kom just på...Birgi! Kommer ert hus i morgon? Så spännande coh kul för er! :)
 
MiaoDaniel skrev:
kom just på...Birgi! Kommer ert hus i morgon? Så spännande coh kul för er!  :)
Nej, det kommer på tisdag, men nära är det nu ... Hörde precis om trafiksvårigheter i "norrland" pga stormväder.
Bara nu inte långtradarna (det kommer två, från Götene) fastnar på vägen i dag ... :surprised:
 
[/quote]

Nej, det kommer på tisdag, men nära är det nu ... Hörde precis om trafiksvårigheter i "norrland" pga stormväder.
Bara nu inte långtradarna (det kommer två, från Götene) fastnar på vägen i dag ...  :surprised:
[/quote]

Då håller vi tummarna att det går bra för långtradarna! :)
 
Äsch ... Stomresningen är försenad pga att lastningen vid fabrik inte skedde i tid. Stomresning först på onsdag... >:(
 
mariaochthomas skrev:
HejHej Henrik & Jenny!

Vi är kommande kvartersgrannar med tomt 31. Maja 6mån t v, Thomas och Maria.

Vi var också på mötet igår, vet inte om jag har så mycket att fylla i däremot. Det känndes lite jobbigt med nyheten om det ytliga grundvattnet då vi räknat med att slippa det i vårt kvarter. Men det löser sig säkert!
Hej, vad trevligt! :) Då är Er dotter bara några månader äldre än vår lilla kille. Vi var också på Kronanmötet. Var det Ni som hade med lilltösen på mötet??
 
birgi skrev:
[quote author=linsko link=1128681018/270#278 date=1134118334][quote author=Henjen link=1128681018/270#270 date=1133977733][quote author=birgi link=1128681018/240#266 date=1133951290]Henjen; vilken hustyp och från vilken husleverantör planerar ni att bygga?


Visst är det ett Skidsta hus som nu finns på en av de övre slingorna på Kronan, det ser iallafall jättefint ut.[/quote]

Har det rests ännu ett hus på övre slingorna? Vilken stil är det på det huset? Har tidigare bara sett Skidstahusskyltar, på två tomter om jag inte minns fel?
Måste nog ta en tur och kika på de övre slingorna också ...
Linsko, vet du vad ni får för hustyp mittemot er?
[/quote]

Det var ett tag sedan vi var upp och kikade på området, så vi har också bara sett skyltarna med "Skidstahus". Får nog ta en tur snart igen.
 
linsko skrev:
[quote author=mariaochthomas link=1128681018/270#273 date=1134070974][quote author=STEKO link=1128681018/270#272 date=1134068840]Ang, hög grundvatten nivå, är det inberäknat våren´s smältvatten från tex, Ormberget osv. ??
Vet inte faktiskt, men de sa att den var mellan 0-0,5 m under mark på de flesta tomter så det blir ju att det rinner på tomten om de blir högre än så  ::)[/quote]

Kollade med min sambo och vår tomt hade en grundvattennivå på 0,3-0,5. Efter att vi bråkat med kommunen fick vi upp sockelhöjden med 60 cm. Det kändes inte bra att ha vatten så nära inunder plattan. Detta innebar visserligen att vi fick ta en hel del massor till tomten, men jag tror det är värt det i slutändan.[/quote]

Angående smältvatten från omrberget så sa de att de skulle dika ur ordentligt längs grusvägen som går norr om området så det kommer nog att ta bort de mesta smältvattnet. Sedan berättade de att det även var en myr/sankmark som låg norr om vägen vilket även den sväljer en del. Hoppas att det inte blir alltför myggigt bara.

linkso: När ni säger att ni höjt sockelhöjden med 60 cm innebär det att ni fyllt upp på tomten 60 cm eller att ni gjuitit plattan/sockeln 60 cm högre? VArför vart det strul med kommunen?

/H o J
 
Henjen skrev:
[quote author=mariaochthomas link=1128681018/270#271 date=1133987744]HejHej Henrik & Jenny!

Vi är kommande kvartersgrannar med tomt 31. Maja 6mån t v, Thomas och Maria.

Vi var också på mötet igår, vet inte om jag har så mycket att fylla i däremot. Det känndes lite jobbigt med nyheten om det ytliga grundvattnet då vi räknat med att slippa det i vårt kvarter. Men det löser sig säkert!
Hej, vad trevligt!  :) Då är Er dotter bara några månader äldre än vår lilla kille. Vi var också på Kronanmötet.  Var det Ni som hade med lilltösen på mötet??
[/quote]

Jo precis, Maja var med och gjorde sitt bästa för att vara vaken och tyst  :), Blir kul med så mycket barn i området.. har ni bestämt om ni ska ta er tomt? Vi har då skickat våran nu..
 
Henjen skrev:
[quote author=linsko link=1128681018/270#274 date=1134113091][quote author=mariaochthomas link=1128681018/270#273 date=1134070974][quote author=STEKO link=1128681018/270#272 date=1134068840]Ang, hög grundvatten nivå, är det inberäknat våren´s smältvatten från tex, Ormberget osv. ??
Vet inte faktiskt, men de sa att den var mellan 0-0,5 m under mark på de flesta tomter så det blir ju att det rinner på tomten om de blir högre än så  ::)[/quote]

Kollade med min sambo och vår tomt hade en grundvattennivå på 0,3-0,5. Efter att vi bråkat med kommunen fick vi upp sockelhöjden med 60 cm. Det kändes inte bra att ha vatten så nära inunder plattan. Detta innebar visserligen att vi fick ta en hel del massor till tomten, men jag tror det är värt det i slutändan.[/quote]

Angående smältvatten från omrberget så sa de att de skulle dika ur ordentligt längs grusvägen som går norr om området så det kommer nog att ta bort de mesta smältvattnet. Sedan berättade de att det även var en myr/sankmark som låg norr om vägen vilket även den sväljer en del. Hoppas att det inte blir alltför myggigt bara.

linkso: När ni säger att ni höjt sockelhöjden med 60 cm innebär det att ni fyllt upp på tomten 60 cm eller att ni gjuitit plattan/sockeln 60 cm högre? VArför vart det strul med kommunen?

/H o J[/quote]


Ja dikningar är ju ett måste med såpass högt grundvatten, det är konstigt att kommunen inte räknat in högre fyllnadsgrad på tomterna redan från början, men dom räknar nog antagligen med att grundvattennivåerna sjunker med tiden på kronan området, men vatten är vatten och hinner ju i värsta fall göra skada tills nivåerna sjunkit till "normalare" nivåer. Är det någon som varit ute på området i våras -05 när snön smälte för att se hur markerna såg ut då ? för nu under Hösten så har ju dikerna varit överfyllda med vatten.
 
mariaochthomas skrev:
[quote author=Henjen link=1128681018/270#296 date=1134412424][quote author=mariaochthomas link=1128681018/270#271 date=1133987744]HejHej Henrik & Jenny!

Vi är kommande kvartersgrannar med tomt 31. Maja 6mån t v, Thomas och Maria.

Vi var också på mötet igår, vet inte om jag har så mycket att fylla i däremot. Det känndes lite jobbigt med nyheten om det ytliga grundvattnet då vi räknat med att slippa det i vårt kvarter. Men det löser sig säkert!
Hej, vad trevligt!  :) Då är Er dotter bara några månader äldre än vår lilla kille. Vi var också på Kronanmötet.  Var det Ni som hade med lilltösen på mötet??
[/quote]

Jo precis, Maja var med och gjorde sitt bästa för att vara vaken och tyst  :), Blir kul med så mycket barn i området.. har ni bestämt om ni ska ta er tomt? Vi har då skickat våran nu..[/quote]

Hon skötte sig riktigt bra.. :)
Vi har bestämt oss för att ta tomten. Var och lämnade in "lappen" dagen efter mötet. Vi var väl ganska säkra redan innan att vi skulle ta chansen, men tänkte att det kan ju vara bra att få lite mer information först.
 
Stomresning pågår ... :)
 
Bilderna då?!!! Var, var var?!! :surprised:
 
Ullisojonas skrev:
Bilderna då?!!! Var, var var?!!  :surprised:

Stomresningen fortsätter i morrn. Lite bilder finns dock redan:
www.lyckligagatans.blogg.se

/B
 
birgi skrev:
[quote author=Ullisojonas link=1128681018/300#303 date=1134574728]Bilderna då?!!! Var, var var?!!  :surprised:

Stomresningen fortsätter i morrn. Lite bilder finns dock redan:
www.lyckligagatans.blogg.se

/B[/quote]

fiiint, va fuskigt! Vi har ju ett år eller så innan vi är där :p
 
Jag kan knappt ge mig till tåls innan vi får våning nummer två på plats i morrn! Så man får se hur huset faktiskt ser ut. I verkligheten. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.