Hej alla, detta är mitt första inlägg här. :)

Vi har en bänkdiskmaskin inne i ett köksskåp, och efter lång och trogen tjänst har den kastat in handsken. Ni ser på bilden att fronten är borta, men den är mer trasig än så. :)

Jag tänkte därför passa på, om möjligt, att skaffa en fullstor diskmaskin, eftersom vi ofta kör den lilla iaf två gånger om dagen - doesn't make sense.

Lägenheten vi bor i ligger i ett GAMMALT flervåningshus (slutet 1800-talet), men eftersom jag bor på vindsvåningen är den omgjord till bostad senare datum. Jag vet inte hur kök byggs, och undrar om det är möjligt att ta bort detta skåp, såga bort sockeln, och sätta dit en fullstor diskmaskin? Hur vet jag att det inte är "nåt i vägen" innanför sockeln? Och är det ett modulkök jag har, eller är stommarna platsbyggda? Och ska jag ha en diskmaskin typ "integrerad", "halvintegrerad", eller vadå-för-något?

Jag är inte särskilt händig själv, och tänkte kolla här innan jag anlitar en hantverkare att rota runt för riktiga pengar...

Om skåpets väggar samt sockeln tas bort blir utrymmet BHD = 60*85,5*56,5 cm, så det borde ju funka för en diskmaskin.

Jag tror inte jag är händig nog att riva och såga själv (?), men är det bara att anlita en hantverkare att göra det åt mig? Kan jag va säker på att sockeln inte sågas av i onödan, för att det eventuellt inte funkar?

Tacksam för svar!

diskmaskin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Stommen är inte platsbyggd, utan "modul-byggd". Du ta helt sonika bort hela skåpet inklusive väggarna på varje sida.

Börja med att försöka lirka bort sockeln så du kan kika under. Denna monteras sist av allt, brukar sitta med "snäppen" över benen i skåpen. Börja dra ut sockeln försiktigt i ena änden.

Du måste bekräfta att det är fritt bakom vid diskmaskinen som du skriver innan du börjar riva själva skåpet.

Skåpet i sig brukar inte vara så svårt att riva. Några skruvar sitter nog antagligen i bänkskivan och några skruvar sitter antagligen i "grannens" skåp åt båda hållen. Det fixar du själv.

Men som sagt, börja lirka bort sockeln. Men bara så du vet är den oftast av spån och kan ganska enkelt gå sönder. Men det finns nya att köpa i värsta fall! (y)
 
  • Gilla
timmyjnsn
  • Laddar…
Det är nog ett modulkök du har. Att det ligger vatten- eller avloppsrör under skåpen, bakom sockeln, verkar osannolikt. Men vi behöver veta mer om hur VA-installationerna i köket ser ut. Var har du vatten och avlopp till den nuvarande diskmaskinen?

Om detta är en bostadsrätt så tycker jag att du ska höra med föreningen. Kanske kan er vaktmästare göra en första koll?
 
Redigerat:
Ser ut att vara ett relativt modernt kök med modulstommar, definitivt inte platsbyggt. Stommen är som jag förstår det 60cm bred mätt på utsidan? Isf är det bara att ta loss den helt och installera en fullstor maskin.

Sockeln ska förresten inte sågas utan i vanliga fall tar man bort den helt, installerar maskinen och sen sätter man tillbaka den.
 
Ojojoj, vilket forum, tack för era superba svar!

Låter bra att det är moduler, och att diskmaskinen ska få rum bakom sockeln låter estetiskt mycket välkommet!
Om det är VVS som skulle kunna va risken borde det inte va några problem, allt sånt sitter i skåpet till höger direkt under diskhon (bild), och avloppet antar jag att det bara går rakt ner. :)

diskmaskin03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild: genomskinlig slang = vatten IN, grå slang = vatten UT.

Utrymmesmässigt är det 60 cm brett om jag tar bort detta skåps två väggar, och de verkar mycket riktigt vara skruvade in i grannväggen.

Men jag får alltså börja med att se om jag kan ta bort sockeln! Jag återkommer med hur det går, och skriv gärna mer om ni kommer i tanke om något.

Stort tack!!!
 
Ser lovande ut. Till skillnad från andra så tror jag inte att du lyckas få bort sockeln, då den ser ut att vara gemensam för hela skåpraden. I så fall angriper du istället skruvarna som håller fast skåpet och lyfter ur det. Sedan får du såga bort den del av sockeln där maskinen ska in.

Lycka till!
 
EDIT: detta skrevs efter Peters svar. Får försöka lyfta ur skåpet.

Gällande sockeln - den ser ut att bestå av två delar (två "plankor"), och den del jag skulle behöva ta bort är 182 cm lång. Men hur tar jag bort den? Jag hittar varken spikar eller skruvar, knappt ens springor, så det är inte riktigt någonstans uppenbart att börja bända, och den verkar sitta bra fast?

Och kan det inte vara så att skåpen stöds på sockeln?

Väggarna är spånskivor kan jag se när jag tittar underifrån, så det är väl troligt att sockeln är det också. Jag tittade även efter skruvar i skåpets bottenskiva, men den sitter nog fast i sidorna, och jag kan inte rucka på den.
 
Redigerat:
Sockeln är nog platsbyggd såtillvida att den är sammanfogad från insidan och sedan har skåpstommarna ställts ovanpå. Börja istället med att lossa skåpet och lyfta ut det.
 
Krilleman
Sockeln sätter man väl endå aldrig först!

Sockeln är det sista man sätter. Sitter med oftast med "clips" i benen på stommarna. Dra rakt ut så kommer den loss.

Man är en oerhört duktig snickare som snidar till ev ojämnheter i golvet med sockeln innan man sätter skåpen!
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Sockeln sätter man väl endå aldrig först!

Sockeln är det sista man sätter. Sitter med oftast med "clips" i benen på stommarna. Dra rakt ut så kommer den loss.

Man är en oerhört duktig snickare som snidar till ev ojämnheter i golvet med sockeln innan man sätter skåpen!
Jag tror att detta är ett rätt gammalt kök. Det är från före clipsens tid. Platsbygger själv kök och är i så fall en så duktig snickare som du säger. ;-)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jag skulle kunna tänka mig att det inte är ett helt och hållet standardiserat bygge, då få lägenheter i denna stad har samma mått.

Inom de närmsta dagarna försöker jag ta bort sockeln/skåpet, och så får vi se :)
 
Ett platsbyggt kök gjort av standardstommar i spån? Nja, ser ut som ett standardkök från 90-talet så med största sannolikhet sitter sockeln med någon typ av clips.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Ett platsbyggt kök gjort av standardstommar i spån? Nja, ser ut som ett standardkök från 90-talet så med största sannolikhet sitter sockeln med någon typ av clips.
Jag säger inte att köket är platsbyggt, men jag tror att sockeln är byggd först och att skåpen därför kan vara skruvade i sockeln. Om det ändå är clips så har det ringa betydelse för TS, eftersom han inte får loss sockeln. Men låt oss vänta på facit! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Varför sätta nya stommar på en gammal sockel? Det har jag aldrig hört att någon sysslat med. Äldre socklar till platsbyggda kök var dessutom oftast betydligt lägre än socklarna på bilden. Av bilderna att dömma är det ingenting som talar för att det är en platsbyggd sockel.
 
Krilleman
Jag är inte snickare men gissar endå på lös sockel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.