Hej!

Kul med ett forum om gräsmattor! Läste många inlägg som gav flera bra tips så bidrar med mitt projekt.

Köpte hus och flyttade in 1 juli. Har försökt förbättra en ojämn gräsmatta med lite stödjord, stödså och näring/mossmedel med ett säkert ok resultat men inte tillräckligt. Fastän det först nu blivit sommar så bestämde jag mig för att jämna ut en rejäl grop i gräsmattan, så nytt gräs och sedan vertikalskära resten av mattan. Är väl inne i någon lätt deppig stämning som många av er också verkar vara efter en vertikalskärning av mattan. Jag köpte en eldriven Gardena efter rekommendation av Olle Berg. Men nu ser gräsmattan ut som f-n. Det var så mycket mossa som försvann så blev många kala fläckar. Svårt att veta om gräsmattan reparerar sig från detta. Det vattnas lite lätt varje morgon och kväll nu i alla fall. Bidrar med lite före och efter bilder. Synpunkter och tips mottages tacksamt ;-)
 
Innan jag började förstöra den ;-) image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att jag fyllt upp hålen


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter vertikalskärningen


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och nu...



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så där såg det ut efter vår vertikalskärning också. Dock tror jag inte att mattan repar sig av sig själv, det är för stor risk att ogräset tar överhanden eftersom det växer snabbare än gräset hinner sprida sig av sig själv. Du måste så nytt gräs över hela mattan, och gärna toppa med dress efteråt, för att få en så tät matta som möjligt. Då får ogräset inte chansen att ta över.

Min plan är att så hela mattan ytterligare en gång nu på höstkanten. Då hinner gräsfröna rota sig och sen i vår så kommer det blir riktigt tätt. (y)
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde det faktiskt. Efter vertikalskärningen spred jag ut Weibulls extra green och lite sparsamt med gödsel. Sedan toppade jag med toppdress. Men hur länge finns jorden kvar? Om några dagar behöver jag nog klippa gräsmattan
 
Hur länge jorden finns kvar? hur menar du då?

Vänta med att klippa tills det nya gräset växt upp lite. Jag väntade ungefär tre veckor, då ställde jag klipparen på väldigt högt läge så jag inte klippte av gräset för mycket första gången. Sen har jag successivt sänkt klipphöjden till ca 4 cm. Man får klippa klart oftare med nysått gräs och gödsling...men det tar jag gärna! (y)
 
På helt nya plätten är jag med dig. Tänkte mer på toppdressen efter den "vanliga" vertikalskärningen. Väntade du 3 veckor även där?
 
Jag är inte riktigt med...har du sått nytt över hela gräsmattan eller bara på "plätten"?
 
Sry. Är otydligt. Har gjort 2 olika saker på mattan. Det du ser på bild 2 är det jag sått nytt. Där kommer jag vänta med klippning till gräset vuxit rejält. Resten av gräsmattan är en "klassisk" vertikalskärning. Där har jag efter vertikalskärningen stödsått och sedan toppdressat med jord. Det är på resten av gräsmattan jag undrar när allt toppdress jord " försvinner" och när man kan klippa det gräset.
 
Nu ska vi se ifall jag förstått. Du har jämnat ut lite svackor och sått nya frön. Sen har du vertikalskurit resten av mattan och sått även där med nya frön. Är det korrekt?

Ja, dressen försvinner ju inte som du givetvis förstår, den går ned i marken och gör denna mindre kompakt. Hur lång tid detta tar har jag ingen aning om, vårt nya gräs växte igenom det på ungefär tre veckor så det inte syntes längre.

Det är ingen skillnad på ytorna du jämnat ut och de du har vertikalskurit i klippningshänseende. Fröna borde växa lika snabbt och därigenom kan de behandlas på samma sätt. Vänta tills gräset vuxit upp till 7-8 cm och klipp sedan på högsta läget på klipparen.
 
Ok. Du har förstått helt rätt och jag förstår vad du säger. Att nysådda gräset också växer lika fort är jag också med på men där jag vertikalskurit så finns det ju också redan färdigt och rotat gräs. Det är ju snart klippdax på det gräset. Det jag har stödsått efter vertikalskärningen lär ju som sagt dröja 3 veckor innan jag ser resultat på men väntar jag att klippa det vanliga gräset tills dess så kommer det vara sjukt långt. Det kan ju inte vara meningen? Tack för alla dina svar förresten ;-)
 
Ingen orsak! (y) Gräsmatta är ett ganska nyfunnet intresse för mig (har bara varit husägare i två år och det har varit annat som prioriterats högre än en fin gräsmatta!) så jag är i lärofasen jag själv. Dock är ju den information jag samlat in färsk, så den är lätt att plocka fram.

Klippte du inte ned gräset max innan du vertikalskar? Jag skulle prioritera att sköta om det nysådda gräset optimalt och låta det gamla ev. få ta lite stryk genom att det får växa sig lite för långt innan nästa klippning. Undvik att gå på gräsmattan, vattna (om inte naturen sköter det) och låt det rota sig ordentligt innan du klipper.

Jag skulle tro att det värsta för de späda plantorna är för mycket mekaniskt slitage och torka. De gamla klarar sig och kommer ändå snart inte synas för allt nytt gräs.
 
Ja, håller med dig. Får nog bli så. Ska bli spännande att se slutresultatet ;-)
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Jag tror du kommer bli glatt överraskad över hur mycket bättre det blir efter en ändå så relativt liten insats. (y)
 
  • Gilla
Ljungan83
  • Laddar…
Mina före och efter bilder. Fortfarande lite små kala fläckar men nästan inget ogräs kvar efter denna säsongens krig nu ska den bara bli tätare med gräs.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före Vertikalsäring blev stora kala fläckar efter stroller

Nu efter vertikalskärnig stödså och dress den 24 juli


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Missa en bild från baksidan 👍🏻
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mumricken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.