Vi har pratat med byggarna och även hört med Kebe. Alla tycker att det är i sin ordning så då får vi lita på det. Även om vi är lite tveksamma fortfarande, framför allt att pannorna vid storm inte kommer att sitta som de hade kunnat göra, så får vi helt enkelt invänta nästa storm och se det som ett stresstest för pannorna. Håller det då utan förflyttningar så är det inget att orda om.

Chefen kommer i veckan och så får vi titta på rännans placering med honom.

Tack allihopa och ha en fortsatt trevlig sommar!
 
Helt riktigt Johan. Det finns en hyfsad överlappning. Så länge pannorna inte förflyttar sig särskilt mycket är det absolut ingen fara. Det är vid förflyttning som med deras uppsättning vattnet snabbare når pappen än om det hade varit lagt så som vi hade önskat. Samtidigt som vi också tror att pannorna hade haft svårare att flytta på sig om avståndet hade varit just 38cm. Men vi inväntar som sagt nästa storm med spänning innan vi ger byggarna slutbetyg :)
 
Hej Lisa jag vet att det är svårt att släppa något om man är orolig för att det inte är ordentligt utfört, det låter bra att du/ni väntar på att "stormen" kommer innan ni kan släppa detta helt.
Om stormen inte gör någon åverkan på takpannorna eller taket i helhet så tar det inte lång tid innan ni glömt detta "irritationsmoment".
Jag vet som fd. byggare att kunder och hantverkare inte alltid står på samma plan när det gäller utförandet, jag har själv varit med och gjort om ett tak som kunden propsade på att få omgjort på de grunder att det inte blev estetiskt rätt i kundens ögon, problemen började när kunden fick ytterligare en större faktura för ändringarna på taket.
Detta är lite off topic men berör dig lite eftersom du skrev att detta tak inte var så som ni sett på andra "referenser"
men som någon annan också skrev så är inget tak det andra likt förutom i ett område med likadana hus, där skall taken se likadana ut.
Jag som fd. hantverkare är inte alltid helt nöjd heller när jag blivit tvungen att anlita andra hantverkare som inte gjort arbetet som jag vill ha det rent estetiskt, gissa vilken pina jag kan vara som är med och hela tiden har åsikter om hur det skall vara, till slut fick jag bita ihop och låta dessa hantverkare (kladdverkare kallade jag nog dem ett par ggr) göra färdigt sitt arbete.
Nu till saken så fick jag en mycket större faktura än vad som uppgjorts från början, vilket jag visste om eftersom alla ändringar jag ville ha bekostas av mig.
Arbetet blev inte godkänt av besiktningsman, de ändringar jag ville ha blev godkända och besiktningsmannen ifrågasatte varför de (hantverkarna) inte utfört arbetet enligt instruktion.
Hade de utfört momenten som jag önskade så hade de fått det mesta godkänt.....
Med detta vill jag säga att det är bra att ifrågasätta, ha åsikter, söka kunskap på nätet eller som i ditt fall ställa frågor på detta forum.
Du kommer att få många svar, inte alltid det man vill ha, men i det stora hela så får du bra svar i slutändan!
Ha en trevlig sommar och prova gärna att göra lite egna projekt med huset och skicka bilder!
 
  • Gilla
LisaM82
  • Laddar…
Pagno, tack för ditt svar utifrån ett bredare perspektiv. Vi förstår att hantverk sällan blir perfekt och att man i vissa avseenden får acceptera det om det är bra nog. Även om det känns lite tufft att ifrågasätta allt så känns det nyttigt och vi lär oss.
Ha en fortsatt trevlig sommar!
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.