Fram till hit vågade jag mig på att göra jobbet själv men när det var dax att gjuta så tog jag hjälp

IMG_2123.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyrde in en pumpbil, garanterat bäst så, grabbarna som skötte gjutningen kunde då släppa i precis lagom med betong

IMG_2122.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


all betong på plats, inte mycket som blev över..

IMG_2126.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


än för tidigt att köra helikopter, bild på färdigt golv får vi ta när vi tittar in i källaren senare

IMG_2129.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet blev perfekt! jag bad om plant och det är helt plant utan lutning. Tanken är att det skall bli mitt hobbyrum, eller snickarverkstad. En tanke som börjat gro är att, kanske, kanske jag kan motivera för mig själv att om jag bygger mycket av inredningen själv så blir bygget billigare, för att klara av det med rimligt insats skulle jag då behöva köpa några maskiner till... en justersåg kanske :p kanske tom en vertikalfräs, jag har ju en hyvel sen tidigare....
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Grymt jobbat, får man fråga vad stödmurarna nertill garaget gick loss på inkl formen, cement.mm

Tacksam för svar 😀
 
Ska följas :)
 
Minnen kommer tillbaka på gott och ont när jag läser om Krafs mellan bjälklag och fina brädgolv! :) Har gjort samma saker dock inte så fint som med egensågat material.
 
Marre666 skrev:
Grymt jobbat, får man fråga vad stödmurarna nertill garaget gick loss på inkl formen, cement.mm

Tacksam för svar 😀
Inget hemligt men jag vet faktiskt inte, tror det var ca 3 kubik betong och ca 300-350 (5 meter långt, ca 140 cm högt och 4 sidor 5x14x4 ca 300 + lite spill ) meter av billigaste råplan virket, 2 armeringsmattor och 10 armeringsjärn, var nog allt. .. det var några år sen
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Samma killar som hjälpte mig att gjuta murade också upp källarväggen innan det skulle bli min tur igen. Två av väggarna var dryga 6,5 meter så dom förstärktes med en gjuten "pelare" i mitten får att inte väggen skulle ge vika när marken återfylldes.

IMG_2164.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vanliga Leca 25 centimeters i väggen.

IMG_2189.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen är 11 varv, dvs 220 hög, 2 fönster ska det bli 60x100

IMG_2193.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


väggen slammas och kallasfalt på de understa 30 centimetrarna

IMG_2244.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bestämde mig för att även gjuta ett valv till entrén, hade från början tänkt en träkonstruktion men kändes stadigare med gjutet..

IMG_2247.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6,5 meter var ju i längsta laget för bjälklag så det blev en hjärtvägg som fick förlängas av en stålbalk, röd o fin så den syns för oss lite längre...

IMG_2256.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
leby skrev:
väggen slammas och kallasfalt på de understa 30 centimetrarna

[bild]
Fint slammat! (y) Är det någon form av stänkputsning? Ser så jämt ut.
 
Redigerat:
Solvskaftet skrev:
Fint slammat! (y) Är det någon form av stänkputsning? Ser så jämt ut.
Nej, bara sopkvast
 
  • Gilla
one-
  • Laddar…
Hur utformar ni sammanfogningen mellan gammal och ny del av grunden, väggen och taket?

Planerar en liknande tillbyggnad och hör att man ska lämna en "rörelsefog" mellan gamla och nya huskroppen men kan inte hitta hur den ska utformas rent byggnadstekniskt.

Hur tänkte ni göra?
 
qvirre skrev:
Hur utformar ni sammanfogningen mellan gammal och ny del av grunden, väggen och taket?

Hur tänkte ni göra?
Bifogar konstruktionsritningen men egentligen så fanns ingen sula utanför väggen... men tanken var en mjukfog mellan sulan och nya plattan, dubbat mot väggen och mot träfasaden och taket så byggde vi bara som vanligt, dvs satte ihop det. Vi har inga sprickor nånstans efter 10 år (vet inte om det framgått men detta gjordes 2005..) Man skulle kunna göra som jag senare gjorde i tvättstugan, där la jag en 10 mm frigolit mellan nya golvet och gamla väggen så att golvet kan röra sig mot väggen utan att spricka (putsen kommer dock att gå sönder i så fall, har inte heller hänt).

41643925.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
qvirre
  • Laddar…
Som ni sett så la jag Isodrän under plattan, tänkte använda samma mot källarväggen. Jag hittade en fiberduk som är 4 meter bred så det funkade bra att lägga den hela vägen runt utan skarv, dräneringsrör i botten sen bara att ralla singel med skottkärran.
När det var gjort så skulle skivorna på plats, funderade på hur man skulle få dem att stanna tills det var återfyllt och fick en ide som visade sig fungera perfekt.
Fugskum och armeringsjärn! ja jag slog inte armeringen igenom isoleringen utan hade dom som "tvingar" tills skummet härdat, spände upp dem som en pilbåge kan man säga, har ingen bild men det gick som en dans. Två små klickar med skum och sen bara trycka dit.

IMG_2261.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


likadant på gamla delen, och så rören till takavvattningen

IMG_2264.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


på med plastlisten på ovansidan (har sett lösningar som är snyggare men den ligger 10 cm under mark så spelar kanske inte så stor roll). man ska hänga en 3-4 decimeters kant i täcklisten för att inte återfyllningen skall dra sönder i överkanten

IMG_2274.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen är det bara att hänga upp den breda fiberduken, jag petade in den under remsan som hängde i täcklisten och tryckte en galvad 2 tum spik in i isoleringen..

IMG_2280.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


i närbild ser det ut så här, för att det inte skulle vara en glipa mellan plasten och putsen så "slafsade" jag på lite puts för att fylla ev glipor

IMG_2282.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nämnde ju tidigare att det skulle bli stenkista, så här blev min

IMG_2268.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
Kul tråd!
 
Så, vi fortsätter väl med en episod till i snabbspolningen av mitt liv :)
Visst är det kul med betong men, och även om jag inser att det är mer beständigt än trä, så i alla fall.. som uppvuxen på landet med motorsågen på köksbordet hos morfar så är ändå trä nått extra. Ja han slipade kedjan på bordet på kvällen, efter maten som tur var..

Man skall ju återfylla efter att bjälklaget ligger där som stöd men det var så krångligt att komma åt så vi fyllde innan. Nu ligger ju min källare högt samtidigt som leran är stabil så marktrycket är inte så farligt..

Entrén blir alltså där betongvalvet möter träbjälklaget

IMG_2303.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gavelväggen måste ju vila på nått så det fick bli kortlingar där

IMG_2309.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ska bli ett badrum i hörnet så jag tänkte att bäst att ta i så det inte blir svaj i golvet. Det fick bli cc30 med 3"x9" golvbjälkar. Inte så mycket plats kvar mellan dem

IMG_2313.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns bra veta vart träden stått i skogen även om det var hos grannen!, tror jag nämnt det innan, att inte dimensionshyvla konstruktions virket var nog inte det bästa beslutet, blev en del riktande. Samtidigt så vet jag inte hur jag skulle orkat trycka 6,8 meter långa 3X9" genom hyveln
 
  • Gilla
VolvoBm218 och 4 till
  • Laddar…
Bra jobbat, ser finfint ut! (y)
Ser fram emot mer uppdateringar :)

Med vänlig hälsning, Sandra
 
Vi är nu i mitten av augusti sommaren är ovanligt fin inte en regndroppe, perfekt byggväder ::cool:
Som sagts tidigare så tog jag hjälp av en "gammal" snickarbas av den äldre skolan till att resa stommen och få det torrt. Själv hade jag ju inte byggt annat äninomhus tidigare så det kändes skönt att få lite hjälp så man kunde undvika de värsta felen.

Så upp med väggarna, vi spikade ihop dom liggande på bjälklaget och reste dom hela, syns också att vi klätt av gamla brädfodringen

IMG_2321.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolarna köptes färdiga, väldigt praktiskt, ska ju inte ha nån övervåning så det blev effektivaste möjliga konstruktion

IMG_2324.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gaveln byggdes mot den sista takstolen.. som ni ser hade jag nu också skaffat en ställning, en målar sådan iof men det duger åt en amatör även till bygge

IMG_2329.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Farstukvist tycker jag om...

IMG_2332.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen på med råspont, hade köpt en billig spikpistol på bilteam men den dög till 65mm spiken

IMG_2334.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilation ska det vara i takfoten, finns inte på original huset men här ska det vara det

IMG_2335.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vindpapp har jag alltså valt att använda diffusionenöppen oavsett om det är bättre eller ej, så ingen plast. Vet att många tycker det är fånigt men det känns bra att bygga lite mer likt som för, ja ja

IMG_2337.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


o tack för dom snälla komentarerna hittils, väntar på kritiken :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.