Vi funderar på att fixa i ordning fasaden i vår lilla radhusträdgård.

Vissa delar av fasaden verkar vara bytt och vissa delar verkar äldre (mer sprickor i färgen).
Är det en bra idé att byta fasaden helt på de partier som verkar äldre? Hur "kass" bör fasaden vara innan det lönar sig att byta den helt?

Är det ett lämpligt tillvägagångssätt att på den gamla fasaden som inte byts: (Har aldrig målat fasad innan)
1.Skura av fasaden med ammoniak+vatten.
2. Skrapa bort eventuell lös färg som lossnar.
3. Måla över bart trä och omålat ändträ med grundolja (vad för olja?)
4. Måla över gamla spikhuvuden med rostskyddsfärg
5. Måla 2 strykningar med slutfärgen?

Hur vet jag att min nya färg är kompatibel med den underliggande? Behövs någon typ av grundfärg som mellanlager?
Är högtryckstvätt ett bra alternativ till ammoniaktvätt?

Har 10 dagar kvar av semestern och överväger om detta hinns med. Prognosen säger soldagar och regndagar om vartannat. Fasaden behöver väl vara torr innan målning, eller vad gäller?...

Tacksam för råd :)
 
Först måste du ta reda på vilken färg du har idag på fasaden, sen kan man gå vidare med nästa steg. Ta med färgprov till färgaffären.
 
Mjaha.
Jag kan identifiera 3 olika kulörer/färgtyper i det lappverket som fasaden är nu. Burkar eller tidigare ägare finns inte kvar. Ska jag ta med brädor ner till affären då eller vad?
 
Om du tänker måla med vattenbaseradfärg få sitter den oavsett om det är oljefärg under eller vattenbaserad. Men om du ska måla med oljefärg då ska du ta en bit av färgen till färghandlaren för analys.
Tvätta med amonoak vet jag inte, jag brukar tvätta med Yes diskmedel, funkat bäst.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Ta med någon större färgflaga om du har.

Högtryckstvätta inte, vanlig tvättborste räcker och det duger gott med ljummet vatten och diskmedel. Gå inte på butikernas snack om speciella tvättmedel...

Ändträt grundoljar du och grundmålar sedan tillsammans med trärena ytor. Att måla spikhuvuden med rostskyddfärg är rätt mycket overkill... :)

Sist två strykningar täckfärg ja.

Antar du kommer behöva måla fönster också? Då kan 10 dagar vara lite tight eftersom man inte ska måla när det regnar eller i direkt solljus....

I Folksams färgtest vann i år Beckers färg Max (Deras premiumfärg heter Perfekt och var bara en hårsmån sämre). Jag har iår målat vår takfot med maxfärgen, fick betala runt 1500 kr för 10 liter (eller var det 9 liters hink?) på Bauhaus.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Tack för svar! Ytan vi skall måla är egentligen väldigt liten. 2 st 8metersväggar som dessutom utgörs till stor del av fönster. Enplanshus.

Fönstren är nybytta till sp fönster med vit aluminiumutsida, så de skall ej målas, utan sen kommer en plåtslagare och lägger helt mya plåtar runt om. ( Hmm,nu behöver jag hitta en vit fasadfärg som matchar fönstrens färg. RAL9010 är färgkoden för sp aluminiumutsida tydligen. ..)
 
Det blir svårt att matcha färgerna. Det som sitter på fönstret kommer att se annorlunda ut på fasaden. Kör med bas vitt utan attt bryta den, skulle kag rekommendera.
 
20150502_204544.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brädbyte eller slipa och måla på en sådan fasad? Kan det bli snyggt utan att byta? Vilket är enklast? Träet verkar ju inte murket tycker jag.
 
Ser inte ut att vara något fel på det trät, bara att skrapa och måla :)
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Tusen tack för svar.
Då blir det till att skrapa.

Kommer det räcka med att måla 2 strykningar med vitt ovanpå eller kommer det underliggande röda då att lysa igenom?
 
Jo tjockare färg då lyser den röda mindre igenom. Jag hade ljus blå under och målade med bevkers Expo (ganska tunn färg) efter 3 strykningar slutade den lysa igenom.
Du har mörk röd då behöver du minst 3 strykningar om inte 4.
 
Matstj skrev:
Jo tjockare färg då lyser den röda mindre igenom. Jag hade ljus blå under och målade med bevkers Expo (ganska tunn färg) efter 3 strykningar slutade den lysa igenom.
Du har mörk röd då behöver du minst 3 strykningar om inte 4.
Vi målade om vår ganska mörkt röda fasad till ljusgrå med Nordsjö tinova VX för 9 år sedan
och det har hållt bra.
Kanske inte att rekommendera, men vi gjorde bara en strykning + lite efterkomplettering där vi hade missat.
Så med rätt färg och bra penslar så kan man täcka mycket med en strykning.
 
Som sagt så beror det mycket på vilken färg det är. Jag målade vår rosa friggebod vit med billig färg från Byggmax., tog 4-5 strykningar för att bli bra. Nu har jag målat svartmålade fönster med grundning och två strykningar med Beckers färg....
 
Matstj skrev:
Om du tänker måla med vattenbaseradfärg få sitter den oavsett om det är oljefärg under eller vattenbaserad. Men om du ska måla med oljefärg då ska du ta en bit av färgen till färghandlaren för analys.
Tvätta med amonoak vet jag inte, jag brukar tvätta med Yes diskmedel, funkat bäst.
Om man ska måla med vattenbaserad färg måste man först måla med oljebaserad färg. I annat fall är det risk att det blir för tätt och att virket murknar.
Det är inte lämpligt att måla med oljebaserad färg på vattenbaserad färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.