Har letat i forumet men hittar ingen tråd för den här klipparen. Är det någon mer som äger en sån som hänger här?

Startar en tråd så länge, finns det redan en så peka mig i rätt riktning :)

Har haft min i en vecka och stött på lite problem. Veikko som säljer klipparen säger på hemsidan att den går att spola av med vatten. Det gick inte med min, det kröp då in vatten i den som bjöd på en del stök. Fick plocka isär och torka ur men efter det fungerar den igen.

Det jag har problem med nu är att roboten ibland fastnar på en stor ö jag har när den behöver gå till laddaren. Har provat att öppna upp ön med skarpa vinklar på tråden. Men då söker den ändå rätt på tråden till ön igen istället för att vända ut mot ytterslingan. Tips?
 
Panks skrev:
Har letat i forumet men hittar ingen tråd för den här klipparen. Är det någon mer som äger en sån som hänger här?

Startar en tråd så länge, finns det redan en så peka mig i rätt riktning :)

Har haft min i en vecka och stött på lite problem. Veikko som säljer klipparen säger på hemsidan att den går att spola av med vatten. Det gick inte med min, det kröp då in vatten i den som bjöd på en del stök. Fick plocka isär och torka ur men efter det fungerar den igen.

Det jag har problem med nu är att roboten ibland fastnar på en stor ö jag har när den behöver gå till laddaren. Har provat att öppna upp ön med skarpa vinklar på tråden. Men då söker den ändå rätt på tråden till ön igen istället för att vända ut mot ytterslingan. Tips?
Har inte denna men intresserad.

Om klipparen läcker in vatten när du försiktigt spolar av den så känns det som att det finns risk att den läcker in vatten vid kraftigare regn. Var gummitätningen hel, satt alla skruvar som de skulle?

Du skulle kunna testa att sätta ett hinder på tråden vid ön, t.ex en stolpe eller något liknande, för att undvika 'rundgång'. Annars brukar det väl vara så att man får lägga trådarna lite längre ifrån varandra vid en ö för att den ska kunna följa tråden ordentligt - finns det inget beskrivet i manualen?
 
wiad skrev:
Har inte denna men intresserad.

Om klipparen läcker in vatten när du försiktigt spolar av den så känns det som att det finns risk att den läcker in vatten vid kraftigare regn. Var gummitätningen hel, satt alla skruvar som de skulle?

Du skulle kunna testa att sätta ett hinder på tråden vid ön, t.ex en stolpe eller något liknande, för att undvika 'rundgång'. Annars brukar det väl vara så att man får lägga trådarna lite längre ifrån varandra vid en ö för att den ska kunna följa tråden ordentligt - finns det inget beskrivet i manualen?
Har bara haft min en vecka än. Fick vänta lääänge
Det är väl det där med "försiktigt" och vatten som jag inte riktigt lyckades med. Men använde bara slang, ingen högtryckstvätt, man är väl inte tokig ;) Oroar mig inte för regn, tycker den generellt är vettigt konstruerad med ytterkåpa, innerskal och tätningar på rätt ställen. Sen får tiden visa om det stämmer.

Manualen är lite tunn så ingen hjälp där. Har provat med det återförsäljaren tipsar om men får det inte att funka för mig.

Testade med att ställa mig ivägen på tråden kring ön. Då backade roboten och tog om, tog om, tog om osv... Testade att stå ivägen där jag försökt öppna upp slingan för att den inte skulle söka fram till andra sidan om ö öppningen. Då bytte den håll...
Nu har jag lagt om linan så att ön ingår i yttercirkeln istället, alltså ingen ö längre. Nu minskar chansen att klipparen hittar in på baksidan så ska se om områdesprogrammeringen löser det åt mig.
 
Hej jag har också haft lite problem med min robot!
Men det här med öar funkade inte riktigt så som Veiko beskrivit det, att man skulle göra en öppning i slingan funkade inte alls för mig.
Jag har nu runda öar runt träd och sandlåda och roboten snurrar ca 2,5-3,5 varv sen släpper den slingan och vandrar iväg precis så som man vill att det ska funka!
Så mitt råd är att försöka göra runda cirklar och låta roboten gå några varv och se om inte det funkar, det gör det för mig i alla fall!
 
Panks skrev:
Har letat i forumet men hittar ingen tråd för den här klipparen. Är det någon mer som äger en sån som hänger här?

Startar en tråd så länge, finns det redan en så peka mig i rätt riktning :)

Har haft min i en vecka och stött på lite problem. Veikko som säljer klipparen säger på hemsidan att den går att spola av med vatten. Det gick inte med min, det kröp då in vatten i den som bjöd på en del stök. Fick plocka isär och torka ur men efter det fungerar den igen.

Det jag har problem med nu är att roboten ibland fastnar på en stor ö jag har när den behöver gå till laddaren. Har provat att öppna upp ön med skarpa vinklar på tråden. Men då söker den ändå rätt på tråden till ön igen istället för att vända ut mot ytterslingan. Tips?
Hej igen jag tvättade också av min med trädgårdsslangen igår efter det fick jag felmeddelande klippmotor för hög ström och så blev den ena klippmotorn jätte varm, stängde då av strömmen och ställde den på tork över natten i källaren men roboten ville inte starta i morse en då.
Fick du något felmeddelande och i så fall vad och hur löste du det?
Är lite surt att när jag äntligen börjar få allt att funka så går den sönder! Har ju bara haft klipparen i en vecka lite drygt.
 
Ja lyftsensorn ballade ur och stängde av klipparen så fort den körde upp i laddaren eller körde mot ett hinder, så det felmeddelandet fick jag. Knappsatsen la även den av pga fukt. Jag öppnade upp roboten och sprayade korten med elktronikrengöringsspray. Pillade loss knappsatsen och torkade den med hårtork. Sen fick allt ligga öppnat inne under natten. Sen monterade jag ihop och den fungerade som den ska (tror jag) efter det. Ingen mera avspolning från undersidan på min. Borstar bort gräset som fastnar och så får det bli noggrannare rengöring med viss demontering när det behövs. Snurrar knivtallriken lätt om du snurrar för hand på den sida som spökar?
 
Ja det gör den, Veikko hörde av sig och sa att det va något fel på kretskortet. Så jag får nog bara vänta på reservdelar.
 
Hejsan, har än så länge bara en testyta men märker att klipparen inta klarar av att gå rakt utan viker hela tiden av åt det håll det lutar trots att mitt testområde nästan är helt platt, har svårt att tänka mig hur den ska ta sig upp för partier som lutar lite mer. Någon som uppmärksammat detta?
 
Min svänger också lite på plant underlag.
Den drar lite åt vänster hela tiden inget stort problem men lite irriterande.
Skrev till Veikko och frågade om man kunde kalibrera maskinen så den skulle gå rakt men han sa att det ska komma en uppdatering av programvaran snart som ska rätta till det problemet!
 
Nya problem och lösningar, min robot "dog" för några dagar sedan efter en områdesprogramering med lågt batteri. Den gick helt enkelt inte att starta igen. Trodde att den hade hängt sig på något vis. Efter att ha plockat ur batteriet, minnesbatteri, byglat och inte byglat nödstopp så hittade jag felet i powerknappen (on/off knappen) byglade den på kortet och då hoppade roboten igång. Så nåt fel i kontaktyta i knappen verkar det som. Alla andra knappar fungerar som dom ska. Har nu gjort en nödlösning för att kunna köra tills en ny knappsats från Veikko kommer.
 
Har haft problem med min klippare kretskortet fick bytas men nu går den igen!
Men nu har jag märkt att klippaggregatet sänker sig själv under klippning vilket orsakar för hög klippmotorström, någon annan som upplevt det här problemet och hur har ni i så fall löst det?
 
Inte haft problem med det. Är det plåtbrickan/fjädern som håller snäppningen för kliphöjdsjusteringen som tappat trycket eller hamnat fel?
 
Nya problem med roboten!
Efter att jag fått nytt programkort i slutet av förra säsongen har roboten funkat, men efter cirka en veckas klippning i år slutade hjulen snurra motorn gick men hjulen stod still.
Jag lyckades få loss hjulen och det visade sig att brickorna som ansluter mellan hjulen och axeln hade slitits ut och blivit runda!
Jag lyckades svets laga brickorna och använde epoxi för att fästa dom i hjulen så nu funkar det igen.
Mitt nästa problem uppstod igår efter ytligare ett par veckors problem fri gång!
Roboten va ute i regnet och när den klippt färdigt hittade den kablen men klarade inte av att följa den hem till laddstationen!
Jag bar tillbaka den och laddade den till 100% provade att starta en kant klippning men den bara backade fram och tillbaka och letade efter tråden trots att den stod mitt på!
Skickade då hem den men samma visa när den stötte på kant tråden började den backa och snurra runt för att hitta tråden trots att den stod mitt på sladden, någon som upplevt det här problemet och vet vad det kan bero på?
 
En fundering, kan det ha blivit dålig kontakt i en skarv på kabeln efter regnet? Har du provat med en extraslinga så du har kontroll över om roboten fattar tråden då? Lägg ut några meter kabel och koppla in istället för gränstråden för att testköra roboten på. Funkar det då är det förmodligen fel på gränstråden någonstans. Funkar den inte så är det väl fel på signalen från basstationen eller på roboten...
 
Nä har inte provat det men alla mina skarvar har jag använt krimpkontakter med lim i och värmt med värme pistol, sedan har jag lagt krympslang med lim i över skarven för dubbelt skydd så att skarvarna ska läcka in fukt och orsaka dålig kontakt är inte troligt!
Om det nu ändå skulle vara fallet borde ju laddstationen känna av det och indikera kabel brott.
Jag tror snarare att felet ligger i roboten, något som lossnat på kretskortet eller fukt kanske?
Ska inte den här roboten känna av om det regnar och sluta klippa? Någon som vet om och hur det isåfall funkar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.