
  • Gilla
tuktuk
  • Laddar…
Härligt att det löste sig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.