Fixat till helgens fynd: image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett demoex av brafabs stora utdragbara teakbord på aluram. De hade oljat ena halvan och lämnat andra halvan obehandlad hela förra säsongen för att visa skillnaden. Såg riktigt risigt ut, men jag fick ett bra pris, chansade och hoppades på det bästa.
Skaffade teaktvätt, skrubbade, sköljde och lät torka. Slipade med 240-papper och oljade med teakolja. Färgskillnaderna försvann helt och det ser bättre ut än ett nytt de hade inomhus.
Riktigt nöjd!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Flöjten5 och 3 till
  • Laddar…
Idag har jag arbetat lite på egen hand då frugan började jobba igen.
Började med att riva ett staket och frakta det till tippen , passade på att köpa hem nya stolpspjut och cement för att kunna gjuta för ett nytt staket.
Slipade sedan garage porten och målade den , medans den torkade råkade jag gå ett varv o titta lite på skicket på vindskivorna på huset.
Det skulle jag nog inte ha gjort.:confused:
Det slutade med att jag slipade bort all färg och lagade vindskivorna på 2ställen där dom var dåliga.
Sedan har jag roat mig med att börja måla dom , han tyvärr bara den ena innan mörkret kom.
Det värsta är nu all värk jag har efter klättrandet och slipandet.
Jag är så fruktansvärt höjdrädd när jag står på en stege så jag spänner mig och stegen bara skallrar..:surprised:
Men det är bara att ta nya tag i morgon om vädret håller i sig.:beer:
 
  • Gilla
Fixartanten och 7 till
  • Laddar…
Skulle sätta överblecken ovan garageporten men blev distraherad, blandade ihop måtten och sågade fel...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Tillverkat och monterat upp ett nytt skärmtak. Har byggt med en aluminiumbalk i framkant för att hålla ner höjden. Lyckades efter mycket bankande att driva in en träregel (sågad till passform) igenom hela alubalken, detta för att enklare kunna skruva in i alubalken, den agerar dessutom mothåll.

Skall bli falsad plåt på detta sen. Undersidan skall kläs med panel. Har även tänkt fälla in några spottar om jag kan hitta några som får plats på 18+15mm djup.

IMG_20150805_145039.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150806_120258.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150807_142914.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150807_142951.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
eriobe och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
vectrex skrev:
Lyckades efter mycket bankande att driva in en träregel (sågad till passform) igenom hela alubalken,
Risk för röta?
Jag tänkte att en sådan träbit får svårt att torka ut. Det räcker ju med bark kvar på fällda träd för att dom ska ruttna ganska snabbt.

Men snyggt tak, jag gillar att det är smäckert och luftigt.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Risk för röta?
Jag tänkte att en sådan träbit får svårt att torka ut. Det räcker ju med bark kvar på fällda träd för att dom ska ruttna ganska snabbt.

Men snyggt tak, jag gillar att det är smäckert och luftigt.
Möjligt, men jag hade inte tänkt att det någonsin skulle komma något vatten där. Den lilla restfukt som fanns i regeln borde väl inte få den att ruttna, den är ju trots allt torkad i virkestork.

Det skall på en "ram" av vindskivor runt alltihopa, detta kommer skydda mera, sen så kommer plåten vikas ner en bit på denna vindskiva.
 
Lekt fastighetsskötare, var lat och orkade inte bocka rör sista biten till blandaren, så jag köpte 2 slangar.

Jobbade med en rörmokare på 90 talet, och så fort vi kom nån stans där det var en slang kopplad, tex till en toalett eller under en diskbänk sa han "Jaha, här har det varit en fastighetsskötare"
Han var av åsikten att bara fastighetsskötare och annat löst pack använde slang.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Mikael_L
vectrex skrev:
Möjligt, men jag hade inte tänkt att det någonsin skulle komma något vatten där. Den lilla restfukt som fanns i regeln borde väl inte få den att ruttna, den är ju trots allt torkad i virkestork.

Det skall på en "ram" av vindskivor runt alltihopa, detta kommer skydda mera, sen så kommer plåten vikas ner en bit på denna vindskiva.
Ja så är det förvisso. Kommer det inte in (mer) fukt så är det inte några problem heller.
Men fukt har en otrolig förmåga att komma där man inte vill få det, t.o.m mellan rutorna i glaskassetter osv. ;)
Du har ganska liten yta för uttorkning.

Men bygger du in det som beskrivet kan det säkert fungera.
Tips, olja in ändträt lite, med t.ex. linolja. Stoppar fukt ifrån att komma in den vägen så lätt, men är fortfarande diffusionsöppet för att kunna torka ur de dagar det kan ske.
(Inte så väldans mycket linolja dock, det är ingen fördel om det blir ett tjockt skikt med oxiderad (typ torkad) linolja på, det försämrar möjligheten lite till att kunna torka ur)
 
Redigerat:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundmålat väggar inför tapetsering.


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
D09
Hämtat en vända ved :)
 
Fortsatt att måla mina vindskivor...
Har även kommit på orsaken varför frugan har varit tvärsur idag.....Det kallas visst bortglömd bröllopsdag.:surprised:
Och inte blev det bättre när jag svarade att det kommer en ny nästa år.:p
 
  • Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
D09
Micro skrev:
Fortsatt att måla mina vindskivor...
Har även kommit på orsaken varför frugan har varit tvärsur idag.....Det kallas visst bortglömd bröllopsdag.:surprised:
Och inte blev det bättre när jag svarade att det kommer en ny nästa år.:p
Låt mig gissa.. Hennes svar var - de trodde du ja

:D
 
  • Gilla
Micro och 1 till
  • Laddar…
tommib
Rensat golvbrunnen i duschen. Jag ställer mig lite frågande till att jag, som den korthåriga parten i förhållandet, står och gräver ut en knytnävsstor hårboll ur avloppet..... Men allt för jämställdheten antar jag....
 
  • Gilla
Riggen och 3 till
  • Laddar…
Micro skrev:
Fortsatt att måla mina vindskivor...
Har även kommit på orsaken varför frugan har varit tvärsur idag.....Det kallas visst bortglömd bröllopsdag.:surprised:
Och inte blev det bättre när jag svarade att det kommer en ny nästa år.:p
Trycker på ogillaknappen, som inte finns!
*mummel mummel* skulle inte legat på plus nej..

Du får la smöra lite nu.. (y)
 
Snigla skrev:
Trycker på ogillaknappen, som inte finns!
*mummel mummel* skulle inte legat på plus nej..

Du får la smöra lite nu.. (y)
Det är lugnt...vi är ju inte nygifta precis och jag kan ju skylla på åldern att jag börjar bli senil.
Smöra o smöra...hon får ju nymålade vindskivor av mig som är höjdrädd.;)
 
  • Gilla
Fixartanten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.