Nu är vår platta gjuten. Jippi
I dag kommer lösvirkesleveransen och i morgon kommer fasadblocken. I morgon kväll kommer nog endel av väggarna vara resta.

Till Mia o Daniel

Jag såg att det var full aktivitet på er tomt i går. När gjuter ni plattan?
Förresten vad ska ni ha för färg på ert hus?
Själv tänkte vi ha lite åt den färg som Malin o Johan har kanske lite mer åt det sandfärgade håller än åt det gråa. Med alla knutar och all snickarglädje i vitt.

Till Birgi

Vad ska ni ha för färg på ert hus?

 
linsko skrev:
Nu är vår platta gjuten. Jippi
I dag kommer lösvirkesleveransen och i morgon kommer fasadblocken. I morgon kväll kommer nog endel av väggarna vara resta.

Till Mia o Daniel

Jag såg att det var full aktivitet på er tomt i går. När gjuter ni plattan?
Förresten vad ska ni ha för färg på ert hus?
Själv tänkte vi ha lite åt den färg som Malin o Johan har kanske lite mer åt det sandfärgade håller än åt det gråa. Med alla knutar och all snickarglädje i vitt.

Till Birgi

Vad ska ni ha för färg på ert hus?

Ojojoj, nu går det undan, måste ju upp till Kronan och syna vad som hänt sen sist! :)
Jag är helt inne på ljust gråa (troligen två olika, vi har både liggande och stående panel) och vita nyanser. Hängrännor och stuprör blir i aluzink.
Uppfattade jag dig rätt, att ni ska ha beiget med vita knutar och snickerier?
 
linsko skrev:
Nu är vår platta gjuten. Jippi
I dag kommer lösvirkesleveransen och i morgon kommer fasadblocken. I morgon kväll kommer nog endel av väggarna vara resta.

Till Mia o Daniel

Jag såg att det var full aktivitet på er tomt i går. När gjuter ni plattan?
Förresten vad ska ni ha för färg på ert hus?
Själv tänkte vi ha lite åt den färg som Malin o Johan har kanske lite mer åt det sandfärgade håller än åt det gråa. Med alla knutar och all snickarglädje i vitt.

Till Birgi

Vad ska ni ha för färg på ert hus?
Vad kul för er att det VERKLIGEN händer något. Jag vet inte när dom ska gjuta plattan. Dom behövde mer sand till idag så vi fixade det. Idag ska dom sätta ut grus. Men jag hoppas att det blir snart!
Ang färgen på huset så ska vi nog ha något i grå nyans med vita knutar! =) vit ytterdörr och vit garageport.
Jag kommer inte alls ihåg vad Malin o Johan har för färg men det blir säkert jätte fint!
Ikväll så måste jag försöka hinna ut till kronan för att titta men syrran och hennes familj kommer så det är inte säkert jag hinner. Har dom tänt gatubelysnigen?
 
LINSKO!!! Har ni hittat ngn bra lösning för att bli av med det bortgrävda? Tips mottages tacksamt ... :)
Fick nyss datum för stomleverans av vårt hus - 13 december! Inflyttning 10 april.
 
birgi skrev:
LINSKO!!! Har ni hittat ngn bra lösning för att bli av med det bortgrävda? Tips mottages tacksamt ...  :)
Fick nyss datum för stomleverans av vårt hus - 13 december! Inflyttning 10 april.
Hej Birgi!
Vad kul för er! Alltid skönt att få veta ett datum!
Det är så himla kul när många är på G. Men ännu roligare när vi alla bor där...tänk i en alldeles ny och fräscht hus och ingen annan har bott där...helt underbart! ;D
 
birgi skrev:
LINSKO!!! Har ni hittat ngn bra lösning för att bli av med det bortgrävda? Tips mottages tacksamt ...  :)
Fick nyss datum för stomleverans av vårt hus - 13 december! Inflyttning 10 april.
Vi har fått leja en firma som kört bort det. De kör ut massorna till Rutvik till nått ställe där de tar emot. Man verkar inte komma under 500-600 kr per lass. Vi har nog kört bort en 20-25 lass.

Jag vet inte riktigt vem som gjort allt eftersom Robban hållit i det hela. Men jag tror att det var via han som grävt servisen vi fått tag i folk.

Jag kan kolla med Robban så får han skicka ett direktmeddelande till dig.

Vi har skala bort en stor del av ytlagret eftersom det var så mycket sten, sedan ska vi fylla ut det med bra massor som vi tar typ från Persö frakt eller nåt sånt. Jag tror det är mest sand på er tomt så den blir nog lättare att bereda. För ser du tomten snett mittemot eran så verkar de ha hur lätt som helst att få till sin tomt eftersom det inte var någon storsten.

Vi fick upp sockelhöjden med 50 cm, mot det kommun först sa. Grundvattennivån är ju så hög i området så man vill ju inte ha vatten några cm under husgrunden. Det gör att vi kommer att få fylla upp endel nu i efterhand. Vi ska försöka plana ut tomten och således få en liten höjd mot nedre gatan där vi kommer att få sätta en mur.

Jo det stämmer att vi ska ha huset i sandfärg och knutar och snickerier i vitt. Även vi kommer att ha liggande och stående panel men vi har allt enfärgat.

 
I går var det bara en gatulykta som var i gång. De skulle behövas få ordentligt med beslysning därute så att alla skummisar håller sig borta. Vi mötte en securitasbil där uppe så de verkar ju kolla till området.
 
linsko skrev:
I går var det bara en gatulykta som var i gång. De skulle behövas få ordentligt med beslysning därute så att alla skummisar håller sig borta. Vi mötte en securitasbil där uppe så de verkar ju kolla till området.
Vad bra att dom var där och körde. Jag såg tidigare i vecka en skyllt att dom vaktade där...
det verkar vara popluärt med väldigt ljusa hus..så fiiint!
 
MiaoDaniel skrev:
Vad bra att dom var där och körde. Jag såg tidigare i vecka en skyllt att dom vaktade där...
det verkar vara popluärt med väldigt ljusa hus..så fiiint!
Jag tror att vi kommer att få ett toppenområde. Nära till stan men samtidigt lite utanför...nära till skogen och strövområden....det kan knappast bli bättre. Samt en massa fina och nya hus som ligger runt i kring en. Få se om det blir blomsterhysteri...det brukar bli mycket planteringar i nya områden...medan orken finns kvar hos folk. Har själv inga gröna fingrar men endel planteringar lär det nog bli. Kanske inte så mycket rabatter men en del planteringar i urnor och krukor. Något potatisland har jag dock inte tänkt ge mig in på ;)
 
linsko skrev:
Jag tror att vi kommer att få ett toppenområde. Nära till stan men samtidigt lite utanför...nära till skogen och strövområden....det kan knappast bli bättre. Samt en massa fina och nya hus som ligger runt i kring en. Få se om det blir blomsterhysteri...det brukar bli mycket planteringar i nya områden...medan orken finns kvar hos folk. Har själv inga gröna fingrar men endel planteringar lär det nog bli. Kanske inte så mycket rabatter men en del planteringar i urnor och krukor. Något potatisland har jag dock inte tänkt ge mig in på  ;)
Jag tror också att vi kommer att få ett toppenområde, tror att vi kommer att trivas super! Jag får också närmare till jobbet. Nu har jag ca 5 km och från kronan blir det ca 2,5 km, perfekt! ;D
jag o Daniel tycker om att vara ute i skogen och strosa och sen på vår vintern kör vi skoter och är ute mycket. så det blir sååå bra!
Ett bra område även när man har hund som vi har, perfekt med skog bakom vårt hus! ;)
Ang blommor så har inte jag heller gröna fingrar direkt. Min mamma har ju det och hon älskar att hålla på att påta i trädgården så hon har redan sagt att hon hjälper gärna till med det. Men potatisland hoppar jag nog också över... ;)

 
Linda och Robert!!!
Var till kronan ikväll och vad fick vi seee då!!!!??? Jo ett super fint Lappli-Hus!!!! Ni kommer verkligen att få det fint! Så kuuul för er!
 
Själv har jag inte hunnit upp än..... Vi hade avtackningsmiddag för vår chef i går och det var inte klart förrän kl 21:00, Robban var så trött då han hämtade mig så vi for aldrig förbi. Har bara sett lite bilder som han fotade. Ska dock upp dit direkt då jag slutar idag. Det ska bli sååå spännande.

Vi har bestämmt att vi ska ta alla dörrar och ha dem hos Robbans föräldrar i garaget och istället motera in en gammal dörr i entren. Dels för att slippa stöld och dels för att entredörren inte ska stötas sönder under byggtiden.

Hoppas ingen idiot kommer och förstör fönster eller nåt sånt, det skulle vara så otroligt tråkigt.
 
Inlägg i tidigare tråd. Föreslagen sockelhöjd FSH får man av sin hustillverkare i alla fall fick vi det inte på nybyggnads kartan som jag trodde.
 
Hej på er alla!

Hur går det för er?
Nu är det så kul att vara på kronan för det händer så mycket och att det är alltid folk i rörelse!
Alltid kul att träffa några grannar :)
lycka till med allt det ni gör!

 
MiaoDaniel skrev:
Hej på er alla!

Hur går det för er?
Nu är det så kul att vara på kronan för det händer så mycket och att det är alltid folk i rörelse!
Alltid kul att träffa några grannar  :)
lycka till med allt det ni gör!

På vår tomt händer ingenting, tråkigt nog. Men inom en månad borde det hända liiite iaf. Åker dock förbi och kikar då och då för att se vad ni andra hunnit med. Hur kul som helst att se området sakta växa fram, man får en helt annan känsla nu när exvis Linskos hus står på plats. Visst känns området liksom "mindre" IRL än det gjorde på papperet?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.