Kanske ett konstigt inlägg, men vi behöver idéer.
Hus från 30-talet, byggt med lockläkt (är ganska säkra på det), bytt till asbest-plattor på 50-talet och i början på 90-talet ändrat igen till dagens fasad.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker personligen inte om dagens fasad, är bara stora fält med plankor.. :) Sedan är hela fasaden undermåligt gjord så på något sätt måste massa saker göras om. Då tänkte vi att vi byter till något mer passande.. Men vad?

Att göra om till lockläkt är väl det mest "enkla". Men även då vill jag inte ha hela fält av plankor. Vill få liv i fasaden. Tänker mig en "midja", den normala avbrottet där man har en dropplåt. Men vart skulle den vara i sådanafall?? I linje med takfoten? Då går den rakt in i fönstret tex..

Funderade också om man skulle ha en "kjol". När man har någon meter avgränsande och avvikande panel tex liggande om man har stående i övrigt.. Men hur skulle en sådan vara? Upp till fönstret?

Alla idéer och tankar är välkomna, lägg gärna in bilder på era eller andra fasader som ni tror skulle bli snyggt på vårt hus.. :)
 
Redigerat:
Den där fasaden är jättefin som den är, det som stör är fönstertypen som inte alls passar husets stil.
 
  • Gilla
Jonte Andersson och 2 till
  • Laddar…
S
naturligt är väl upp till fönstren med funkar det? sitter dom på relativt samma höjd?
 
  • Gilla
Amanda Jonsson
  • Laddar…
Kurtivan skrev:
Den där fasaden är jättefin som den är, det som stör är fönstertypen som inte alls passar husets stil.
Fönstren är en egen historia.. :( Men de byttes samtidigt som fasaden byttes.. De hade tyvärr dålig känsla för hur det borde vara..
Fasadtypen nu kan funka men då vill jag ha avgränsade linjer..
 
S
jackt skrev:
Fönstren är en egen historia.. :( Men de byttes samtidigt som fasaden byttes.. De hade tyvärr dålig känsla för hur det borde vara..
Fasadtypen nu kan funka men då vill jag ha avgränsade linjer..
nja. smaken är som baken. det som du tycker funkar, tycker nästa att det inte funkar. så kommer det alltid att vara
 
Absolut har man olika smak. Det jag tänkte med tråden var att få se olika varianter på fasader på liknande hus. Det är svårt att visualisera hur det kan se ut bara, så bilder uppskattas. :)
 
Bege dig ut i omgivningen och titta på andra hus i samma stil.
Annars tycker jag att den typen av hus du har, skall ha fasadbrädor utan avbrott.
CIMG0025x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vill du göra det, så skall det vara kraftigt markerat med bräda i samma färg som knutbrädor och fönsterfoder och inte enbart en dropplåt.
944972ddcee3490428378607e193baf9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_7551.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
MollyMoon
2308_51235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bytatak_top.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bredare fönster på nedervåningen hade varit snyggt:
Torpet_med_loft_47_kvm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kanske vill ha nån slags symetri på fönster, men delar du fasaden med en midja nedanför övre fönstret, minskar bredden på fönsterfodren (speciellt de små på övre våningen) så kan du ha ett brett spröjsat fönster längst ner. Kanske man kan lägga spröjs på alla fönster?
en annan färg?
image2b.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Bege dig ut i omgivningen och titta på andra hus i samma stil.
Annars tycker jag att den typen av hus du har, skall ha fasadbrädor utan avbrott.

Men vill du göra det, så skall det vara kraftigt markerat med bräda i samma färg som knutbrädor och fönsterfoder och inte enbart en dropplåT
Vi har varit runt lite, tyvärr är de flesta äldre hus här runt om enkla 1 1/2 plan med rakt tak, inte vårt brutna tak. Det är det som gör det svårt tycker vi.

Skall vi ha hela fasadbrädor måste det vara med lockläkt. Då får man ett naturligt liv i fasaden. Dagens fasad känns väldigt "platt".. Tror den vinner på att ligga horisontellt.

Min tanke var ordentliga markeringar på avbrotten.
 
MollyMoon skrev:
[bild]
"Kjolen" gör att man får ett avbrott. Tycker det ser bra ut på det där huset.
 
S
jackt skrev:
"Kjolen" gör att man får ett avbrott. Tycker det ser bra ut på det där huset.
ser lite konstigt hade velat haft en panel liggande
 
MollyMoon skrev:
[bild]

bredare fönster på nedervåningen hade varit snyggt:
[bild]
Man kanske vill ha nån slags symetri på fönster, men delar du fasaden med en midja nedanför övre fönstret, minskar bredden på fönsterfodren (speciellt de små på övre våningen) så kan du ha ett brett spröjsat fönster längst ner. Kanske man kan lägga spröjs på alla fönster?
en annan färg?
[bild]
En övre linje är också snyggt, problemet är vart en sådan skulle ligga. I den sista bilden funkar det på kortsidan, men blir konstig på fram/baksidan..

Nya fönster skulle absolut vara något, nu är det model 1a från SP-fönster, säkert bra tillverkade, men inte till ett hus som vårat. Absolut mer åt ditt håll. Har RM fönster på näthinnan, hade de i förra huset och där de verkligen lyfte huset.. Men nya fönster får vänta. :(
 
SBH skrev:
ser lite konstigt hade velat haft en panel liggande
Ja, om man använt en annan profil.

Det är just detta som är så svårt, finns så många olika sätt att göra det på.. Sedan ser det bra ut med vissa färger, och andra sätt behöver andra färger..
 
MollyMoon
Läste om hur en färgdesigner skrev: Vad vill huset ha för färg. Med den panelen du har så känns det inte som att huset gör sig bäst i rött. Billigare att måla om, istället för att byta panel. Tänkte på fönsterluckor? Fint hus ni har:)
image3.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image4.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image6.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Färgen idag är falu-färg. Samma som torpet är målat i.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är även en bild från andra sidan på huset.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.